VG debatt - inlägg sedan 8/2 kl 0.00


Glenn Holvik Gustavsson, Borås - fredag 1 februari 2019 kl 7.41
Jag såg mer bara första halvlek och förstår att spelarna kände att man var bra då. Vi hade mycket boll och kom till vissa avslut. Holsts i stolpen var oerhört nära mål.

Att man har tränat spelubbyggnad var tydligt, för man överarbetade uppspel och passningspel. Vi höll i bollen, men ibland tyckte jag att det kunde bli lite väl mycket handboll över det.

Cibicki tog sällan djup och var i vägen. Men han känns giftig och behöver nog komma in i det. Det var några enkla bolltapp ifrån honom. Det blir intressant hur han används och om det blir detta 4-3-3 i anfall.

1-0 är ju komiskt dåligt av Holst, där han inte får bort bollen. Sedan är det också Holst som missar inlägg där Peking gör ett bra inlägg och fint nickavslut.

Förresten, att kommentera en match genom att bara skriva om hur en tränare agerar i intervjun efter är inte att kommentera en match.

Cissi Karlén intervjuade Nilsson, Kaib och Frick efter matchen. Länk här.


Lars Alexandersson, Linköping - fredag 1 februari 2019 kl 9.59
Om vi för ett ögonblick bortser från Thelins (eventuella) förmåga att utveckla lagets spel blir åtminstone jag frustrerad när jag ser hur han leder laget under matcherna, till synes helt oengagerad. Visst, det är väl ett karaktärsdrag hos honom, men elda på laget kan han verkligen inte. Han liknar mest en stenstod vid sidlinjen, med händerna på ryggen, inga reaktioner alls. Det är intressant att jämföra med Pekings tränare (Jens Gustafsson) som var mycket mer aktiv, även vid ställningen 3-0.

Och ja, det var lite småkallt i Norrköping i går, men värre än ett par minusgrader och svag vind var det inte. Löjligt att gnälla på det.

Snoka blir säkert ett topplag i år igen, men att vi kommer så högt som i mitten av tabellen är jag inte säker på ...


Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - fredag 1 februari 2019 kl 10.48
Ligger mycket i det Glenn skriver, han såg det som jag också såg, det som var bra och det som kan bli bättre.

Jag är övertygad om att Cibicki kommer att bli en tillgång, han är en riktigt vass anfallare, men då måste han fokusera på att vara mer i anfallet.

Många gånger tycker jag att Frick var skrämmande ensam i anfallet. Ska vi anfalla då måste det finnas folk längst fram som kan skapa farligheter.

Tycker faktiskt att Ndione var vass framför mål, tror att detta kan bli hans genombrottsår.

Dellton ställer en bra fråga, vad kostade affären Boysen? Något gick uppenbarligen fel där.

Däremot håller jag inte med om att så många spelare egentligen lämnat eftersom det var nödvändigt att minska truppen och därmed lönekostnaderna, samt att kunna värva nytt. Tycker dessutom att vi fått två bra nyförvärv.

Noterar till sist att Nummer8 är på hugget med både nyheter, intervjuer och funderingar. Bra jobbat.


Jonas Claesson, Bottnaryd - fredag 1 februari 2019 kl 11.21
Det känns bra. Jag har förhoppningar. Peking är utmanare till guldet, vi vill hamna på fast mark. Det kommer bli bra!

Mattias Palm, Borås - fredag 1 februari 2019 kl 12.30
Spännande, att Norrköping blir ett topplag också i år, där är jag enig. Svårare att sia om vårt kära IFE. Det ser inte jätteljust ut tycker jag, men vem vet? Hur som helst så ser öppningen de fem första matcherna klart överkomlig ut, det är här vi ska lägga grunden för att bli ett stabilt mittenlag (?). Hemmamatch mot Hammarby, Blåvitt borta, Sundsvall hemma, Östersund borta och Sirius hemma. Låt oss säga att vi plockar åtta-tio poäng där, då kan det bli en ljus säsong. Om vi istället plockar bara två-tre poäng på dessa matcher, ja då kan det bli en lång säsong...

Blir också spännande att se hur publiksiffrorna kommer se ut i år. Vad gör Elfsborg för att återerövra sina publiksiffror? Hur jobbar man som förening för att locka till sig åskådarna till Borås arena? Jag har inte sett något om detta. Har jag missat nåt?


Claes Lindquist, Malmö - fredag 1 februari 2019 kl 18.07
Från Sydsvenskan igår:

"Max Wiman skriver: Ingen hymlar kring att Rösler lyft MFF till en annan träningsnivå

Hur var det nu Uwe Rösler sa inför lägret här i Marbella? Jo, att efter två tuffa veckor skulle man gå ner i träningsintensitet. Nu är ju allting relativt som Einstein sa och man behöver inte vara någon Einsten för att se att det är fortsatt tufft. Två pass första dagen i Marbella - det första något kortare, bara typ 1.20. Sen en rejäl långkörare på 1.45 på eftermiddagen. (Och två pass andra dagen, mitt tillägg)

Som jag nämnt i någon text, bjuder Uwe Rösler och hans team på en del nya övningar. Tror att en hel del är signerat Rob Kelly. TV-snutten här visar en anfallsövning, som alltså börjar med att spelaren ska springa med ett motstånd i form av en gigantisk gummisnodd, pass till herr Rösler, pass tillbaka och avslut. Och sen en maxlöpning upp till mitten igen. Vet inte hur tydligt det framgår men piskan viner från coachen om det inte är maxlöpning hela vägen.

Även på eftermiddagen kördes några för mig nya övningar. Ni ser lite av det i en minuts TV här nedan. Frapperande tydligt var också under spelövningarna generellt på eftermiddagen hur alla tre tränarna (Rösler, Kelly och Andreas Georgson) drev på spelarna för att hålla intensitet och tempo uppe på ett sätt som jag inte sett något liknande till. Inte ens under Åge Hareide. Tror vi får gå tillbaka till Roy Hodgson och Bob Houghton - och ja, även Antonio Duran, för att hitta denna tuffare attityd, men med mycket värme på planen.

Det är heller ingen runt eller i laget som hymlar om att Uwe Rösler lyft Malmö FF till en helt ny träningsnivå."

Men, min kommentar, Jag tror att detta är mycket bra för MFF. Men vad sjutton vet jag och MFF om träning. En hel del tror nog att det kommer att gå helt åt helvete, troligtvis nedflyttning till superettan. De vet ju att man bara skall träna maximalt ett pass om dagen och att träning mer än 5-7 timmar i veckan inte gör någon som helst nytta för just fotbollsspelare, det är snarare skadligt, eftersom man så konsekvent undviker det i tex Elfsborg. (men för alla andra idrottare är det bra, det är ju också alla överens om)


Claes Lindquist, Malmö - fredag 1 februari 2019 kl 18.12
Ber om ursäkt för inlägget ovan. Jag skulle ju inte skriva mer om Elfsborgs träningsmängd. Men till mitt försvar handlar ju inlägget i huvudsak om MFF:s träningsupplägg med bara ett litet instick i slutet om Elfsborg

Christer von Zweigbergk, Viskafors - fredag 1 februari 2019 kl 18.17
Mattias: det är ställt utom allt tvivel att publiken kommer oberoende av omkringarrangemang och pausaktiviteter m.m.

Det enda som räknas är att vi spelar attraktiv och poänggivande fotboll och ligger på den övre halvan med chans på Europaplatser. Vi är bortskämda sedan de gyllene åren då allt utom vinst på Arenan ansågs som ett halvt fiasko. Jämfört med de pågående sämre åren ska det ses som helt naturligt att publiksiffrorna dalar som gatstenar som kastas i en brunn. Sedan är det så olidligt pinsamt att åskådarantalet inte redovisas ärligt men det beror nog på att man skäms nog för att det brukar vara så glest på läktarna...


Anders Täreby, Steninge - fredag 1 februari 2019 kl 19.34
Lyssnade på Studio Allsvenskans intervju med Janne Mian (1h 40 min). Han är skönt frispråkig och det är ju tydligt att Mian inte förstår särskilt mycket av Thelins tänk kring träning. Tydligt också att han i Elfsborgs organisation inte känt sig fullt bekräftad för sina kunskaper eller fått den roll han velat ha. Han hyllar Klas Ingesson, framförallt för hans förmåga att se varje människa. Noterar att Mian är tillbaka på Borås Arena med Hammarby redan i första omgången. Intressant!

Skönt att det trillat in lite stålar till Elfsborg senaste veckan. 7 millar för Dresevic känns som en väldigt bra affär med tanke på att han är relativt oerfaren. Bra också att truppen reduceras när tex Boysen och Gustafsson lämnar. Känns vettigt. Jag har positiva vibbar just nu, trots förlusten i Norrköping.


Jonas Claesson, Bottnaryd - fredag 1 februari 2019 kl 20.31
Jag gillar Mian, men eftersom hans resultat (tillsammans med Haglund) gav ingen supersucce. Mian ger intryck av att vara lite bitter.

Och om han nu varit "all that", så hade han varit huvudtränare idag....


Petter Alburg, Växjö - fredag 1 februari 2019 kl 22.12
Tror inte Thelin lyfter oss till nya höjder. Jag önskar, dock, att vi är ett allsvenskt lag den dagen han lämnar. Obegriplig filosofi (vilket jag tycker speglar insatser och resultat) , dålig coachning samt dåligt tränade spelare är den uppfattningen jag fått. Ser ingen positiv förändring sedan i somras, efter hans första halvår. Hoppas bli rejält överbevisad av nyss nämnde och hans spelare i år. I november vet vi..

Erik Nilsson, Linköping - fredag 1 februari 2019 kl 23.23
Lite tankar om matchen mot Peking (som jag såg mest första halvlek av).

Positivt:

* Att vara spelförande långa stunder på bortaplan mot en given guldkandidat är bra.

* Simon Olsson var hjärtat i detta, löpte mycket och hjälpte sina medspelare att klara Pekings presspel.

Negativt:

* Sista tredjedelen är ju mörker. Vi får fram bollen till intressanta lägen, men oftast skjuts det för illa, eller så skjuts det inte alls, eller så spelar vi väggspel till en norrköpingsspelare.

* Backlinjen. Många gånger uselt markeringsspel, t.ex. vid 2-0. Norrköpings favoritanfall är att springa mellan ytterback och innerback. Som lekman kan jag inte alltid avgöra vems markingsansvar det är som brister men jag har en naggande känsla av att Henriksson ofta är (o-)involverad. Jag är rädd att han inte är redo än, jag hoppas han kan motbevisa mig.


Henrik Hermansson, Borås - lördag 2 februari 2019 kl 8.47
Säsongen 2018 var det som att vi saknade ork och filosofi hur vi skulle röra oss framåt efter bollerövring. För sällan såg vi rena kontringa. För sällan såg vi kombinationer som ledde oss framåt. För ofta såg vi ett långsamt passningsspel runt utan riktning. För ofta såg vi meningslösa inlägg mot samlade försvar. Jag hoppas verkligen vi ser en bättring. Det ska inte räcka med att spela kompakt mot Elfsborg. Simon O skulle kunna bli en nyckel med sin spelförståelse.

Gert Björnalm, Borås - lördag 2 februari 2019 kl 16.23
Eftersom klubben valt att fortsätta med Thelin så hade jag bestämt mig för att släppa kritiken, ge honom en chans, försöka vara positiv. Men det är svårt, tycker mest att jag ser orosmoln kopplade till honom. Det är inte lätt att vara supporter ibland...

En sak tycker jag hittills varit bättre i år än försäsongen förra året, och det är motståndet i försäsongsmatcherna. Förra året mötte vi mest superetta- eller division-1-lag (Skövde), nu har vi hittills mött bättre lag. De tester som gjordes förra året, ex Gojani som högerback, blev inte avslöjade som icke-fungerande förrän efter allsvenskan startat och vi tappade tid, nu får vi veta det snabbare.

Men är det inte dags att spelsystemet sätter sig snart? Av rapporterna från Peking-matchen låter det som att man fortsatt kämpar med positioner etc.


Magnus Andersson, Borås - söndag 3 februari 2019 kl 8.31
Jag håller med, Gert. Jag blev oerhört förundrad över att laget inte fick riktigt motstånd förra försäsongen. Där är betydligt bättre i år. Nu kan bara allt bli bättre.

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - söndag 3 februari 2019 kl 16.38
Nu har det ju snart gått ett år sedan senaste årsmötet. Där fick ju en grupp till uppgift att utreda frågan om hybdridmatta, gräs med inslag av plast. Någon som vet något om denna grupp tagit fram en rapport eller kommit med rekommendationer?

Roland Dellton, Lerum - söndag 3 februari 2019 kl 17.07
Vårgårda-info på Officiella sept 2018: "Motion 4 handlade om hybridgräs på Borås Arena. Årsmötet beslutade att ”ge styrelsen i uppdrag att framföra till Borås Arena AB att hybridgräs skall utvärderas tillsammans med andra alternativ inför nästa byte.” Styrelsens åtgärd: Budskapet har framförts och protokollförts på styrelsemöte med Borås Arena AB."

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - söndag 3 februari 2019 kl 17.20
Tack Dellton. Snacka om att begrava svaret.

Årsmötet missade grovt när man gav utredarna möjligheten att inte redovisa tillbaka till medlemmarna.

Måste jag motionera om att få medlemmarna måste få veta vad alternativen är?

Nu sitter några och beslutar över huvudet på oss.

Hybridgräs är enligt mig mycket bättre än enbart plastmatta, visserligen inte riktigt gräs, men mycket nära.


Peter Vuorisalo, Borås - söndag 3 februari 2019 kl 17.41
Nu gissar jag bara men.

Tror vi kommer spela 2019 på liggande matta. I April blir den fullstora hallen klar med plats för 800 åskådare. Nuvarande matta lades 2016 och vi byter ungefär var fjärde år. Chansen är stor att vi byter till hybrid 2020-2021. Fram tills att beslutet är taget följer man utvecklingen och tittar på liggande hybridgräs.


Göran Holtstrand, Borås - söndag 3 februari 2019 kl 18.52
Hybridgräs ja tack omgående!!!

Petter Alburg, Växjö - tisdag 5 februari 2019 kl 19.08
Levis främsta merit innan året med Rosenborg, som nu vill bli av med honom, är 11 matcher i superettan. Mest div 1 o 2 matcher annars. Håller han allsvensk klass?

Erik Nilsson, Linköping - tisdag 5 februari 2019 kl 19.50
Spännande med Levi

Det har blivit många lån nu ett tag. Strategin är att få till en super-vår i allsvenskan och på så sätt locka tillbaka sponsorer och publik så vi kan satsa långsiktigt?

Känns riskfyllt om inte lånen blir succé, fast å andra sidan, kanske mindre risk än om spelarna suttit på dyra kontrakt?


Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - tisdag 5 februari 2019 kl 23.40
Petter>> Du som bor i Växjö har du sett honom spela?

Erik>> Jag tycker Elfsborg gör helt rätt som lånar med rätt att köpa. Om spelaren är bra, kontrakt, om inte får han gå tillbaka. Eftersom båda lånespelarna är långt ifrån startplats i Leeds respektive Rosenborg ligger ju det i bådas intresse att lyckas i IFE.


Petter Alburg, Växjö - onsdag 6 februari 2019 kl 7.03
Nej Lennart...Ser sällan på lokal fotboll här. Han var väl bara en halv säsong i Växjö sedan han ratats av Hif i superettan.

Herman Thorell, Dalsjöfors - onsdag 6 februari 2019 kl 15.52
Undrar om IFE inleder styrelsemötena med den här numera?

Skämt åsido, bänknötare kan ju verkligen blomma ut under rätt förutsättningar, men det kan ju å andra sidan också bli jävligt blekt. Någonstans får man väl tro att det finns en tydlig strategi med de här inköpen, men minnet av Boysen gör åtminstone mig tveksam.

Låt oss nu hoppas att hela laget tar ett kliv framåt tillsammans, det är ändå i LAGET det avgörs.

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - onsdag 6 februari 2019 kl 16.54
Man tackar för Galenskaparna.

Affären med Boysen är lite mystisk. Skulle vara roligt att veta vad slutnotan blev. Han skrev ju i somras på ett kontrakt på 1,5 år + möjlighet till ytterligare 1,5 år.

Boysen for ju till USA och hastigt lustigt efter hemkomsten så försvinner han utan att han mig veterligen skrivit på för en annan klubb.

Bästa scenariot är ju att man bara rev kontraktet.

Med de två nya, nåja det senaste är ju inte officiellt än, så är ju det halvårskontrakt med möjlighet att få köpa. Det tycker jag inte är som att köpa grisen i säcken, alltså som Boysen.


Bo Andersson, Hässelby - torsdag 7 februari 2019 kl 8.47
En (icke troll) fråga: varför har inte alla fotbollslag två duktiga inkastare? Vi vet ju hur farliga inkasten kan bli från sidlinjen nära mållinjen. Tänk Danmark (som iofs skapade värsta sömnpillret i VM varje gång inkastaren trippade från sida till sida).

Det måste vara ganska lätt att träna upp. Under vintern sätter du upp såna där elastiska band som alla skidmotionärer hade i ribbstolen i gillestugan på 70-talet, och kör inkaströrelsen. Till våren fortsätter du träningen men lägger till tekniken med riktig boll.

Tänk själv: vore du inkastspecialist vore du ju gjuten i startelva, ceteris paribus. Det enda som krävs är lite extra träning (och därav disclaimern att detta inte är en trollfråga). Två timmar inkastträning i veckan skulle iofs höja träningsdosen med 25% men med given biljett till A-laget kanske det vore värt.


Anders Täreby, Steninge - torsdag 7 februari 2019 kl 9.06
Vi har ju haft några fantastiska inkastare i Jonas Bohm (tidigt 90-tal) och Fredrik Björck (mitten 00-tal), men det räcker ju tyvärr inte att vara bra på inkast. Håller dock med om att framförallt ytterbackarna borde träna inkast några extra timmar i veckan av någon friidrottstränare med inrikting på kast, typ Ragge (minns att Olle drömde om att Ragge skulle tvinga alla spelare att krypa runt Ramnasjön med en plint på ryggen... ;-)).

Hör ni också ljudet från Ryavallen? Elfsborg har just fått inkast nära hörnflaggan och publiken ropar: ”Bohm, Bohm, Bohm!!...”


Lars Alexandersson, Linköping - torsdag 7 februari 2019 kl 9.38
Med nuvarande regler vore det naturligtvis bra att ha en inkastspecialist.

Jag tycker dock att reglerna borde ändras just när det gäller inkast. Gärna en 6-sekundersregel, för att snabba upp spelet: Om inte bollen är regelrätt kastad inom 6 sekunder går inkastet över till motståndaren. Alternativt att den närmaste utespelaren alltid måste ta inkastet. Ett inkast ska inte jämställas med en frispark. (Ännu värre vore naturligtvis att ersätta inkast med inspark från sidlinjen.)

Jag minns en hemsk match borta mot BP för länge sedan (2007, såg jag i arkivet; den slutade 1-1) när BP hade just en inkastspecialist. Det var lite blött, och varje gång BP fick ett inkast på "sista fjärdedelen" skulle han, i tämligen sakta mak, förflytta sig - ofta tvärs över planen -, få en handduk kastad till sig, torka av bollen noggrant, och sedan kasta in den i vårt straffområde. Det tog en hel evighet varje gång. Nej, bort med sådant trams från fotbollen!


Roland Dellton, Lerum - torsdag 7 februari 2019 kl 10.32
Grattis VG på födelsedagen!

Bertil Lindh, Trollhättan - torsdag 7 februari 2019 kl 14.53
Statistikern från Trollhättan rapporterar följande: a. 2018 var vi 69 som tippade resultaten. Rekordet från 2000 108 st o bottenrekordet 2010 54 st. b. 5 st på 22 år har lyckats nå drömgränsen 300 poäng på en omgång. Per Svalander 2003 300 p snitt 42.85 p Kenneth Baglee 2013 335 p snitt 41,87 p. Denny Andersson 2018 315 p Björn Gustavsson 2018 315 p Tony Wåhlén 2008 300 p. c. 3 st på 22 år har lyckats med konststycket att få 0 poäng. Jag "hänger" inte ut några namn. Ledtråd: Det hände 2000, 2005 o 2014. d. 2 st har tippat alla matcher sedan 1997 totalt 4432 matcher. Det är Roland Dellton o Lars Alexandersson. e. Maratontabellen innehåller totalt 334 deltagare (+ 5 under 2018). Leder gör Roland Dellton 78843 p, därefter Jan-Erik Andersson 78398 p och Kerstin Wiklander 77908 p. f. Flest säsonger med minst 1 pallplats av 22 möjliga: Kerstin Wiklander 21, Daniel Gustavsson 19 o Lars Sandbecker 19. g. Flest 1:a platser. Denny Andersson 21 st, Jan-Erik Andersson 19 st, Kerstin Wiklander 18 st o Björn Gustavsson 18 st. h. Flest pallplatser. Kerstin Wiklander 57 st, Denny Andersson 50 st och Jan-Erik Andersson 48 st.

Bertil Lindh, Trollhättan - torsdag 7 februari 2019 kl 14.57
Grattis VG. En fråga till redaktören: Vem har skrivit flest inlägg på VG under dessa 22 år ? I dessa datatider räcker det kanske för dig att trycka på en knapp. I Så fall gör det o meddela oss resultatet. Jag hade själv räknat ut detta men det är inte helt lätt när man saknar skrivare.

Bo Andersson, Hässelby - torsdag 7 februari 2019 kl 15.43
Bertil, du ligger tia!

Christer von Zweigbergk, Viskafors - torsdag 7 februari 2019 kl 15.45
Min gissning är Magnus Drotz som inte längre finns hos oss men som jag minns som en periodvis mycket flitig skribent.

Roland Dellton, Lerum - torsdag 7 februari 2019 kl 15.51
Vår vän på Gran Canaria leder...

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - torsdag 7 februari 2019 kl 15.52
Bertil>> Skribentlistor

Bo Andersson, Hässelby - torsdag 7 februari 2019 kl 15.54
Varför gissa när man kan titta på Redaktörn’s utmärkta sammanställning?

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - torsdag 7 februari 2019 kl 16.09
Framförallt, hur står sig Peter Braxus på listan? :)

Peter Olsson, Borås - torsdag 7 februari 2019 kl 16.22
Jaha.. jasså... Kanske inte var så dumt att Mian försvann ändå...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/8w4LGQ/hammarby-agerar-efter-tranarens-uttalanden

Gert Rehn, Göteborg - torsdag 7 februari 2019 kl 18.10
Av en händelse råkade jag se andra halvlek mellan West Ham och Liverpool i måndags och slogs då av en sak. Ställningen var 1-1 och West Ham som mittenlag borde kanske vara ganska nöjda med 1 poäng mot serieledarna. Liverpool förde spelet, men några gånger när West Ham fick tag på bollen kontrade de mycket snabbt och med många spelare. Gärna minst 5 spelare i full fart framåt, någon gång var de upp till 8 spelare som snabbt följde med upp i anfallet. Och då tänkte jag osökt på detta.

När ser vi någonsin numera Elfsborg kontra med sådan fart och med så mycket folk framåt? Jag upplever att det är mycket sällan eller aldrig. Särskilt inte mot ett topplag. Man skall nästan alltid se till att behålla bollen inom laget och spela runt. Titta på hur Norrköping spelade i andra halvlek mot Elfsborg förra veckan. Där gick bollen till spelare som hade fart framåt, inte alls som Elfsborg. Konstigt nog hann både Norrköpings och West Hams spelare tillbaka och försvara när de tappade bollen. Varför har det blivit så här?


Stefan Carlsson, Vårgårda - torsdag 7 februari 2019 kl 18.48
Tack Gert, precis detta har jag tänkt på många gånger de senaste säsongerna. Många lag kan ställa om och kontra snabbt med flera rejäla löpningar när man vinner bollen på mittplan. Men när IF Elfsborg vinner bollen där går det långsammare och sedan hamnar bollen ofta i backlinjen istället. Och så är motståndarlaget väl samlat.

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - torsdag 7 februari 2019 kl 19.18
Det verkar som om det bara är nu registerade som finns med. Kanske kan vår skapare reda ut detta?

Lars Alexandersson, Linköping - fredag 8 februari 2019 kl 9.59
Det som syns som inläggsaktivitet är ett mått på längd på inlägg (inte antal inlägg) de senaste tre åren, där färskare inlägg väger tyngre.

Jag kan inte ta fram antalet inlägg som olika skribenter skrivit sedan starten på något effektivt sätt. Det beror på att jag började spara lämpliga data för detta först flera år efter starten.


Ivar Tengklint, Glommen - fredag 8 februari 2019 kl 10.36
Man ser nästan aldrig att någon utnyttjar inkasten så att man får fördel av offsidefriheten. Vid inkast på motståndarnas planhalva borde en anfallare ta en löpning bakom försvarslinjen strax före kastet och tjäna flera meters försprång i offensiven. Varför tar man inte vara på den möjligheten?

Bosse Wikensten, Göteborg - fredag 8 februari 2019 kl 11.48
Någon som var på mötet med valberedningen igår kväll? I så fall, hur var det, tack? Samma gamla vanliga spel för gallerierna för att ticka rutan "Nu har vi gjort vad som efterfrågades av oss, så kom nu inte och gnäll..." eller hade kvällen något verkligt värde?

Bosse Wikensten, Göteborg - fredag 8 februari 2019 kl 11.54
Hej Ibro: Stort tack för senaste säsongerna, och stort lycka till i Holland!!! Du vet att du är välkommen hem....!!

Peter Vuorisalo, Borås - fredag 8 februari 2019 kl 12.00
Blev inte det mötet inställt för att det var för få anmälda?

Gumme Lindh, Trollhättan - fredag 8 februari 2019 kl 12.25
Presskonferens 16.45 på BA idag!

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - fredag 8 februari 2019 kl 12.39
Instämmer med vår skapare att något borde göras åt inkasten. Idag går det bort en massa dötid. En sexsekundersregel vore bra.

Hur många minuter under en match går inte bort i väntan på att inkastspecialiserad back ska upp till motståndarnas straffområde?

När man ändrade för målvakterna blev det bättre, fast även här tror jag domarna skulle behöva tillämpa sexsekundersregeln lite tuffare eftersom en del målvakter drar över tiden rejält.


Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - fredag 8 februari 2019 kl 12.48
Bosse W>> Tycker du är lite väl hård mot valberedning. Jag tycker den har skött sitt arbete föredömligt.

Om folk inte kommer eller hör av sig kan ju inte valberedningen lastas för.


Bosse Wikensten, Göteborg - fredag 8 februari 2019 kl 13.57
Förstår det, Lennart. Jag är tacksam för att de bättrat sig....

Gert Björnalm, Borås - fredag 8 februari 2019 kl 14.54
Bara några timmar kvar till årets första hemmamatch. Någon som sett någon trupp inför matchen? Jag kan inte ens hitta på hemsidan info om att det är match.

Tycker inte riktigt att de nya mediepersonerna i klubben imponerat hittills. Det var inte särskilt mycket info från träningslägret heller, och det som faktiskt publicerades var inte alltid helt lyckat... (träningsinfon)


Christer von Zweigbergk, Viskafors - fredag 8 februari 2019 kl 17.08
Lars Alexandersson skrev tidigare: "Det som syns som inläggsaktivitet är ett mått på längd på inlägg (inte antal inlägg) de senaste tre åren, där färskare inlägg väger tyngre."

Jag tycker också att inläggen är för långa. En del hamnar ända bort till motsvarande hörnflagga och därifrån är det svårt att göra mål. Sedan vet jag inte om färskare inlägg väger tyngre. Ett inlägg jag aldrig glömmer slogs av Christer Hellqvist redan på 70-talet och ingen vågade gå upp och nicka med risk att få hjärnskakning, så tungt var det.


Lars Alexandersson, Linköping - fredag 8 februari 2019 kl 17.24
CvZ >>

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - fredag 8 februari 2019 kl 17.36
Lars A>> Jag utgår från att det är den totala textmängden som anges, alltså om jag exempelvis skriver tio tvåradiga inlägg en dag så motsvarar det samma textmängd som om jag skrev 20 rader i ett inlägg?

ZvC, en ny Hellqvist är alltid välkommen.

Gert>> Mycket märkligt att ingen kan publicera en laguppställning. Drygt 20 minuter till avspark och nada, noll, zipp info.


Henrik Eliasson, Örebro - fredag 8 februari 2019 kl 18.01
Levi klar för IFE enligt meddelande på hemsidan daterat 8/2 kl 18.36. Ni får alltså nu veta det en dryg halvtimme innan det hänt!

Gert Rehn, Göteborg - fredag 8 februari 2019 kl 18.14
CvZ. Delar inte alls din uppfattning om att inläggen är för långa. Jag tycker oftast att det är de långa, mera resonerande, inläggen som ger mest. I dessa kan man ofta se att det finns åtskilligt fotbollskunnande på denna sida. Se där, vad man kan tycka olika och ändå hålla på Elfsborg! Hoppas nu bara att ingen tar detta som ett personligt påhopp, det är ju lite känsligt här inne ibland.

Lars Alexandersson, Linköping - fredag 8 februari 2019 kl 18.34
Vårgårda >> Korrekt uppfattat!

Bo Andersson, Hässelby - fredag 8 februari 2019 kl 19.25
Gert - eftersom CvZ är en spjuver tror jag att han skojade till det lite.

Bertil Lindh, Trollhättan - fredag 8 februari 2019 kl 19.58
1-1 mot Falkenberg imponerar inte. Jag är tveksam till att handla säsongsbiljett för första gången på länge. Det luktar nedflyttning om vi inte snabbt hittar en grinig mittback o grinig mittfältare som tar tag i det hela och får med sig laget. Vi kanske kan hitta dessa/denne moralspelare i England men det känns som det är färdighandlat just nu. Jag är besviken.....

Jan Artursson, Borås - fredag 8 februari 2019 kl 20.59
Falkenberg som alltså fick stryk av ÖIS som spelade oavgjort mot Oddevold. Inte kul att räkna GAISmatte på de resultaten.

Bo Andersson, Hässelby - fredag 8 februari 2019 kl 22.03
Med en riktig inkastare på plan hade säkert både matchbilden och resultatet sett annorlunda ut.

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - fredag 8 februari 2019 kl 22.59
Vi spelar med en anfallare och när denne blir skadad byts en mittfältare in. Säger inte mer.

Claes Lindquist, Malmö - fredag 8 februari 2019 kl 23.22
Bo Andersson: Med en riktig tränare på plan hade säkert både matchbilden och resultatet sett annorlunda ut. Men mest av allt väntar jag nu på kommentarer från er som ändå stöttar och tror på Thelin.

Claes Lindquist, Malmö - fredag 8 februari 2019 kl 23.24
Och om man lyssnade på Lasse Nilsson under TV-sändningen, så var han stundtals mycket kritisk till Thelin. Det gick inte att missa!

Christer von Zweigbergk, Viskafors - lördag 9 februari 2019 kl 1.30
Jag börjar faktiskt tro att jag har rätt när jag påstår att Thelin är en usel tränare. Inte vinner vi några matcher under hans ledning inte. Spelare kommer, spelare går men vinsterna uteblir. Femton månaders intrimning av ett spelsystem som alla internt höjer till skyarna har ännu inte gett frukt men Thelin är en bra tränare enligt de flesta.

Min önskan är inte att ha rätt eftersom jag inte vill se mitt kära Elfsborg på dekis men mina farhågor består tills vidare vilket innebär att jag inte tror på framgångar förrän man byter tränare. Som jag tidigare har konstaterat så hoppas jag att jag har fel och att Thelin för Elfsborg mot oanade höjder.

Om jag har fel så vet ni var jag bor...


Christofer Wärnlöf, Vedum - lördag 9 februari 2019 kl 14.22
När vi nu står inför en ny säsong vill jag vill åter igen påminna om boken; The Captain Class: The Hidden Force That Creates the World's Greatest Teams av Sam Walker som beskriver vad framgångsrika lag har gemensamt. Det är en beskrivning utifrån statistik och visar att framgångsrika lag är beroende av specifika ledaregenskaper på planen....Finns inte dessa personer så glöm resten. Och, det är Thelins ansvar att leta fram dessa...

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - lördag 9 februari 2019 kl 19.09
Om åtta dagar får vi svaret på var Elfsborg egentligen står. Då är det inte tråning, då är det allvar.

Detta bserat på Thelins utsago efter debaclet mot FFF på hemsidan.

Appropå hemsidan så har man inte ens ett matchreferat. Riktigt dåligt tycker jag. Om inte ens lagets hemsida skiver om matcherna då är det illa.


Hans Josefsson, Storvreta - lördag 9 februari 2019 kl 19.18
I träningsmatcher är resultat något av det ointressantaste som finns (förutom att man alltid vill vinna). Jag vill veta mer om spelet. Vilka tendenser kunde skönjas? Stack någon spelare ut positivt eller negativt? Går det att begripa hur taktiken kommer att se ut? Syntes det någon finess som vi kan hoppas få se mer av? Fanns det något experiment som aldrig mer borde upprepas?

Med mera. Kan ni som såg upplysa oss andra?


Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - lördag 9 februari 2019 kl 19.35
Hans>> Enligt mig visar Ndione vad han kan. Synd bara att han inte fick hoppa in redan i första.

När hela laget pressar högt upp är det braoch visar vad som kan göras.

Överlag är försvarsspelet bra, men idiotiska tabbar kostar oss dyrt.

Stundtals är passningsspelet riktigt bra, tyvärr gäller det inte hela matchen.

Vad som är dåligt behöver jag inte skriva.


Hans Josefsson, Storvreta - lördag 9 februari 2019 kl 23.59
Tack Vårgårda, det låter lovande. Jag tror på SM-guld i år. Eller nedflyttning. Bestämmer mig när redaktör’n sparkar igång tabelltipset.

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - söndag 10 februari 2019 kl 12.52
Jag tycker det är kul med spelare som har självförtroende. Simon Olsson " - Vi kommer slåss i toppen. Det är jag 100 procent säker på, säger han till Fotbollskanalen".

Elfsborgs tre nyförvärv från Skåne är ju lika säkra på detta. På söndag har ju dessa fyra chansen att visa om de har rätt eller inte.


Claes Lindquist, Malmö - söndag 10 februari 2019 kl 14.08
Lennart, ja kul och bra med positiva spelare. Något substans för optimismen har jag dock inte sett till ännu. Men jag kan greppa halmstråt. Om 8 dagar är det allvar skriver du och då vet vi var Elfsborg egentligen står. Men vi möter ju ett mittenlag i division 2 södra. Knappast en värdemätare. Men om vi slår både Frej och Djurgården i de därefter kommande matcherna, då ser det ljusare ut.

Robert Andersson, Göteborg - söndag 10 februari 2019 kl 14.42
Skriver mitt första VG-inlägg (efter åtminstone 20 år som läsare) och då handlar det inte ens om Elfsborg utan är ett metainlägg om VG självt. Efter torsdagens diskussion om flitigaste skribenter på VG gjorde jag ett script som summerade inläggen från debattarkivet. Topp 10 ser då ut så här:

1. Lennart Odhström - 6354
2. Jan Ericson - 4016
3. Olle Svalander - 3267
4. Johan Lindqvist - 3111
5. Lars Alexandersson - 3021
6. Kenneth Nygren - 2924
7. Christer Lidberg - 2887
8. Erik Svalander - 2749
9. Magnus Drotz - 2591
10. Johan Nilsson - 2579

Den som vill ha hela topplistan (alla med 10 inlägg eller fler) kan hitta den här. Notera att sammanställningen är bara gjord på skribentnamn, så om man har bytt namn eller ändrat stavning finns man med en gång per namn.


Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - söndag 10 februari 2019 kl 15.55
Tack Robert Andersson för att ha gett svaret på frågan. Inser att jag skriver för många inlägg, men kan inte låta bli.

Claes L>> Vad jag menade var att om en vecka är det allvar. Om Elfsborg inte totalt dominerar mot Hässleholm (förutsatt att det inte är en leråker) och vinner med minst 3-4 mål, då finns det inga bortförklaringar som duger.


Bo Andersson, Hässelby - söndag 10 februari 2019 kl 15.57
Vilken rivstart, Robert! Kul lista! Vore trevligt om Ilona kom tillbaka in i matchen. Vi har ju Jan som skruvar inläggen från höger så det borde balanseras av Ilonas vänsterfot.

Ivar Tengklint, Glommen - söndag 10 februari 2019 kl 16.26
Spinner vidare på offsiden. Vid inspark då bollen varit död blir det inte offside om ens medspelare springer före försvararna på offensiv planhalva. Något som inte ens alla spelare har koll på och därför kan utnyttjas för att få ett rejält försprång för anfallare. Man skulle i princip kunna ställa en gubbe vid motståndarnas straffområde såvida han inte upptäcks! "Långa bollar på Bengt" alltså!

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - söndag 10 februari 2019 kl 17.52
Tack Ivar, har aldrig tänkt på den regeln. Skulle vara kul och se den i aktion.

Alltså att en gul rusar upp och ställer sig vid mål vid inspark. Snacka om att dra isär försvaret.

Det finns fyra undantag till offsideregeln, från artikel i Expressen.

1. Ingen offside på egen planhalva. Du kan inte stå offside på den egna planhalvan.

2. Ingen offside vid inkast. Du får stå var som helst på planen vid inkast.

3. Ingen offside vid inspark. Du kan aldrig stå offside när målvakten eller någon annan försvarare spelar i gång bollen vid inspark.

4. Ingen offside direkt från hörna.


Karl Orrling, Helsingborg - måndag 11 februari 2019 kl 12.18
Offside på hörna är väl per definition en omöjlighet eftersom bollen då spelas i sidled eller bakåt?

Peter Olsson, Borås - måndag 11 februari 2019 kl 17.04
Robert Andersson: Vilken fantastisk statistik, jag skall skynda mig att skriva 250 inlägg så att jag kommer upp topp20 ifrån min 22:a-plats ;)

Ang. Offsideregeln trodde jag att jag kunde den, tills för dryga 4 år sedan - då jag fick reda på att det krävs 2 spelare mellan högsta anfallare och målet. Jag hade alltid utgått ifrån att det räcker med att sista backen finns längre ned, men det krävs alltså 2 spelare mellan dig och målet. Vilket innebär att du blir offside om du rundat målvakten och slår en passning trots att det står en back på mållinjen.

Lars Alexandersson, Linköping - måndag 11 februari 2019 kl 17.38
Peter >> Men då ...

Lars Alexandersson, Linköping - måndag 11 februari 2019 kl 17.39
... bör du dela upp ...

Lars Alexandersson, Linköping - måndag 11 februari 2019 kl 17.40
... inläggen i ...

Lars Alexandersson, Linköping - måndag 11 februari 2019 kl 17.41
... små bitar!

Lars Alexandersson, Linköping - måndag 11 februari 2019 kl 18.24
Kul lista du tagit fram, Robert!

Det är bara ett problem (som du säkert insett): olika VG-skribenter har ibland samma namn. Exempelvis Jan Andersson, Johan Andersson, Martin Andersson (tre olika), Lennart Andersson ...


Ivar Tengklint, Glommen - måndag 11 februari 2019 kl 22.47
Ibland undrar man hur spelare och ledare tänker. VM-matchen där tyskarna fick frispark i slutminuten är ett exempel. I den situationen hade jag ställt målet fullt med försvarare istället för att som åskådare låta målvakten ensam hantera situationen. Jag tror att det då hade varit mycket svårt att sätta den bollen.

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - tisdag 12 februari 2019 kl 11.44
Hade varit kul att gå på detta möte lördag åttedar, men är då på pub och laddar inför besök på Hillsborouugh.

Damfotboll i Elfsborg, utredning presenteras.


Roland Dellton, Lerum - onsdag 13 februari 2019 kl 7.33
Stor debattartikel av Jonas Colting i dagens BT om Elfsborgs träningsmängd.

Krister Björling, Sandared - onsdag 13 februari 2019 kl 8.44
Måste säga att det är svårt att inte hålla med Herr Colting!

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - onsdag 13 februari 2019 kl 8.57
Visst är det lätt att tycka att Colting har rätt (är dock inte säker på det), men med hans resonemang om löner och träningsmängd så borde ju spelare i Premier League träna 24 timmar om dygnet.

Claes Lindquist, Malmö - onsdag 13 februari 2019 kl 9.59
Alla Allsvenska experter vet väl att Colting har helt fel, (ja möjligen utom MFF:s tränare och styrelse, men vad vet de?) Fotboll är ju faktiskt den enda sport som man inte blir bättre i genom att träna mer än en motionär. Elfsborg tränar ju så, och resultatet är ju remarkabelt. Vi är ju bäst i Europa just nu.

Christofer Wärnlöf, Vedum - onsdag 13 februari 2019 kl 11.56
Glöm Colting för ett tag och lyssna på alla de allsvenska spelare som blir professionella utomlands. De hävdar unisont inte bara att träningsmängden är mer utan också att kvaliteten är högre...

Peter Vuorisalo, Borås - onsdag 13 februari 2019 kl 12.11
Nåt annorstädes flyktade spelare ofta glömmer att nämna är den större medicinska staben som klubbar utomlands ofta har. Men det kan väl knappast ha nåt med ökad träningsmängd att göra...

Christer von Zweigbergk, Viskafors - onsdag 13 februari 2019 kl 12.16
BRA TALAT COLTING!

Du visar mod som talesman för en väl underbygd åsikt som jag tror att väldigt många delar. Det ska bli intressant att se om någon elfsborgsrepresentant går i svaromål efter denna berättigade käftsmäll.


Tommy Lennartsson, Fritsla - onsdag 13 februari 2019 kl 15.49
Tack Jonas Colting. Det var det bästa som jag läst på mycket mycket länge. Jag håller med dig till 110%!

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - onsdag 13 februari 2019 kl 16.14
Måste skriva och berömma IFE för att i god tid publicera stadgeförslaget. Alla medlemmar fick idag förslaget via E-post.

Peter Olsson, Borås - onsdag 13 februari 2019 kl 19.51
Kan det inte vara så lätt att sanningen om träning ligger mitt emellan Colting och vad Elfsborg gör idag. Jag vägrar tro att en fotbollsspelare blir bättre för att vi låter dem skaffa lår som stockar genom att springa upp och ned för rya åsar. Samtidigt håller jag med om att nästan alla utlandsproffs ger uttryck åt hur mycket hårdare man tränar där. Med lönen de får, så borde även svenska spelare träna mer.

Med det sagt, så sa min namne Peter V något mycket vettigt. Notera att dessa proffsklubbar utöver hårdare träning har mer medicinsk personal och antagligen faciliteter som gör att du kan återhämta dig bättre.

Tittade på Man U - PSG igår, hade varit kul att se hur länge en Elfsborgare hade orkat springa i det tempot.

Anders Täreby, Steninge - onsdag 13 februari 2019 kl 20.49
Nej Peter, det hade inte varit kul alls...

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - onsdag 13 februari 2019 kl 21.04
Nytt poddavsnitt ute nu! Denna gång gästas vi av Fredrik "Bella" Berglund. Vi pratar bland annat om hans karriär och om psykisk ohälsa. Jonas Colting får också en utmaning i detta avsnitt.
Länk här.

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - onsdag 13 februari 2019 kl 22.21
Kul intervju med Bella. Hoppas Colting antar utmaningen.

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - fredag 15 februari 2019 kl 10.04
Guliganerna förtjänar beröm som försöker få fler till Borås Arena. Visa hjärta för Elfsborg.

Roland Dellton, Lerum - fredag 15 februari 2019 kl 13.06
Prodell hamnade i Örebro, Obasi i AIK och Boysen i Helsingborg...

Christer von Zweigbergk, Viskafors - fredag 15 februari 2019 kl 16.46
Aftonbladet i dag: Robert Laul tippar Allsvenskan 2019. Han placerar Elfsborg på 10:e plats och kommenterar bl.a.:

"Nu är det upp till tränare Thelin att först och främst lyfta Elfsborg från det bottenträsk han drog ner föreningen i ifjol, för att sedan, i god tid innan hösten, börja titta lite försiktigt uppåt i tabellen. Misslyckas Thelin med allt detta förutsätter jag inget mindre än att han framåt början av november jagas ur Borås av upprörda Guliganer och ilskna småföretagare i en ohelig allians."

Pressen är stenhård på Thelin och frågan är hur länge han pallar...


Christer von Zweigbergk, Viskafors - fredag 15 februari 2019 kl 16.52
...och samme Laul tippar IFK Göteborg på 16:e och sista plats!

Peter Olsson, Borås - fredag 15 februari 2019 kl 17.00
CvZ: Nej, jag vill ju inte att Elfsborg skall åka ur, men om IFK kommer sist, då är jag nästan beredd på att vara nöjd med en 15:e plats ;)

Roland Dellton, Lerum - fredag 15 februari 2019 kl 17.37
Presskonferens i morgon lördag kl 11.30

Jörgen Willborg, Borås - fredag 15 februari 2019 kl 17.53
Ytterligare nyförvärv på gång? Någon som vet?

Christer von Zweigbergk, Viskafors - fredag 15 februari 2019 kl 17.56
Presskonferens i morgon. Tränarkick???

Anders Täreby, Steninge - fredag 15 februari 2019 kl 19.08
Borde vara en mittback på väg in. Kikade lite på kontraktslösa spelare och noterar att Niklas Gunnarsson som bröt med Djurgården fortfarande inte skrivit på för någon klubb. En stabil spelare som varit i Elfsborg tidigare och som var bra i Djurgården. Skulle kunna vara han.

Karl Orrling, Helsingborg - fredag 15 februari 2019 kl 20.23
Ett mycket bra initiativ av Guliganerna och en bra text som lyfter fram passionen men också förväntningarna. Motsvarande jobb måste göras på plan. Upp till bevis för alla Elfsborgare oavsett vilken relation man har till föreningen.

Kent Carlsson, Sandhult - fredag 15 februari 2019 kl 21.19
CvZ om man jagar ut Thelin var skall hans lilla men högljutt larmande entourage ta vägen?

Christer von Zweigbergk, Viskafors - fredag 15 februari 2019 kl 22.04
Kent Carlsson: kan du inte använda dig av en inhemsk adekvat vokabulär så att en enkel och obildad gammal pensionär från Viskafors förstår vad du menar?

Kent Carlsson, Sandhult - fredag 15 februari 2019 kl 22.42
CvZ jag ber om ursäkt för min franska kanske den feodala uttrycket vasaller är mera rätt.

Christer von Zweigbergk, Viskafors - fredag 15 februari 2019 kl 22.49
När bollen rullar in i målet

från fansen hörs segervrålet

Elfsborg vinner

och svetten den rinner

från pannan till nosen

för alla i laget har ökat dosen.

Hårdare träning och möda

gör kinderna klädsamt röda

Blod svett och tårar

man kämpar som dårar

och Colting han njuter

när bollen i målet man ständigt skjuter.


Christer von Zweigbergk, Viskafors - lördag 16 februari 2019 kl 11.42
Märklig presskonferens, den nye spelaren presenterades bara som "Stian". Vet alla vem han är eftersom han inte verkar ha något efternamn? Han påstod sig vara mittfältare, jag trodde att vi skulle få en ny mittback...

Bo Andersson, Hässelby - lördag 16 februari 2019 kl 11.58
Presenteras som mittback, i alla fall.

Jörgen Willborg, Borås - lördag 16 februari 2019 kl 12.28
Profilerna på nyförvärven känns generellt bra! Återstår att se om de förbättrar spelet och placeringen. Fortfarande orolig för nedflyttningsstrid.

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - lördag 16 februari 2019 kl 12.52
Ännu en positiv spelare. Gillar nyförvärven i år.

Tror detta kommer att bli bra.


Christer von Zweigbergk, Viskafors - lördag 16 februari 2019 kl 14.26
Dålig poesi ska förbigås med tystnad...

...eller?


Peter Vuorisalo, Borås - lördag 16 februari 2019 kl 15.26
Det var väl en fin dikt. Men jag tror inte Colting bryr sig speciellt mycket om varken Elfsborg eller fotboll. Kritiken han har framfört handlar bara om att marknadsföra sig själv.

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - lördag 16 februari 2019 kl 15.26
Två nya texter på nummer8.se där Thelin och Stian svarar på frågor.

Länk.


Anders Täreby, Steninge - lördag 16 februari 2019 kl 17.19
Stian känns som ännu ett vettigt nyförvärv. Ska bli intressant att se honom.

Märkligt uttalande av Andreasson om att ”en av tusen optioner håller”. Vad menar han med det? Ett optionsavtal är i grunden mycket enkelt. Känns som han är lite obekväm med den nya ekonomiska situationen. Men jag tycker han och ledningen gjort mycket rätt i vinter. Jag hade inte trott att vi skulle kunna fylla på med spelare av Pavels eller Levi’s (borde få nr 501!) kvaliteter. Att det sker genom lån är ganska självklart med tanke på läget.

Ska bli spännande att se hur startelvan växer fram kommande veckor!


Göran Holtstrand, Borås - lördag 16 februari 2019 kl 18.24
Nyfiken på hur vi ställer upp med för lag i morgon i Hässleholm? Vad har ni för funderingar? Resultat 1-3!!!

Bertil Lindh, Trollhättan - lördag 16 februari 2019 kl 20.10
Tänk om Stian Gregersen är en ny Andreas Augustsson. Då skall vi upp till i vart fall plats 6. Ett stort tack till Eric Sjölin som ringde mig i veckan. Eric bryr sig.

Kent Carlsson, Sandhult - söndag 17 februari 2019 kl 13.09
Nu är det slut på teoritugget och spekulationerna. Idag börjar allvaret och då är det resultatet som räknas.

Christer von Zweigbergk, Viskafors - söndag 17 februari 2019 kl 13.25
Efter 15 månaders ihärdiga (?) försök har inte Thelins spelidé till fullo satt sig hos den ”gamla” spelartruppen. Med 4 sent tillkomna nya spelare undrar jag stilla hur snabba nytillskotten måste vara i huvudet för att få till det med bara 6 veckor kvar till den allsvenska starten...

Claes Lindquist, Malmö - söndag 17 februari 2019 kl 13.59
Det borde bli minst 4 måls övervikt för Elfsborg idag. Hässleholm är ett mittenlag i division 2. Så jag hoppas på 1-6 idag. Det hade känts bra.

Bertil Lindh, Trollhättan - söndag 17 februari 2019 kl 14.06
2 gulsvarta halsdukar uppsatta på balkongen dagen till ära. Kör så det ryker mina gulsvarta superhjältar.

Bertil Lindh, Trollhättan - söndag 17 februari 2019 kl 14.10
Har sett IFE spela seriefotboll på Österås i Hässleholm när vi låg i näst högsta serien troligen runt 1970. Är inte säker på att det var Hässleholms IF det kan ha varit IFK Hässleholm. Minns inte hur matchen gick. Idag skall vi vinna.

Bertil Lindh, Trollhättan - söndag 17 februari 2019 kl 14.19
På Born Yellow stod det i klartext följande: IF Elfsborg mötte Hässleholms IF i div 2 södra i omgång 3 30 april 1972. IFE vann med 1-0 efter mål av Sven Andersson den gamle backvirtuosen. Kom inte Sven från Waggeryd ? Någon som minns ? Vi lär väl inte slå publiksiffran på 1875 åskådare.

Christer von Zweigbergk, Viskafors - söndag 17 februari 2019 kl 15.41
Thelins spelidé är i alla fall klar och tydlig...

Claes Lindquist, Malmö - söndag 17 februari 2019 kl 15.48
Vi håller i alla fall bra division 2-klass i första halvlek. Alltid något..

Nu hoppas vi på allsvenskt Elfsborgsspel i andra halvlek


Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - söndag 17 februari 2019 kl 15.49
Går för långsamt. Lundevall har ingen bra dag, gärna byte i halvtid. Tur att Joakim får in kvitteringen innan paus.

Jan-Ove Sjöberg, Varberg - söndag 17 februari 2019 kl 16.23
Det är väl en himla tur att det går långsamt! Annars hade det lätt kunna stå 4-1 till skåningarna...

Claes Lindquist, Malmö - söndag 17 februari 2019 kl 16.32
Efter 70 minuters spel, känns det som vi skulle kunna vara ett topp 4-lag i division 2 södra. Jag tycker faktiskt att vi är något, lite bättre än Hässleholm!

Jan-Ove Sjöberg, Varberg - söndag 17 februari 2019 kl 16.46
Såja! Första segern sedan 21/10 förra året! Tycker nykomlingarna såg spännande ut. Att sedan gammal visade sig vara äldst bådar gott. Nu promenerar vi hem både cupen och allsvenskan tycker jag... Men allra bäst i eftermiddag var alla guliganer på plats!

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - söndag 17 februari 2019 kl 17.34
Undrar vad som krävs för att en del ska vara glada?

5-1 till IFE kommer det att stå i historieböckerna och det är jag nöjd med. Även nöjd med de tre nyförvärven.


Peter Olsson, Borås - söndag 17 februari 2019 kl 17.52
Levi imponerade inte supermycket på mig, han gjorde inte bort sig heller. Men Chibicki och Hummet var riktigt bra tycker jag. Jon Jönsson borde få stått åt sidan för Gustav Henriksson. Jag tycker Jon är mer eller mindre en säkerhetsrisk alltid när han är inne. I övrigt modigt att bänka rutinerade Holmén, Dyer och Gojani till förmån för yngre och mer spännande spelare.

Christer von Zweigbergk, Viskafors - söndag 17 februari 2019 kl 18.03
Odhström: om jag är en av dem du menar så är jag naturligtvis glad över segern men inte hjular jag runt kvarteret av glädje. Att besegra ett mittenlag från div. II är ett krav man kan ställa på vilket allsvenskt lag som helst och 5-1 är helt i sin ordning - inte mer.

Kenneth Nygren, Sjuntorp - söndag 17 februari 2019 kl 18.14
Nyförvärven var säkert bra, men det var fyra trotjänare (Ok, Nilsson gränsfall) som gjorde målen!

Magnus Andersson, Borås - söndag 17 februari 2019 kl 18.41
Enligt mig en godkänd insats utan någon större briljans. Ingen match som kommer att gå till världshistorien, men laget gjorde det som skulle göras. Sen ska man nog inte dra för höga växlar på första matchen i vinterväder. Hümmet, Cibicki och i viss mån Levi såg i alla fall löpvilliga ut, något som gläder mig. Vi får nog vackert alla vänta lite på att se på vad årets upplaga av Elfsborg går för.

Anders Täreby, Steninge - söndag 17 februari 2019 kl 18.56
Håller med om att Pavel och Hümmet visade kvalitet. Båda har stora kvaliteter. Levi känns mer svårbedömd.

Jönsson är en säkerhetsrisk, håller med om det också. Klart Stian ska få chansen i några matcher att slå sig in där.

Holst och Kaib stabila som ytterbackar.

Ishi blir viktig i år också, kul att se att han håller både kvalitet och motivation.

Viktigt att vi gjorde lite mål. Det kan ju räcka med oavgjort borta mot Djurgården i sista omgången.


Jonas Claesson, Bottnaryd - söndag 17 februari 2019 kl 21.38
Jag var på plats. I första halvlek stod vi lite var till mans och undrade över vad vi såg. Men! Det blev bättre!

5-1 är i mina ögon alltid bättre än oavgjort/förlust.

Den största skillnaden mot förra året är att det KÄNNS bättre i år. Det KÄNNS som spelarna har roligare på plan.

Visst var motståndet div 2 klass. Visst finns det saker som kan bli bättre. Men seger är seger. Dif fick 2-1 mot Frej. Jag tar hellre 5-1 än 2-1.

Äntligen igång igen. Och obesegrade i 100% av tävlingsmatcherna i år. Sug på den!

Men Thelin bör nog avgå ändå. Jag menar, bara 5-1. Det är värdelöst. De sprang alldeles för lite. Lika bra att inse att vi är sämst i världen. In med Jonevret som lagbas och Colting som fystränare. Den jäveln som inte klarar ett maraton under 3,5 timmar innan april månad ska säljas omedelbart!


Claes Lindquist, Malmö - söndag 17 februari 2019 kl 22.25
Bra, och riktigt kul att vi vann med 5-1. Precis som det skall vara men inte alltid är. Men spelet i första halvlek var kass. Totalt sett, Elfsborg spelade som ett division 2 lag i första och fram till 70 minuten, sedan som ett ett bra allsvenska lag. Det är OK. Men vad är det för fel på vissa skribenter här, på BT och på Svenska Fans som ALDRIG fattar att träning handlar om annat än fys och kondition. Inte ens Kolting säger ju det. Är ni medvetet provocerande eller är ni korkade? Jag vet faktiskt inte.

Mattias Palm, Borås - söndag 17 februari 2019 kl 23.09
Spot on Claes!!! Vi tycker (oftast) lika!

Jonas Claesson, Bottnaryd - söndag 17 februari 2019 kl 23.14
Medvetet provocerande. För att jag kan. Och för att alla går på det varje gång. Att reta upp folk här är enklare än att sno godis från småbarn...

Claes Lindquist, Malmö - söndag 17 februari 2019 kl 23.16
Jonas, då är det OK. Provocerande måste man vara ibland, annars blir det trist.

Peter Wiberg, Borås - måndag 18 februari 2019 kl 0.18
Det är väl inte säkert att just Colting har facit. Däremot anser jag att han har mer rätt än fel i sin ganska breda kulturkritik. Den är ju heller inte ny, revolutionerande eller unik för Elfsborg och professionell fotboll (tio år gammal krönika av Leif Boork), men när denna kritik nu får lite uppmärksamhet lokalt hade det varit intressant om det han säger bemöttes mer seriöst. BT-sport gjorde ett gott hantverk genom att konsultera medicinsk expertis häromveckan, men svaren var tvetydiga och personligen är jag mindre intresserad av den snäva avgränsning som gjordes.

Krister Björling, Sandared - måndag 18 februari 2019 kl 8.16
Otroligt skönt med en seger, hoppas att det stärker självförtroendet och ger en boost framåt. Vågar inte tänka på vad som hänt om de satt sitt friläge i 65:e minuten till 2-2, viktig räddning av Kevin där!

Herman Thorell, Dalsjöfors - måndag 18 februari 2019 kl 11.35
Svenska cupen i mitten av februari? Är det någon gång som spelarna ska vara nedtränade och ur form så är det nu. Och då ska man spela tävlingsmatcher? Kan fan inte vara lätt att vara tränare då!

Bosse Johansson, Göteborg - måndag 18 februari 2019 kl 15.18
Träningsmatch mot BK Häcken på Bravida idag, en match som slutade med hemmaseger 2-1. Första halvlek var en rätt sömnig tillställning med ett visst övertag för hemmalaget. Ndione hade inte en chans mot de båda fyrtornen i Häckenförsvaret, Ojala och en kille till som jag inte minns namnet på. Det var ett betydligt piggare Elfsborg i andra halvlek. Bäst i Elfsborg, Alex Dyer som blev utvisad sista tjugo minutrarna. Utropstecken också för McWey och Iljazi som stod för ett snyggt reduceringsmål.

Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - måndag 18 februari 2019 kl 20.02
Tack Bosse J för matchrapport. McVey har tydligen lätt för Häcken, han var ju överlägset bäste guling i fjolårets träningsmatch där han ju oturligt skadade sig.

Det jag sett av McVey lovar gott. Han blir garanterat proffs inom tre år.


Anders Täreby, Steninge - tisdag 19 februari 2019 kl 10.34
Intressant utspel av Boysen i Expressen. Han har ingen aning om varför tiden i Elfsborg blev som den blev, men tror inte det beror på Thelin utan på styrelsen...

Med tanke på att Thelin ska ha sett Boysen 200 h på video känns det inte som att styrelsen värvat Boysen utan att Thelin velat samma. Något speciellt måste förstås ha hänt, men Boysen förstår fortfarande ingenting, förutom att det inte beror på Thelin. Märklig slutsats med tanke på att han inte har en aning...


Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - tisdag 19 februari 2019 kl 11.23
Elfsborg måste ha gjort en bra affär om man ska tro Boysen. "Jag gick ner 200% i lön för att komma till Elfsborg", säger han till Expressen.

Det måste ju enligt mina basala matematikkunskaper innebära att han betalade Elfsborg 100% av lönen han hade i Israel.


Bo Andersson, Hässelby - tisdag 19 februari 2019 kl 11.24
Boysen verkar lite förvirrad. Han säger att han gick ner 200% i lön när han gick till IFE. Betyder att han fick betala lika mycket till Elfsborg som han fick betalt i förra klubben!!! Redaktör’n som vardande matematiker kan ju korrigera om jag tänker fel.

Bo Andersson, Hässelby - tisdag 19 februari 2019 kl 11.31
Nu bevisat. Snabbare internet i Las Palmas än i Hässelby.

Erik Nilsson, Linköping - tisdag 19 februari 2019 kl 17.26
Men är det konstigt att han är förvirrad? Jag ser det som ett sundhetstecken att vara förvirrade av den affären

Det enda som känns rimligt är att Elfsborg i höstas när man kämpade för sin överlevnad fick panikkänslor av att inte ha kompletterat truppen tillräckligt och slog till på transfer-fönstrets sista dag. Thelin hade ju i alla fall sett den här spelaren en del. Att han sen inte skulle utnyttja panikvärvningen kunde för all del ingen veta just då - men känns ju inte som optimalt användande av rekryteringsbudgeten. Kanske var Boysen bara för långt ifrån match-form?


Lennart Odhström, Las Palmas, Spanien - tisdag 19 februari 2019 kl 18.21
Med statistik kan man visa vad man vill. Här en intressant insändare i BT om "kollapsen" sista kvarten ifjol.

Johan Lindqvist, Göteborg - tisdag 19 februari 2019 kl 23.33
Boysen har spelat i sex olika klubbar de senaste tre åren. Han kanske borde rannsaka sig själv en smula.

Christer von Zweigbergk, Viskafors - onsdag 20 februari 2019 kl 1.36
Tack Göran Andersson för en fin sammanställning men den kanske inte stämmer riktigt när det gäller slutet av matcherna som Göran har delat in i 60-90:e minuten och där är det ungefär lika illa som minuterna 0-30 och 30-60.

Jag har inet belägg eftersom jag inte har orkat gå igenom alla matcher men jag har en känsla av att minuterna 75-90 visar upp en annan statistik. Bara en gissning men ändå en reflektion...


Bertil Lindh, Trollhättan - onsdag 20 februari 2019 kl 9.26
Tack Robert Andersson för ditt inlägg från 10 febr 2019 kl 14.42. Där slapp jag lägga ner en massa tid i onödan eftersom du redan räknat (jag vill inte uppfinna hjulet igen). Jag har dock några frågor att ställa enl följande: Jag undrar om siffrorna är fram till föregående årsskifte eller till ditt inlägg noterades eller till visst datum. Vidare: Totalt 292 personer har skrivit minst 10 inlägg. Hur många har skrivit minst 1 inlägg ? Jag lovar Robert att som varande ett svårt kontroll-freak inte räkna själv. Tack för din medverkan.

Bertil Lindh, Trollhättan - onsdag 20 februari 2019 kl 9.29
Ett tack till Hans Josefsson Storvreta som jag träffade på ett bröllop sommaren 2018. Mycket intressant o roligt Elfsborgs-snack. Förresten väntar brudparet ett syskon till Oliver. Lev väl kompis.

Bertil Lindh, Trollhättan - onsdag 20 februari 2019 kl 9.30
När kan vi börja tippa säsongen 2019 ? Vad säger redaktören ?

Lars Alexandersson, Linköping - onsdag 20 februari 2019 kl 15.19
Bertil >> Cirka 1 mars drar vi i gång igen!

Robert Andersson, Göteborg - torsdag 21 februari 2019 kl 22.30
Bertil: Räkningen var fram till 2019-01-31 eftersom det var sista dagen som fanns med i arkivet, men jag har ändrat skriptet så att även innevarande månad räknas med. Har även korrigerat kriterierna för vad som är ett skribentnamn (så att om jag till exempel hade skrivit "Bertil, " ovan inte skulle räknats som ett inlägg) samt inkluderat även skribenter med färre än 10 inlägg. Resultatet finns här.

Cirka 474 skribenter alltså som skrivit minst ett inlägg. Dock är det ju som redaktörn påpekar en inte helt korrekt lista eftersom det kan finnas flera skribenter med samma namn.


Läs nya (från 22/2 kl 7.00) / dagens / äldre inlägg - Skriv inlägg!