VG debatt - inlägg sedan 16/5 kl 11.00


Christer von Zweigbergk, Viskafors - torsdag 16 maj 2019 kl 1.21
Rivercastle Wednesday! ⚽️⚽️⚽️

Bo Andersson, Hässelby - torsdag 16 maj 2019 kl 1.39
Leeds verkar inte gå upp till Premier League. Spelar det någon roll för Pawel?

Johan Nilsson, Göteborg - torsdag 16 maj 2019 kl 9.05
Svårt att veta hur Leeds ser på PC. Med tanke på att de lånat ut honom flera gånger verkar de inte tycka att han duger. Men betyder det att de har lust att sälja honom billigt till en liten klubb i Sverige? Ska bli intressant att följa.

Appropå Leeds läste jag artikeln från DN som Bo Andersson länkade till för några veckor sedan, om Bielsas träningsmetoder i Leeds. Intressant artikel, som tog upp både fördelar och nackdelar och inte såg allt i svart och vitt. Bland annat framgick det att Bielsas hårdträning ofta gör att hans lag först får en boost och gör fina resultat, men sedan tappar ju längre tid det går eftersom spelarna blir för slitna. Vilket är exakt vad som har hänt med Leeds i år.

Bielsas idéer om spelsystem har ju fått stort genomslag, men kanske måste hans idéer filtreras genom klokare tränare, som Guardiola och andra. Personer som kan inspireras av B men har förnuft nog att skala bort överdrifterna.


Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - torsdag 16 maj 2019 kl 9.54
Mycket nöjd med seger, sjuttonde onsdagsmatchen utan förlust, Elfsborg W borde spelabara på onsdagar.

Matchen i sig var ingen höjdare, men man såg hur spelarna verkligen ville vinna och Guliganerna gav allt. Vilket gav spelarna extra energi. Guliganerna blev den omtalade tolfte spelaren.

Segern igår gjorde att vi nu etablerade oss på övre halvan och där slutar vi, sämst sjua och vi kan hamna bland de fyra bästa.

Det enda negativa igår var publiksiffran, 4000????? Vad är det med boråsare som inte går till Arenan? Jag kan åtminstone skylla på att jag har sex timmar med flyg och kostnad på minst 2500 kronor, men när jag väl kom drog jag med mig fem andra som inte varit på plats tidigare. Bodde jag i Borås med omnejd skulle jag gå på alla matcher.


Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - torsdag 16 maj 2019 kl 9.59
Apropå Cibicki. Som jag fattat det så har Elfsborg en köpoption med ett faställt pris, så det är Elfsborg som avgör saken. Betala och Cibicki är vår. Mitt råd, köp, även om han igår inte visade vad han kan så är han värd varje öre han kostar.

Kent Carlsson, Sandhult - torsdag 16 maj 2019 kl 16.47
Jag förstår ingenting!! Varför kommer inte publiken!!
Känna atmosfären!! Andas in förväntningarna!! Träffa kompisarna!! Ha lite gott snack!! Äta matchkorven!! Svära eller jubla i pausen!!
Jag försäkrar, att gå till Arenan är så mycket mer än fotboll.
Vi ses nästa gång.

Jonas Claesson, Bottnaryd - torsdag 16 maj 2019 kl 20.08
Lennart : Jag antar att OM Leeds inte vill sälja, så kan vi väl inte tvinga dem.

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - torsdag 16 maj 2019 kl 20.37
Normalt innebär en köpotion att man är överens om ett pris. Det utgår jag att så är fallet även nu.

Bo Andersson, Hässelby - fredag 17 maj 2019 kl 22.34
Så här i dygnets sista timmar, så att inte tystnadskulturen ska sänka sig över VG, vill jag bara kommentera att jag återigen ligger sist i tipsligan av dom som tippat fullt. Några som låg och grisade tillsammans med mig har ”missat” dom senaste omgångarna. Närmast över mig ligger klanen Lindhs Ella, som dock kan sova lugnt: 2019 är inte mitt tipsår.

För övrigt anser jag, ja vadå, jo, att Djurgården ska spöas med schwung, att man ska träna mer, att Cibicki ska kontrakteras och det var allt.

Tack för ordet.


Roger Olsson, Borås - lördag 18 maj 2019 kl 10.35
Idag är det på dagen 5 år sedan IFE vann Svenska Cupen. Jag var själv på plats på ett ödsligt Friends och fick tillsammans med sonen uppleva känslan av seger. Hoppas att det inte dröjer 5 år till innan vi vinner något.

Jan-Ove Sjöberg, Varberg - lördag 18 maj 2019 kl 18.31
Nyss hemkommen från Påskbergsvallen. Såg Varbergs BoIS vinna över HBK med 1-0 och... Ja, om nu detta Varberg skulle gå upp i allsvenskan, mot förmodan, så kan vi räkna hem sex poäng redan. HBK med Magnus Haglund vid rodret såg ut som oss med Magnus Haglund vid rodret...

Trist och förutsägbart.


Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - lördag 18 maj 2019 kl 21.17
Får hoppas att det finns internet på planet från Barcelona till Las Palmas imorgon. När matchen startar är jag 10 000 meter över Atlanten.

Ser inget som hindrar oss från att ta tre poäng på kompisaraenan.


Fredrik Sigurd, Borås - lördag 18 maj 2019 kl 23.53
Det enda som hindrar oss är att matchen går på Tele2 🙂

Herman Thorell, Dalsjöfors - söndag 19 maj 2019 kl 10.10
Jobbig match idag. Det är de här matcherna som på ngt sätt definierar säsongen. Att vi inte blir ett bottenlag känns givet vid det här laget, men om vi dessutom börjar vinna borta mot svårt motstånd känns topp 6 fullt rimligt. Fortsatt förluster så skulle jag gissa på 7-10.

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - söndag 19 maj 2019 kl 11.37
Attans att jag blandar ihop arenorna, men telefonkiosken har ju plastmatta och det ger goda vibbar.

Niklas Alberts, Bunkeflostrand - söndag 19 maj 2019 kl 12.16
Vi får pressa dom högt idag om vi blir för låga i våra positioner kan vi bli utrullade.
Frågan är om vi orkar lägga ner det jobb som krävs idag?

Kent Carlsson, Sandhult - söndag 19 maj 2019 kl 12.58
Mittens rike är det som ofta(alltid) fäller avgörandet i modern fotboll.
Vår nyckelspelare är Robert Gojani, den mest komplette av våra mittfältare, varierar långt och kort spel, den ende av våra mittfältare som klarar av att slå en krossboll med precision, dessutom en bollvinnare som löper många meter.
Simon Olsson blandar och ger, varvar lysande aktioner med livsfarliga bolltapp, men med ytterligare rutin så blir han väl jämnare i sitt spel.
Samuel Holmen löper många meter i varje match men har inte speciellt mycket bollkontakt, en vad man i proffscykeln rike brukar kalla vattenbärare.
Har Ishizaki form är han en pådrivare med härliga passningsfötter.

Christer von Zweigbergk, Viskafors - söndag 19 maj 2019 kl 18.26
Snacka om domarskandal! Felbeslut på felbeslut. 2 felaktiga varningar och en horribelt dömd straffspark! 😡😡😡🥵👎🏿👎🏿👎🏿

Hasse Ekdahl, Borås - söndag 19 maj 2019 kl 18.35
Håller med dej....Christer....Usch o fy !!!!

Henrik Eliasson, Örebro - söndag 19 maj 2019 kl 18.37
Ja, vad ska man säga? Domare Nyberg är just nu det starkaste argumentet för VAR. Med VAR skulle Turay fått sitt andra gula kort; vi hade varit 11 mot 9 och det hade bara stått 1-0...

Magnus Andersson, Borås - söndag 19 maj 2019 kl 18.38
Jag tror att detta varit den rörigaste Allsvenska fotbollshalvlek jag sett...men nu har vi en hel halvlek med en gubbe mer. Men det viktigaste givetvis att Jocke verkar hyfsat okej!

Jonas Claesson, Bottnaryd - söndag 19 maj 2019 kl 18.46
Varsågoda, alla motståndare. Enligt den nya regeln så får man ALLTID straff mot Elfsborg om man kastar sig utanför straffområdet..

Stefan Carlsson, Vårgårda - söndag 19 maj 2019 kl 18.46
Snyggt av Djurgårdskillen som efter att ha varit förstörd efter att ha träffat Jocke Nilsson sedan direkt går in och filar till sig en straff... När han precis fått ett gult kort redan.

Kenneth Nygren, Sjuntorp - söndag 19 maj 2019 kl 19.17
Domaren i all ära, men är det inte fruktansvärt uselt spel från Elfsborgs sida??

Stefan Carlsson, Vårgårda - söndag 19 maj 2019 kl 19.44
Absolut, Kenneth. Vi är en man mer större delen av matchen och skapar ändå ytterst lite framåt. Det är för dåligt.

Peter Olsson, Borås - söndag 19 maj 2019 kl 19.47
Ja, det där var ju inte supermuntert. Djurgården gör det svårt och spelar med 128st mittbackar. De har ju inga chanser, förutom när Elfsborg står och sover vid 1-0. Inte något, alls. Turay får straff för att han snubblar på luften.. Utanför vårt straffområde. Antagligen kompensation för den hårda utvisningen på Radetinac. Saknade Levi något enormt idag, tycker inte Kabran passar in i spelet lika bra. Hummet såg jag inte i första halvlek, så skall man vara efterklok borde väl Lundevall ha startat istället. Simon Strand är precis den spelare Elfsborg så länge har behövt, tillsammans med Stian. Småfula, ständigt förbannade, stort driv. Jag hade inga förväntningar inför säsongen och därför tänker jag inte ändra mig nu mitt i. Men jag tycker fortfarande det tydligt syns att Elfsborg inte är samma lag som förra året.

Hoppas Jocke mår bra och slipper men av det där, det var en riktig pärla.

Christer von Zweigbergk, Viskafors - söndag 19 maj 2019 kl 19.54
MESIGE THELIN!

Under intervjun på CMore efter matchen är det hans plikt att påpeka att domaren berövar Elfsborg MINST 1 poäng. Buya skulle haft rött kort och då hade vi varit 2 man fler Varför fegar han? 😡👎🏿🥵


Karl-Henrik Lindblom, Björlanda - söndag 19 maj 2019 kl 19.55
Har bara sett sista 20 min. , men håller med om att spelet trots lågt tempo fullständigt saknar de självklara momenten att beredda spelet snabbt, utmana ned till kortlinjen eller spela snabbt till närmsta spelare som rör sig ifrån eller mot bollhållaren, istället för att lyfta in bollen utan adress mot ett samlat DIF. Rörelse!! Istället gör alla sin egen grej. Lundevall slarvar bort bollen, saknar tempo, Cibicki har fortfarande hög felprocent och ....ja,ja När man ser att spelarna går på plan blir man så irriterad och 2 skott på mål visar på saknad av offensiv energi eller linjer i spelet. Började hoppas att man kan vara med på övre halvan, men matcher borta mot fjolårets högre placerade lag har ännu inte visat att laget är bra nog för det. Man får väl vara nöjd om vi håller oss undan kvalstrecket i år.

Magnus Eriksson, Stockholm - söndag 19 maj 2019 kl 20.38
En riktigt dålig match på så många plan.
Tyvärr saknade Elfsborg både finess, fart och styrka för att bryta sig igenom Djurgårdens kompakta försvar i dag.
Dags för Thelin att koka ihop recept på hur man tar sig förbi parkerade bussar.

Johan Nilsson, Göteborg - måndag 20 maj 2019 kl 9.27
Första halvlek innehöll allt det som gör att man ibland hatar dagens fotboll. Fuskande spelare, svag domare, mer avblåsningar än spel. Tyvärr framstår Elfsborg i de lägena (samma som i Malmö för en vecka sedan) som kusinen från landet. Stockholmslagen (och ett par klubbar till) är vana att spela derbyn och andra heta matcher, de är vana vid tryck från publiken, de vet hur man skapar hets och stress. Våra pojkar är vana att spela inför 3 000 gäspande åskådare på Arenan, och när det bränner till lite är vi lika lättlurade som en storögd Sjuhäradsbonde som halar upp sin feta plånbok på Stockholms Central, och blir av med den inom en kvart.

Sedan blev det ju ändå fotboll i andra halvlek, men då var vi plågsamt idéfattiga. Ett skapligt skott utifrån av Cibicki var väl det enda som kunde kallas målchans. En behaglig halvlek för DIF-försvaret.


Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - måndag 20 maj 2019 kl 10.19
Jag kunde inte se matchen igår eftersom jag var på tiotusen meters höjd över havet utan internet.

Har nu sett två av händelserna, först nedsparkningen av Nilsson, borde vara rött kort eftersom han blir sparkad i huvudet.

Sedan får Djurgården straff??????

Om detta är straff då lovar jag att äta upp min kepssamling.

Jag tycker Elfsborg borde lämna in en officiell protest mot båda händelserna, om så bara för att markera att så här gör man inte och att domaren blir av med rätten att döma Allsvensk fotboll.


Herman Thorell, Dalsjöfors - måndag 20 maj 2019 kl 11.04
Straffsituationen är ju så horribel att man vill skrika högt varje gång man tänker på den. Det är ingen förseelse och det sker utanför straffområdet. Fy fan, fy fan, fy fan.

Sparken får väl skrivas in under begreppet Vårdslöst spel utan illvilja. Herregud, Nilsson kunde ju ha avlidit av den träffen. Naturligtvis borde det renderat rött kort, oavsett om det var med mening eller ej, men jag har svårt att döma djurgårdaren för hårt.

Bortamatchen mot Kalmar kan bli svårare än befarat. De höll Malmö stången länge och väl. Förhoppningsvis kan Pawel och co få lite mer spelutrymme?

Kent Carlsson, Sandhult - måndag 20 maj 2019 kl 12.04
Jag håller med Lennart!! Sparken mot Nilssons huvud är en solklar utvisning!!Och så toppar han beteendet med att slänga sig och få straff.
Domaren förlorade kontrollen över matchen och bör fråntas rätten att döma fotboll på elitnivå.
Jag vet inte om det får någon effekt att lämna in en protest men det borde göras.
Fotbollen bör ju spotta upp sig och bli tuffare med att straffa dylikt.
Ta efter hockeyn där man har ett tydligare ansvar för sitt eget spelsätt och där avstängningar kan dömas ut även om domaren har friat matchsekvensen.
Men det är väl att hoppas på för mycket, fotbollsförbundet är alltför politiskt för att de skall våga visa handlingskraft.

Peter Olsson, Borås - måndag 20 maj 2019 kl 15.39
Kanske kastar sten i glashus nu, men jag tycker det är korrekt att Turay inte får rött kort för träffen på Jocke. Det är helt oavsiktligt och han får sitt gula kort för förseelsen. Däremot skulle han haft ett gult till en stund senare. Det finns en intervju med domaren på Aftonbladet, där han erkänner att straffsituationen är felbedömd, samtidigt som han förklarar varför han dömde rött på Radetinac i början av matchen (vilket han står fast vid).

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - måndag 20 maj 2019 kl 15.52
Oavsett om det är oavsiktligt eller inte måste det bli rött kort när du sparkar någon i ansiktet. Har sett folk få rött kort för saker som inte ens är i närheten och där avsikten inte var att skada, men resultat blev just skada.

Att rusa 50 meter och tackla en spelare utan boll bakifrån måste vara rött kort. Alltså borde det varit två röda kort i första halvlek och då hade den feldömda straffen aldrig blivit av eftersom han som ramlade inte hade varit på planen eftersom han skulle varit utvisad.

Nu sägs det ju att tur och otur jämnar ut sig så det betyder att vi har mycket att få igen.


Bo Andersson, Hässelby - måndag 20 maj 2019 kl 16.06
Läste Buya Turays svar på instagram i Aftonbladet, till dom som anklagade honom för att filma. Verkar inte vara vassaste kniven i lådan.

Såg inte matchen i sin helhet, bara några klipp, men det verkar tydligt att Nyberg inte hade en av sina bästa dagar. Men ... om Cibicki missar fyra klara chanser och gör ett självmål ... ska han då bort från allsvenskan för all framtid? Min poäng: om Nyberg konstant kommer i konstiga situationer bör han givetvis tas åt sidan, se om man kan korrigera hans beteende. Annars bort. Var det en engångshändelse, så släpp och gå vidare. T.o.m. jag har haft dåliga dagar på jobbet.


Peter Olsson, Borås - måndag 20 maj 2019 kl 16.36
Djurgårdens sportchefs kommentar är väl ändå roligast? "Det syns tydligt att han blir fälld". Hahaha

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - måndag 20 maj 2019 kl 16.49
Att påstå att detta inte är är rött kort, ja då blir det inte många röda kort i framtiden.

Turay måste se att han ligger fel och aldrig kommer att nå bollen och har därför tid att avbryta.


Roland Dellton, Lerum - måndag 20 maj 2019 kl 17.39
Kors i taket, biljettbarometer på Officiella!

Stefan Carlsson, Vårgårda - måndag 20 maj 2019 kl 18.37
Jag tycker att det var korrekt med gult kort för farligt spel i situationen där han träffade Jocke i huvudet. Rött tycker jag hade varit för hårt. Däremot skulle han fått ett andra gult kort för filmningen några minuter senare. Oavsett det är det för jävligt att han utsatts för rasistiska påhopp därefter.

Läser att Jocke ändå verkar må efter omständigheterna bra, och det är ju det viktigaste.


Peter Olsson, Borås - måndag 20 maj 2019 kl 21.53
den största skillnaden med Elfsborg i år vs. förra året, är att jag går till varje match med känslan av att det kan bli 3p. Förra året funderade jag mest på vem som skulle göra självmål eller om vi höll det under 4 insläppta.

Johan Nilsson, Göteborg - tisdag 21 maj 2019 kl 10.29
Efter tio omgångar i fjol hade vi 6 poäng. I år har vi 15. Det går inte att vara missnöjd med det.

Samtidigt känns det som att det mycket väl kan bli noll poäng i de två sista matcherna före uppehållet. Jag litar inte fullt ut på 2019 års Elfsborg än (även om det är uppenbart att vi är bättre än 2018).


Johan Nilsson, Göteborg - tisdag 21 maj 2019 kl 10.33
Väldigt utdragen och ojämn tabell i år, förresten. Väldigt stor skillnad mellan lagen. De tre tippade lagen i topp, alla nykomlingar i bottenträsket. Enstaka lag har överraskat positivt eller negativt, men i huvudsak är det väldigt förväntade resultat så är långt. Den enda klungbildningen är den just ovanför där vi ligger nu. Säsongen skulle bli mycket roligare om vi kan hänga på i den klungan.

Erik Nilsson, Linköping - tisdag 21 maj 2019 kl 10.48
När jag såg matchen tänkte jag också att gult kort var ett ok domslut för sparken på Joakim Nilsson, det är ju uppenbart att det inte finns en ond avsikt.

Men ju mer jag tänker på det dessto orimligare förefaller det mig. Gula kort delar man ju ut för situationer som skulle kunna resultera i skador, t.ex. tacklingar med dobbar först (ibland även om de inte träffar). Man vill beivra den sortens spel för att undvika skador.

När nu en sådan situation leder till en allvarlig skada på spelare, ja då måste allvarlighetsgraden rimligen vara högre, d.v.s. rött kort.


Herman Thorell, Dalsjöfors - tisdag 21 maj 2019 kl 11.01
Vad säger regelboken om farligt spel utan onda avsikter? Och vem avgör om det var med avsikt eller inte? Och var går gränsen för farligt spel? Sätter man en cykelspark i huvudet på en motståndare som man inte ser, eller för den delen en armbåge, är det ens en förseelse?

Krister Björling, Sandared - tisdag 21 maj 2019 kl 11.07
Herman, jag killgissar bara nu, men om någon hade satt en armbåge i ansiktet på en annan spelare med detta utfallet så tror jag att det hade blivit rött kort oavsett om det var med avsikt eller en olyckshändelse.

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - tisdag 21 maj 2019 kl 11.47
Enligt spelreglerna för Svensk fotboll så är det enligt mig uppenbart att det är ett rött kort. Så här står det i paragraf 12:

"Att spela på ett farligt är alla sätt som, när en spelare försöker spela bollen, riskerar att skada någon (inklusive spelaren själv) och innefattar att hindra en motspelare i närheten från att spela bollen av rädsla för skada. En sax- eller cykelspark är tillåten under förutsättning att den inte är farlig för en motspelare."

Tydligare än så går det väl inte att vara? Det går inte att ge gult kort som domaren gjorde, antingen rött eller inget.


Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - tisdag 21 maj 2019 kl 12.28
Jag tycker synd om alla Gulingar som åker på bortamatcherna. Tre veckor i rad med bortamatch på söndag och matchstart 17:30. Inte är det supportrarnas intresse som gäller. styr och med så mycket pengar inblandat blir det så, men inte konstigt att många tvingas avstå från att resa.

Åkte själv till Malmö från Borås i egen bil och vi var trots det inte hemma förrän en bra bit efter midnatt, kan tänka mig att folk som åkte buss kom i säng en bra bit efter två. Samma blev det efter Stockholm och nu kommer Kalmar och i stort sett samma hemkomst. Hjältar är bara förnamnet på dessa tappra som åker för att stötta di gule.


Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - tisdag 21 maj 2019 kl 12.52
Elfsborg är fortfarande med i kampen om bronsmedalj, vi är bara tre poäng från fjärdeplatsen. Fem från andra och sex från första. Det tycker jag är godkänt så här långt.

Två bortamatcher i rad har vi drabbats hårt av, enligt mig åtminstone, hårda/usla domslut. Någon gång skall det vara våran tur att få en tolfte spelare på vår sida.


Alf Gunnarsson, Eksjö - tisdag 21 maj 2019 kl 13.32
Självklart måste en allsvensk domare vara så regelkunnig att han vet vad som står om cykelspark i paragraf 12, men han hade nog inte tillräckligt mod för att döma en utvisning till.

Alf Gunnarsson, Eksjö - tisdag 21 maj 2019 kl 14.11
Vid en intervju i TV för ett par år sedan berättade Jonas Eriksson om den ständiga kommunikationen mellan domare och assisterande domare under en match. Cykelsparken borde väl åtminstone ha kommenterats av den assisterande domare som stod närmast (som kontrollerade offside vid den här situationen).

Läs nya (från 21/5 kl 14.54) / dagens / äldre inlägg - Skriv inlägg!