VG debatt - inlägg sedan 12/8 kl 12.00


Henrik Eliasson, Örebro - lördag 12 augusti 2017 kl 12.46
Härlig nostalgifilm på Elfsborgs Instagramkonto; från matchen mot IFK 1997!

Roland Dellton, Lerum - lördag 12 augusti 2017 kl 12.58
VG-tipparna tror på sitt lag 29 tippare av 39 tror på Elfsborgsseger mot Blåvitt, 10 tippar oavgjort, ingen tror att gästerna kommer att vinna.

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - lördag 12 augusti 2017 kl 14.38
Jag såg att föreningar i Borås-området fått gratisbiljetter till matchen mot Blåvitt. Det är oerhört oroväckande när vi delar ut biljetter till den matchen. Gratiskulturen är förödande på sikt.

Lennart Odhström, Umeå - lördag 12 augusti 2017 kl 19.22
Elfsborg måste vara desperata om de ger bort gratisbiljetter mot Blåvitt. Inte ett gott tecken, illa, mycket illa.

Jan Artursson, Borås - lördag 12 augusti 2017 kl 20.59
Jaha, det var så de gjorde denna gång för att kunna gå ut med standardnyheten inför stormatcherna "Biljettförsäljningen närmar sig 10000"' alltså delade ut gratisbiljetter. Publiktrenden är oroväckande, inte ens blåvitt drar folk till arenan längre.

Karl-Henrik Lindblom, Björlanda - lördag 12 augusti 2017 kl 23.54
Ja,om inte folk vill betala för att se blåvitt, så går man ett steg längre för att få ett behövligt hemmastöd när Blåvitt kommer med sitt ljudliga stöd. Den publik som spelarna sa hjälpte dem mycket mot AIK. Känns som att vad föreningen än gör så gnälls det ibland. Hellre att bjuda in yngre spelare i bygden för att skapa ett framtida intresse för klubben, än att ljuga om publiksiffror och hoppas att arenan fyller sig självt. Själv sitter jag bekvämt hemma på måndag framför TV:n för första gången på många år och hoppas att det blir välfyllt och en god upplevelse för både de som betalar sin biljett och de som kommit över en gratisplåt.

David Djerf, Göteborg - söndag 13 augusti 2017 kl 8.17
Med tanke på de senaste kommentarerna känns det nästa pinsamt att fråga om tips på var man kan se matchen och äta i Göteborg..... Olearys skulle jag helst slippa! Några andra tips på bra sportbarer i Göteborg någon? (hinner inte till Borås.... :-))

Lennart Odhström, Umeå - söndag 13 augusti 2017 kl 9.56
Karl-Henrik>> Jag är för att dela ut gratisbiljetter till unga, det är marknadsföring som på sikt ger nya åskådare, men inte mot Blåvitt.

Om folk inte vill betala för att se västderbyt längre, ja då är IFE illa ute. Sjunkande publiksiffror ger som ett brev på posten mindre sponsorer.

Eftersom modern fotboll bygger på stora pengar betyder mindre intäkter, mindre resurser. Lätt att hamna i en negativ spiral.


Jan Artursson, Borås - söndag 13 augusti 2017 kl 14.07
Klart det är bra att det delas ut biljetter när nu folk inte behagar komma i annat fall. Det gnäller jag inte på. Det jag i så fall gnäller på är de som inte kommer om det inte är gratis. Som sagt, det är oroväckande om vi inte ens kan fylla läktarna mot blåvitt utan att dela ut biljetter.

Krister Sandberg, Skoghall - söndag 13 augusti 2017 kl 17.09
Det är ju en himla tur att AIK finns i allafall så att man har något att glädjas åt!

Roland Dellton, Lerum - måndag 14 augusti 2017 kl 8.25
Enligt BT-elvan Bayrami och Daniel Gustafsson från start. Prodell åter på bänken. Fjolårets skyttekung har haft det svårt i år och med få matcher lär det inte bli bättre. I övrigt är BT-elvan den förväntade.

Johan Nilsson, Göteborg - måndag 14 augusti 2017 kl 10.08
Kära Elfsborg, jag hoppas ni fattar att det är i kväll ni har chansen att rädda äran den här säsongen!

Åke Johanson, Rävlanda - måndag 14 augusti 2017 kl 10.42
Under 2000-talet har Malmö FF vunnit guld 4 gånger, Djurgården 3, Elfsborg o. AIK 2 gånger. Följande lag har vunnit 1 gång: Halmstad BK, Hammarby, HIF, IFK Göteborg, Kalmar FF, Norrköping. Jag tycker att vi elfsborgare skall vara stolta att vi har stått emot storstadslagen så bra. Några av dessa guldvinnande lag har sedan åkt ur serien eller hållit till på nedre halvan. När IFE har ett mellanår blir det placering i mitten av tabellen. Det är ingen tillfällighet att IFE står sig så gott. En stor orsak torde vara den fina ungdomsverksamheten. Vidare har vi i mitt tycke flera personer som betyder och har betytt mycket för föreningen, exempelvis Bosse Johansson, Anders Svensson och Stefan Andreasson. (Vad det gäller tränarna så lägger jag mig inte i diskussionen då jag inte har kunskap i frågan, men jag förmodar att de har haft betydelse när man tar guld.)

Jonas Claesson, Bottnaryd - måndag 14 augusti 2017 kl 13.22
Seger idag och min måndag känns ok. Vinst på fredag också, och min vecka är räddad. Kämpa tills ni döööööööööööööööör!!!!!!!

Bertil Lindh, Trollhättan - måndag 14 augusti 2017 kl 13.41
Nu börjar det känns lite oroligt o pirrigt i kroppen trots att är 5½ timme kvar till matchstart. Denna känsla brukar inte komma förrän strax innan avspark. Det är längesedan vi förlorade hemma mot Blovitt. Denna svit får INTE spricka ikväll. Vi blir 5 st idag i bilen. Det blir seriematch nr 565 idag i rak följd. Med den erfarenhet jag har så vinner vi med 2-1 idag men det gäller att vara ödmjuk. I Trollhättan håller 98 % på Blovitt så vi som är IFE:are har det tufft. Forza, kör så det ryker och kämpa som grisar. På fredag har vi J Södra borta och på Stadsparksvallen har vi synnerligen dålig statistik. En enda gång har vi haft lycka på nämnda arena o det var när vi slog AIK i cupfinal efter 12 straffar där "Molla" avgjorde. Lycka då och lycka nu på fredag. Vi ses.

Magnus Andersson, Borås - måndag 14 augusti 2017 kl 17.20
Vinst idag och säsongen är räddad!

Karl-Henrik Lindblom, Björlanda - måndag 14 augusti 2017 kl 20.50
Lundevall har varit mycket bra i år, men andra halvlek blir den mesta fel. Det är bara han och Jebali som tar egna initiativ och går tills de missar till slut. Så in med Jönsson på topp. Mycket bollinnehav ger inga poäng, men bra markering på egen planhalva när motståndaren inte orkar springa sig fri tidigt lönar sig.... tyvärr!

Lennart Odhström, Umeå - måndag 14 augusti 2017 kl 20.55
Förlora mot ett sånt skitlag.

Säsongen är över, nu handlar det bara om att rädda kontraktet.


Christer von Zweigbergk, Viskafors - måndag 14 augusti 2017 kl 20.56
På väg ner i källaren på ett sätt som inte har skådats på 10 år. Gulsvart har förvandlats till nattsvart. Haglund får nog svårt att sitta kvar någon längre tid...

Lennart Odhström, Umeå - måndag 14 augusti 2017 kl 21.04
Inte ens 12 000. När var det så lite mot Blåvitt senast?

Luften har gått ur Elfsborg och det blir alltmer uppenbart.

IFE hade chanserna att göra mål, men det vill sig inte.

Blåvitt måste ha sitt sämsta lag på åratal och ändå vinner IFK för första gången på 12 år.


Lennart Odhström, Umeå - måndag 14 augusti 2017 kl 21.10
Ska bara nämna en sak till, bytena.

Simon ut och Holmén kvar. Hur tänkte vi där? Jönsson in på slutet, varför?


Alf Gunnarsson, Eksjö - måndag 14 augusti 2017 kl 21.41
Bästa laget vinner inte alltid. Dessutom var det tredje matchen på kort tid som IFE har en boll på mållinjen men inte lyckas göra mål. Två markeringsmissar på högerkanten (Manns) förstörde kvällen. Holmén fortfarande blek - och hur mycket ser vi av hans fantastiska ledaregenskaper?

Lennart Selrot, Bohus-Malmön - måndag 14 augusti 2017 kl 21.41
Förstår inte varför han byter ut Simon Olsson i slutet av alla matcher. Han är ju ung och har sannolikt bra kondition, ett enastående passningsspel etc. Enda minuset är att han inte är tillräckligt skottvillig. Det dyra nyförvärvet har ju inte precis presterat hittills. Och när är Per Frick tillbaka? Han behövs verkligen.

Per Dahlberg, Borås - måndag 14 augusti 2017 kl 21.50
Bittert idag
Riktigt dåligt resultatmässigt på hemmaplan i år.
5 vinster på 10 matcher dessutom en av tre i cupen.

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - måndag 14 augusti 2017 kl 22.09
Förlust i årets viktigaste prestigematch. Lite snöpligt, Elfsborg borde avgjort i första halvlek. Men lite av denna säsong i ett nötskal...

Niklas Larsson, Fristad - måndag 14 augusti 2017 kl 22.27
Hej Ny skribent här. Det här håller inte längre, något måste göras. Horn - Håller absolut inte allsvensk klass, är en stor säkerhetsrisk i försvaret. Jebali - Måste släppa bollen oftare är för boll och mål kär. Holmen - Ser tung ut, kommer att bli bättre, ge honom tid, många verkar tro att han är Elfsborgs frälsare, men får man inte hjälp av resten av laget så är det inte lätt att spela. Ellegaard - När ska han sluta spela upp bollen via backlinjen i trånga lägen istället för att lyfta bollen på forward. Hela laget - Sluta spela bollen tillbaka till målvakten Hela tiden, många ser ut trötta och slöa ut, tar inte löpningar, orkar inte springa, övriga lag i allsvenskan springer sönder oss, tränas det för dåligt eller fel kanske?? Sen har vi våran vän Haglund. Här finns en hel del brister tyvärr: Har svårt att motivera laget verkar det som, Gör konstiga byten och sena byten då det ofta är för sent att ändra matchbild, verkar inte ha någon reserv plan om det går troll i spelet, noll coaching, sitter på bänken istället för att stå vid linjen och coacha spelet. I dagens match när det va ett skadeuppehåll på några minuter gör han knappt någonting, han går runt bland spelarna och peppar dom en och en istället för att passa på att samlat dom och kanske gjort någon förändring, men inte. Listan kan göras lång. Jag hoppas det händer något snart, vad säger sponsorer, supportrar, styrelse m m, ingen kan väl vara nöjd med spel , placering m m

Niklas Larsson, Fristad - måndag 14 augusti 2017 kl 23.14
En sak jag måste ta upp, som jag är väldigt sur över. Jag har säsongskort, har haft så i 10 år, och tänkte att jag skulle ta med min dotter på dagens match mot blovitt, då platsen jämte mig är ledig. Går in och ska köpa platsen och ser då att platsen kostar 375:-, tar kontakt med Elfsborgs kansli och får veta att det inte finns några ungdomsbiljetter på den läktaren. Jag kan alltså inte ta med mina barn på match utan att behöva betala fullpris. Har haft denna fråga uppe med IFE innan fick då samma svar plus att dom erbjöd sig att låsa en plats på en annan läktare, där det finns ungdomsbiljetter, så jag kunde köpa platsen jämte till min dotter, förstår hur dom tänkte MEN: jag skulle få betydligt sämre platser än där jag sitter nu, jag har även kompisar som jag går med på matcherna och dom vill ag också sitta med. Så för att man skull kunna ta med sina barn till vissa matcher så kan man alltså inte ha säsongskort om man inte vill betala fullpris. Fruktansvärt dåligt IFE. Detta kommer man tappa ännu mer åskådare på tyvärr. Där får man för man är en trogen supporter, får se om man fortsätter vara det. I min värld så hade man utan problem löst detta, men man verkar inte vilja vara speciellt samarbetsvilliga, känns som man, ursäkta språket, skiter i sina supportrar. Finns mycket man skulle kunna göra när det gäller biljettpriser m m

Erik Nilsson, Linköping - måndag 14 augusti 2017 kl 23.34
Återigen en hedersam förlust som sett till spel och chanser borde ha gett oss minst en poäng.

Problemet är bara att vinnare inte samlar på hedersamma förluster.


Lennart Odhström, Umeå - måndag 14 augusti 2017 kl 23.46
Haglund efter matchen:

" Känns tungt här och nu efter en prestation som jag ändå är nöjd med."

Hur kan man vara nöjd med insatsen efter att förlorat mot ett lag som var urkassa?


Jonas Claesson, Bottnaryd - tisdag 15 augusti 2017 kl 0.09
Detta var vår sista chans att rädda denna säsong. Ser ingen möjlighet till seger på fredag heller, tyvärr. Jag är bara tom inombords. Helt tom. Jag saknar all glädje för att fortsätta gå på matcher. Det finns inget som kan rädda året, INGET! Förr kunde vi i alla fall glädja oss åt att matcherna mot ica hemma brukade ge seger, men det är så länge sen det hände att jag glömt hur det känns. Avgå, Haglund. Lämna oss ifred, snälla!!!

Roger Olsson, Borås - tisdag 15 augusti 2017 kl 6.16
Jag lider mest med Elfsborgs unga spelare på bänken. De får sitta och se på Sveriges sämsta defensiv samtidigt som de själva har stått för en fantastisk defensiv insats i U21. Det kan inte vara lätt att prestera så bra både på träning och i U21 och sedan aldrig få chansen trots att backlinje och målvakt läcker som ett såll.

Roland Dellton, Lerum - tisdag 15 augusti 2017 kl 7.23
Det börjar bli oroligt....26 poäng och svåra bortamatcher bl.a. mot Malmö, AIK, Östersund, Häcken. Tror inte att hemmamatcherna mot "bottenkollegorna" Halmstad och Kalmar är säkra trepoängare . Känns som om tre poäng på fredag är helt nödvändigt.

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 15 augusti 2017 kl 9.08
Vi har ett lag som gång efter annan är sämst när det gäller. Vår första halvlek igår var bra och vi har mer än en gång under året sett att de här spelarna kan spela fotboll. Ineffektivitet är något som ofta har präglat IF Elfsborg och igår var verkligen inget undantag. Men som så många gånger förr så viker spelartrupp ned sig när det gäller som mest. Moralen är något som nuvarande ledarstab uppenbarligen inte kan hantera. Det gör ont att se och skapar frustration.

Vid sidan av planen så ser man gratisbiljetter säljas på sociala medier och delas ut friskt av sponsorer. Gratisbiljetter till Blåvitt hemma, vad är det för dåligt påhitt? Boråsaren är överlag bortskämd och vår förening göder det och skapar en kultur som gör det tråkigt att vara engagerad Elfsborgare. Den gyllene mellanvägen har under en lång tid varit föreningens melodi. Den vägen börjar krackelera och skapar mer problem för föreningen.

Magnus Haglund hamnar återigen i fokus, som så många gånger förr. Han kan vara bättre tränare än Conte, Mourinho och Guardiola ihop men hans inverkan på IF Elfsborg är så negativ så att det är skadligt för föreningen. Bara att han är tränare har negativ inverkan på sponsorsintäkter och publikintäkter. Det är oerhört fel och hemskt att en person gång efter annan pekas ut. Men det är också ohållbart för IF Elfsborg i längden.

Simon Olsson är det största glädjeämnet i hela IF Elfsborg under detta år. Men han blir gång efter annan utbytt runt matchminut 70. Den tröttsamhet och frustration som skapas varje gång det bytet görs symboliserar 2017 för mig. Ta bort detta kalenderår för all evighet. I år är året där IF Elfsborg tagit mer än två steg bakåt.


Jonas Claesson, Bottnaryd - tisdag 15 augusti 2017 kl 9.32
Jag funderar faktiskt på om det verkligen var Ingesson önskan att Haglund skulle ta över efter honom....

Flytta upp Tobbe och låt Mian/Mance hjälpa honom. Sämre kan det inte bli!!!


Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 15 augusti 2017 kl 9.41
Säsongen är förlorad. Spelare som D.Olsson, Ibroo, J.Karlsson, Marokhy, McVey, Kaib och Kabashi kanske skulle kunna få lite allsvensk erfarenhet. Så att säsongen får någon mening.

Karl-Henrik Lindblom, Björlanda - tisdag 15 augusti 2017 kl 10.06
Ja, för publik, sponsorer och inte minst spelartrupp behövs en ny röst som tränare nästa år. Ett bra lag byggs bakifrån med en stabil defensiv och det har inte Haglund och teamet skapat. Nästa år kan Dresevic och andra unga lovande känna att att alla står på samma chans inför en ny tränare. Ärligt talat så är inte Holmen matchtränad för att vara given, men han petas inte. Men först gäller det att inte hamna på kvalplats nu. Och att Haglund pratar om om bra prestation istället för brister i defensiv organisation handlar om att inte erkänna sina brister och vill rädda sitt eget skinn. Genom att spela med mycket passningar i trånga lägen får man många bolltapp när man individuellt överskattar sin tekniska förmåga. Bristen på löpningar gör att spelet i djupled dröjer även om bollinnehavet var stort. De finaste djupledspassen kom faktiskt från Horn igår, inte Holmen eller Olsson. För övrigt sprider Horn bollar överallt. Tänk en Dresevic i uppspelsfasen nästa år och lite snabbare leverans till mitten än att Olsson alltid ska hämta bollen längst bak. Ett sämre IFK än i år lär det dröja innan vi får chansen att slå igen.

Lennart Odhström, Umeå - tisdag 15 augusti 2017 kl 10.31
GHG>> Jag skulle utan att tveka låta försvaret från U21 spela resten av säsongen i Allvenskan, backlinje plus målvakt. Det skulle kunna bli stommen inför 2018 och vi behöver rimligen max 9 poäng till för att vara helt klara.

Fast så länge Haglund styr så kommer inget att ändras.

Appropå gratisbiljetter. Låt oss hoppas att det inte går så illa som för Umeå IK.

Laget dominerade ett tag svensk damfotboll och hade flera tusen i snitt. De flesta dock med gratisbiljetter som sponsorerna fick och delade ut.

Folk vande sig vid att gratis är gott och när gratisbiljetterna började sina så ville inte folk börja betala för något som varit gratis.


Lennart Odhström, Umeå - tisdag 15 augusti 2017 kl 11.03
Blåvitt kom till Borås med ett av de sämsta lag jag sett på länge, trots det kan de vinna, varför?

Som jag ser det beroende på att ALLA vet hur IFE spelar och kan anpassa sig, för det ändras inte.

Uppbyggnaden är likadan, rulla boll i backlinjen och sedan spela sig fram.

Vid hård press spelas bollen alltid bakåt och hamnar så småningom hos Kevin som nästan aldrig slår en lång boll som hamnar på motståndarens planhalva utan försöker kortpassningsspela vilket för eller senare ger ett felpass.

I uppspelsfasen så ska ytterbackarna springa längs kanten, vilket inte är fel, men det förutsätter att du har snabba mittbackar som kan springa hem och täcka upp vid felpass.

Tyvärr har vi inga sådana mittbackar och därför inträffar det gång efter gång att folk kommer rena på kanterna efter felpass på mittplan och Manns och Lundkvist framstår som usla backar. Visst missar de båda, men är det främst deras fel eller spelsättet?.

Om du inte bryter och kontrar så anfall gärna i mitten mot IFE och sikta in dig på Horn,(fungerar även mot Jon) antingen blir du omkullknuffad och får frispark eller någon gång lyckas du springa förbi, i båda fallen farliga chanser. Vinn-vinn för motståndaren.

Till sist en fråga till er på VG, hur många skulle satsa på Bajrami som anfallare från start?


Lars Alexandersson, Linköping - tisdag 15 augusti 2017 kl 11.08
Det vore naturligtvis intressant att se Tobias Linderoth som tränare för A-laget nästa år. Men, för att travestera en gammal progglåt (?):
Kan han? (ja!) Vill han? (det är frågan) Törs han? (det tror jag nog)
Peter Wettergren har ju t.ex. aldrig velat ha huvudansvar för ett A-lag, trots alla lovord som strötts över honom.

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 15 augusti 2017 kl 11.27
Tobias är nog väldigt helrätt i detta läge. En profil som är uppskattad och en ledare som har fått mycket fina ord efter sina år i ungdomslagen. Det är också en person som kan verksamheten och som känner de unga spelarna väl.
Men som redaktören skriver, vill han?

En annan tränare med utgående kontrakt är Jimmy Thelin i J-Södra. Han har nått vägens ände med små resurser i Jönköping och verkar leta sig vidare.


Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - tisdag 15 augusti 2017 kl 11.42
Håller med om U21. Vår nuvarande backlinje håller inte måttet. Tabellen ljuger inte. Byt ut alla fyra o spela in en ny från U21. Kan bli succe!

Kent Carlsson, Sandhult - tisdag 15 augusti 2017 kl 12.11
Efter ett antal magra resultat så fullbordas KATASTROFEN nederlagets nederlag, förlora hemma mot ärkerivalen IFK Göteborg.

Nu sprids ett nervöst mummel i kören "håller vi på att göra en Helsingborg"

Krav ställs på att Haglund skall sluta på egen begäran.
Visst så brukar problemen lösas. Man tar en pratstund med ledningen och kommer fram till att de resultat man bägge hade förväntat sig av olika anledningar inte har uppnåtts och man skakar hand, gör en uppgörelse, går vidare och skils utan blodspillan.
Dock det finns ett stort MEN för denna lösning. Haglunds möjligheter att få motsvarande lön och ställning hos någon annan förening torde vara obefintliga. Då blir alternativet att klamra sig kvar till varje pris och hoppas på ett underverk.

Återstår den mera blodtörstiga handlingen. SPARKA Haglund.
Men även här finns ett stort MEN. Haglund har begåvats med en skyddsängel förkroppsligad av en bokhållare från Jämtland. Kommer han verkligen att sparka sin kompis?

Detta blottlägger några spännande frågor. Kommer de övriga i styrelsen att ha handlingskraft och kurage att våga verkställa de nödvändiga men obehagliga besluten som krävs.
Eller krävs det en sejour i superettan med påföljande stålbad för att få IFE till ett vinnande team.


Johan Nilsson, Göteborg - tisdag 15 augusti 2017 kl 12.16
Tobbe Linderoth kanske helt enkelt är för klok. Han vet att som A-lagstränare har man först en smekmånad, sedan kommer kritiken och efter något år är man djupt hatad av de egna supportrarna, varefter man tvingas bort. Tobias har väl fru och barn i Borås och vill antagligen bo kvar. Bättre då att fortsätta som ungdomstränare.

Lars Alexandersson, Linköping - tisdag 15 augusti 2017 kl 13.05
Ja, se bara hur det gick för Henrik Larsson i HIF: från ikon till spottkopp på ett drygt år. Jag förstår om Tobias tvekar.

Johan Andersson, Borås - tisdag 15 augusti 2017 kl 13.09
Jag håller i stora drag med Glenn. Vad gäller Haglund så har han kört fast och han har inte längre något förtroende och då går det inte att leda ett lag som vi anser ska vara i toppen av allsvenskan. Spelare som Horn, Daniel G, Bajrami och Prodell som är mellan 26-30 år och är i en ålder där man ska vara som bäst och förhoppningsvis en bärande spelare, har underpresterat hela säsongen men är alltid med, oftast från start. Vad är det för mening att vi har Sveriges bästa ungdomslag om vi ändå inte ska satsa på spelarna när dem väl kommer med i A-truppen till förmån för halvdana spelare som ju knappast utvecklas mer. Nu är såklart steget stort mellan att vara bra u-spelare och A-lagsspelare men vi har ju som Glenn säger flera bra ungdomar att matcha in och tror t ex inte att Dresevic är sämre än Horn, Jesper K sämre än Bajrami.

Roger Olsson, Borås - tisdag 15 augusti 2017 kl 16.18
Tydligen var Haglund sjuk och ledde inte dagens träning med A-laget. Däremot var Tobbe Linderoth och tittade på hela träningen. Skulle inte förvåna om det händer saker snart.

Lennart Odhström, Umeå - tisdag 15 augusti 2017 kl 17.43
Att vara tränare är inte ett lätt arbete. Sällan får man tid, men Haglund fick det i början och betalade tillbaka förtroendet med råge. Något vi alla är tacksamma för, även vi som numera är kritiska mot Haglund.

Felet var att ta honom tillbaka i tron att han skulle ge en ny storhetstid.

Något nytt hade dock inte Haglund med sig utan samma recept som ju inte funkade på slutet han var här första gången.


Magnus Andersson, Borås - tisdag 15 augusti 2017 kl 18.57
Just nu går hela föreningen på tomgång och då tänker jag inte i första hand på resultaten. Vi tappar publik och intresse för de som borde vara åskådare. Spelarna har inte förtroende för tränaren. Tränaren har varit tränare väldigt länge och tillsatts och backas upp av klubbchef och ordförande som båda också suttit länge. Jag tror att den här eran och generationen har kommit till vägens ände. Vi måste få tillbaka energin och intresset. Jag tillhör verkligen inte normalt sett de som skriker på avgångar. Men jag tror att både tränare och klubbchef behöver bytas till nästa säsong av ovanstående orsaker.

Och om inte Holmén är den spelaren så MÅSTE en defensiv central mittfältare värvas som länkar ihop försvar och mittfält, vi läcker ju som ett såll i försvaret. Sen vill jag ha en snabb forward tillsammans med Jebali på topp och Frick som alternativ så att vi kan byta spel och ha en riktig plan B när vi kört fast. För övrigt delar jag Glenns och Johans åsikter i stort. Spelare mellan 26-30 år ska vara bärande, inte kompletteringsspelare. Om inte Linderoth bedöms mogen uppgiften (han är ändå helt oprövad som seniortränare) eller inte vill, så ser jag gärna att man blickar utomlands efter en ny tränare.

Det värsta med förlusten mot Ica igår är att Ica av årgång 2017 är pinsamt dålig och helt utan kvalitet. Ett så dåligt lag ska vi bara bunta ihop på vår egen arena.


Peter Wiberg, Borås - tisdag 15 augusti 2017 kl 19.31
Är det någon som vet vad Elfsborgs sportsliga målsättning är i år? Det enda jag hör är "vi skapade tillräckligt med chanser för att vinna", "det var en okej prestation" osv. Sett till att vi ändå har några individuellt skickliga spelare av allsvensk toppklass tycker jag att det är den sämsta säsongen sedan 98. Själv har jag aldrig begripit hur Haglund kunde hamna i Elfsborg igen.

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - tisdag 15 augusti 2017 kl 19.48
Tränaren hamnar alltid i skottgluggen när det går dåligt. Men samtidigt - Elfsborg är inte bättre än en mittenplacering i år. Och det visste vi före säsongen. Många bra spelare, visst, men det har alla lag. Ska man slåss i toppen måste man ha ett antal spelare o en spelide som är bättre än de andra. Annars blir nan bara ett hyfsat bra mittenlag. Frågan är hur vi kommer dit?

Peter Olsson, Borås - tisdag 15 augusti 2017 kl 19.52
Alltså så här.. bara för att ge lite perspektiv. Det talas om Elfsborgs ineffektivitet och oförmåga att göra mål. Vill bara påpeka att överlägsna serieledarna Malmö FF är de enda som har pytsat in fler mål än Elfsborg. Problemet är väl iaf inte anfallsspelet, det är ju att vi inte har något försvar alls. 29 insläppta mål är vi 5:e sämst med.

Men så kanske det går när man bara värvar, samt fostrar mittfältare. Gud vad jag saknar Augustsson.

Gert Rehn, Göteborg - tisdag 15 augusti 2017 kl 22.26
Vissa här anser att målvakt och hela backlinjen skall bytas ut mot de i U21-laget. Den ende jag sett lite mer av är Kaib och då föredrar jag Lundqvist. Att byta Horn mot Dresevic, som jag sett lite av, kan kanske vara en god idé. I övrigt vet jag inte, men jag tycker inte Kevin varit dålig även om självklart något mål under året har varit hans. Lustigt nog var en målsättning under året, som Haglund framförde på årsmötet, att man skulle släppa in färre mål än under 2016. Verkar gå sådär.

Att spela sig upp från backlinjen ibland är naturligtvis bra. Det utvecklar spelarna och man håller i bollen. Men man tappar bollen alltför ofta på egen planhalva och det slutar dessutom inte sällan med att Kevin får slå någon form av långboll. Har man då inte Frick på planen som kan vinna en nickduell eller hålla i bollen, så är långbollen relativt meningslös. Därmed återstår alternativet att man måste spela sig upp mycket snabbare och acceptera att det då blir lite fler felpassningar. Men dessa blir i så fall högre upp i planen och skapar inte målchanser åt motståndarna lika ofta.

Märkligt nog verkar Elfsborgs anfallsspel till stor del nu bygga på individuella prestationer från Jebali och Lundevall. Konstigt, eftersom man är så angelägen om att spela till varandra i backlinjen....


Gert Rehn, Göteborg - tisdag 15 augusti 2017 kl 22.32
I senaste numret av tidningen Offside berömmer Stefan Andreasson klubben för den kontinuitet som finns. Detta med anledning av drevet mot Haglund när det gick dåligt i våras. Klubben stod emot och sedan kom ju ett antal matcher utan förluster. Nu är vi tillbaka på vårens ruta igen. Stefans uttalande i Offside ger en indikation att Haglund lär få fullfölja sitt kontrakt som väl sträcker sig över 2018?

Erik Nilsson, Linköping - onsdag 16 augusti 2017 kl 19.32
Med lite distans till matchen... laget spelar helt ok, och vad är då problemet med det? Jo, att det är inte superenkelt att komma på vad som måste ändras.

Vi tappar fortfarande boll ibland i svåra lägen, men med Holmén och Manns på plan har denna del blivit betydligt bättre - det är inte rimligt att man ska kunna spela fotboll utan att ibland få en kontring eller två mot sig.

Manns missar i positionsspelet ibland. Å andra sidan springer han ikapp sina motståndare och avväpnar dem. Han kan göra det bättre och det kanske är 2-3 mål i de senaste 3 matcherna där Manns felpositionering varit en faktor. Hur många mål han avvärjt med sin löpstyrka får vi aldrig veta.

Simon Olsson ger upp för lätt i försvarsarbetet. Mot IFK minns jag en situation (kan det rentav ha varit vid 1-2?) där han först springer ikapp, ger en axel-mot-axeltackling som dock inte stoppar spelaren tillräckligt, varpå Olsson inte fullföljer, situationen efter blir IFK 3 mot 2 i straffområdet. Han behöver bli tuffare.

I anfallet måste vi förstås sätta våra chanser. Prodell borde gå före Bajrami, men det är också den enda uppenbara förändringen jag tycker vi borde göra i startelvan. När Frick är tillbaka ska han in förstås.

Kanske är det lagmoralen som saknas, och glädjen. Istället för att skrika på varandra och hålla på med en massa uppgivna armgester kanske det är dags att peppa och stötta och applådera varandra. Och det gäller oss på läktaren också. Sällan har jag hört så många svordomar och uselt gnäll från vad som sett ut att vara vuxna människor som i måndags. Kanske kan vi stötta istället för att klaga så att "Vi Tillsammans" kan få vara något mer än en tom floskel.


Bertil Lindh, Trollhättan - fredag 18 augusti 2017 kl 6.26
Inget tyder på poäng ikväll tyvärr. En positiv sak är att Randrup är tillbaka i truppen. Randrup har varit vår bäste spelare 2017.

Lars Alexandersson, Linköping - fredag 18 augusti 2017 kl 12.26
I kväll klarar jag mig utan "en bra prestation", bara vi vinner (eller i alla fall inte förlorar) ...

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - fredag 18 augusti 2017 kl 12.49
Idag blir det antingen 4-0, 0-4 eller 4-4. Kom ihåg var ni läste det först.

Roland Dellton, Lerum - fredag 18 augusti 2017 kl 15.50
Om BT-elvan stämmer blir det samma mannar på plan som senast med undantag för Horn, som är avstängd. Varför skulle man ändra på ett förlorande lag?

Jan-Ove Sjöberg, Varberg - fredag 18 augusti 2017 kl 18.10
Eftersom det är svårt att förändra ett lag som sällan vinner...

Hasse Ekdahl, Borås - fredag 18 augusti 2017 kl 19.49
Bolltapp och bakåtspel......Usch !

Boris Preijde, Borås - fredag 18 augusti 2017 kl 20.15
0-2 trots att reportrarna hela tiden klagar på bakåtspel och slarv i IFE.

Jan-Ove Sjöberg, Varberg - fredag 18 augusti 2017 kl 20.51
Oj. Då...

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - fredag 18 augusti 2017 kl 20.57
Jönköpings kvitteringsstraff luktar kompensation för två bortdömda mål i första. Kan inte detta hemska gulsvarta år vara slut snart? Innan vi åker ner i Superettan....

Lennart Odhström, Umeå - fredag 18 augusti 2017 kl 21.06
Jag tror att Haglund har en framtid som bandytränare. Där bygger anfallsspelet på att spela bakåt.

För andra matchen i rad startar Bajrami som anfallare, varför?

Inget ont om Bajrami, men inte är han en anfallare.

Stundtals i första halvlek är vi utspelade av J-Södra.

Enda positiva från matchen är ansiktsuttrycken på Haglund och Bosse Bank efter slutsignalen.

Vi är körda läste jag in.


Alf Gunnarsson, Eksjö - fredag 18 augusti 2017 kl 21.06
Det är inte första gången det här året som IFE försöker spela av matchen - och misslyckas.
Ellegaards långa utsparkar är helt meningslösa. Nio gånger av tio tar motståndarlaget hand om dem.
Om man skulle dela ut pris till lataste spelaren, skulle Prodell ligga bra till alla dagar i veckan.

Christer von Zweigbergk, Viskafors - fredag 18 augusti 2017 kl 21.07
I kväll var det i alla fall inte Haglunds fel att domaren inte känner till de riktlinjer som ska följas vid handssituationer inom straffområdet. Jag ger domare Nyberg rött kort och kräver hans omedelbara avgång!

Mattias Palm, Borås - fredag 18 augusti 2017 kl 21.22
Alltså jag vet inte, men... är det så jävla illa?? Vi har sex poäng upp till andraplatsen, fjorton poäng till nedflyttning! Och folk beter sig som om vi vore en avstigningskandidat!?!? Avgå alla!! Nya anfallare behövs, varför bränner vi så många chanser? (Vi har gjort flest mål i allsvenskan, tillsammans med outstanding-klubben Malmö FF.) Orka klaga!! Okej, det jag sett i år är väl inte någon SM-kandidat direkt, men vem hade ärligt talat trott det i förväg? Jag tror vi slutar åtta eller nia i år, trodde det före säsong, och har ingen anledning att ändra på det. Och till er som säger att en vinst mot IFK räddar upp allt: Hi-hi-hi, det är sådana uttalanden som gör att man känner att det finns en hel del mindervärdeskomplex bland många elfsborgare. En vinst mot IFK är inte mer värd än en vinst mot Eskilstuna eller Sundsvall.

Jonas Claesson, Bottnaryd - fredag 18 augusti 2017 kl 21.33
Jo, en seger mot ica är värd mer än seger mot Kalmar. Och det finns inget mer att tillägga!

Lennart Odhström, Umeå - fredag 18 augusti 2017 kl 21.43
Mattias>> Jag önskar att jag hade din positiva förmåga kvar.

Tyvärr försvann min positiva grundinställning i samma stund som Haglund återkom.

I princip samma laguppställning spelar match efter match trots förluster.

Finns det något annat lag i världen som gör så?

Finns det någon här på VG som i matchen mot Blåvitt såg något som motiverade att Bajrami startar som anfallare mot J-Södra? OBS är inte ute efter Bajrami, men han är ingen anfallare.


Jan-Ove Sjöberg, Varberg - fredag 18 augusti 2017 kl 21.43
Efter de senaste matcherna jag har sett kommer jag bara på ett enda ord.

Disharmoni...


Lennart Odhström, Umeå - fredag 18 augusti 2017 kl 21.49
Disharmoni var ordet sa Vårgårda.

Martin Ekdahl, Borås - fredag 18 augusti 2017 kl 21.56
Sällan jag skriver här men...nu kan jag inte hålla mig längre.
Vad har hänt med "mitt" Elfsborg?

Vi har tyvärr mer eller mindre alltid vikt ner oss i det fysiska spelet, men kompenserat delar av det med finurligt, snabbt och tekniskt spel med fina kombinationer.

Idag tar vi en poäng borta mot J-södra, vilket är godkänt men prestationen är pinsam, vi förtjänar inte poäng.

Det beror främst på duttande och ständigt slarv i uppspelen som leder till bolltapp och svåra situationer att försvara sig emot. Detta fega duttande i och ständiga tillbakaspel gör att man skäms. Ta löpningar och våga spela bollen!

Jag saknar en tydlig spelidé i allmänhet och en trygghet i uppspelen i synnerhet. Anfallsspelet är tidvis riktigt bra men när vi inte fixar att spela upp bollen så begränsar det ju möjligheterna till anfallspel.

Slutligen, detta fega spel på resultat som kostat så många poäng ska vi inte ens gå in på....Hade vi visat lite "guts" istället hade vi räddat många poäng och man hade varit en stoltare Elfsborgare!


Mattias Palm, Borås - fredag 18 augusti 2017 kl 21.59
Hellre en obotlig optimist än en pessimist, Vårgårda. Livet blir så mycket roligare då! Och beträffande Ifk så slog Jonas huvudet på spiken, det var precis det jag sa, mindervärdeskomplex!

Kent Carlsson, Sandhult - fredag 18 augusti 2017 kl 22.08
Odhström tyckte sig vaska fram något positivt från matchen när han läste in i Haglunds och Johanssons ansiktsuttryck "nu är vi körda".
Tyvärr tror jag att det inte är så enkelt. Haglund har sin höga lön och Johansson sin höga häst och de lär inte frivilligt kliva ner från dessa positioner.

Lennart Odhström, Umeå - fredag 18 augusti 2017 kl 22.11
Mattias en honnör till dig som lyckas hålla fast vid det som borde varje varje supporters ledstjärna.

Min enda ursäkt till min pessimism stavas H....... Jag vet att det inte är rätt, men när bandytaktik används på gräsplan, vad göra? .


Erik Nilsson, Linköping - fredag 18 augusti 2017 kl 22.47
Holmén säger i paus att man valt att prioritera försvarsspelet för att inte släppa in enkla mål bakåt. Han tycker de har bra kontroll.

Vet inte om jag håller med, ett felaktigt bortdömt mål + ett superfriläge som gått annorlunda så hade det kunnat vara 2-1 till J-södra redan i första.

Kanske är det bara inte Elfsborgs grej att försvara sig, vi verkar inte tycka det är kul, kör framåt istället och vinn matcher med 4-3 eller så, det är ändå bara positiv målskillnaden som räknas.

Det eviga alibipassningsspelet leder ingenstans. Skippa det.


Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - fredag 18 augusti 2017 kl 22.55
Att vi är målfarligast i serien ihop med Malmö är toppen. Att vi släppt in 31 mål på 20 matcher är däremot uselt. Två piäng på fem allsvenska matcher är dessutom dubbelt uselt. Särskilt som det inte har varit på papperet och enligt tabellen särskilt märkvärdigt motstånd.

Den som inte inser att det faktiskt är kris saknar krisinsikt.

Jan Artursson, Borås - lördag 19 augusti 2017 kl 10.31
Med samma poängsnitt i resterande matcher som i de fem senaste slutar vi på 31 poäng. Gränsfall om det räcker för att slippa kval.

Jonas Claesson, Bottnaryd - lördag 19 augusti 2017 kl 10.38
Mattias: 6 poäng upp och 14 ner, skriver du. Sett till spelet; vilket ligger närmast till hands?

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - lördag 19 augusti 2017 kl 12.08
Med lite oflyt är det efter denna omgång 9 p upp och 11 ner....

Niklas Larsson, Fristad - lördag 19 augusti 2017 kl 12.47
Om jag inte missminner mig så sa Bosse bank för något år sedan att IF Elfsborg alltid skulle vara med och slåss i toppen av tabellen men....

Inget uttalande från någon i ledningen av IFE, är man rädd för något? Tycker att om man märker missnöje bland supportrar, sponsorer m m så borde man väl uttala sig på något sätt... Hela klubben verkar ha problem inte bara på planen....

Niklas Larsson, Fristad - söndag 20 augusti 2017 kl 11.36
Axen (Örebro) ledig från nästa säsong, skulle vara något för IFE...

Mattias Palm, Borås - söndag 20 augusti 2017 kl 17.54
Jonas Claesson>>> Vet inte riktigt, men en tabell ljuger sällan. Jag hävdar inte att Elfsborg kommer sluta högre upp än där vi nu ligger, bara det att ordet kris används lite väl frekvent. Jag kan förstås ha fel, mentyckrr nog att det inte är någon större fara på taket. Vi får väl se hur det ser ut om fyra-fem omgångar, vem av oss som hade rätt.

Karl-Henrik Lindblom, Björlanda - söndag 20 augusti 2017 kl 19.48
Ser att vi har Kalmar, Halmstad och Sundsvall hemma. Tar man inte mycket poäng där så kan vi bli oroliga, annars känner väl jag att 6-11:te plats spelar mindre roll...och jag har tyvärr tappat intresset, med flera, så att jag går på allt färre matcher. Men tar man lite oväntade poäng mot topplagen är snarare risken att man är såpass nöjd inför nästa år att Haglund blir kvar och inga andra förändingar sker heller. Men efter att ha sett J-Södramatchen och de kommentarer från gult håll att man hade kontroll, ogillar skarpt detta oenergiska uttryck, som ofta nämns i Elfsborgsmatcher, blir jag orolig. J-Södra tryckte tillbaka oss in i straffområdet och mittfältet klarade inte trycket tyvärr- J-Södra var helt enkel bättre. Så KFF, GIF och HBK är vad som måste klaras och inför nästa år måste defensiva orken och organisationen förnyas- ny energi krävs i hela föreningen -det är det viktiga. Då kommer säkert mer publik med.

Lars Alexandersson, Linköping - måndag 21 augusti 2017 kl 10.08
Jag har inte följt eftersnacket från Elfsborgs sida efter J-Södra-matchen och betvivlar inte Karl-Henriks ord, men vem i hela världen påstår att Elfsborg hade kontroll i den matchen? Det var verkligen inte känslan man hade på plats. Stundtals påminde det om Sirius borta.

Kontroll förutsätter defensiv stadga, något vi inte längre har.


Lennart Odhström, Umeå - måndag 21 augusti 2017 kl 10.10
Karl-Henrik slår huvudet på spiken. Lite folk på läktarna väntar och med de tre bottenlagen hemma är kontraktet klart och vi slutar väl på nedre mittenhalvan.

Roland Dellton, Lerum - måndag 21 augusti 2017 kl 13.53
Landskrona-Elfsborg på Cmore onsdag kl 18.25 enl. deras programtablå.

Lennart Odhström, Umeå - måndag 21 augusti 2017 kl 13.54
Lars A>> Det går att tolka Haglunds uttalande som att IFE hade koll när han efter matchen säger att IFE koncentrerade sig på försvar efter 1-2 (vill hävda att Elfsborg började backa redan vid 0-2) och att det var framgångsrikt fram till 20 sekunder kvar.

Jag har som bekant efterlyst nya försvarare i ett antal år.

Efter Haglunds återkomst efterlyser jag först och främst ett fungerande försvarsspel.

Vårt nuvarande sid-och bakåtpassandet är förödande. Möjligen hade det fungerat om vi hade Italienska försvarare av modellen när Italien var världsbäst defensivt (urtråkig fotboll dock).


Bertil Lindh, Trollhättan - måndag 21 augusti 2017 kl 16.04
Trots allt spelar IFE en positiv fotboll men det går alldeles för sakta. Vi har inte direkt haft något flyt i de sista matcherna. Det saknas 2 spelartyper i laget. 1. En Andreas Augustsson som mittback och för det andra en defensiv mittfältare som är en riktig lie o som aldrig ger sig. Det är längesedan vi hade en sådan spelare. En spelartyp som Tobias Linderoth som faktiskt också var en duktig spelare framåt. Glädjande att vi får se cupmatchen på onsdag mellan BOIS o IFE på TV. Vi får inte glömma att BOIS ifjol slog ut MFF. BOIS är serieledare men i går spelade man 3-3 mot Huskvarna så BOIS ÄR LADDADE INFÖR onsdagens match.

Lennart Odhström, Umeå - måndag 21 augusti 2017 kl 20.01
Bertil>> Med nuvarande modell av försvarsspel hjälper det inte ens att ha Kejsar Augustsson som mittback.

Claes Lindquist, Malmö - måndag 21 augusti 2017 kl 21.25
Nu ligger vi 10:a. Och snart kanske 11:a, men sämre än så blir det nog inte, som tur är. I år! Ja vad säger man? Är det så här supportrarna till lagen som har i snitt 3218 åskådare har det, år ut och år in? Som till exempel Gefle under många år. Urtrist rent ut sagt. Men så illa är det väl inte ändå . Halmstad och Eskilstuna och några till är ju ändå sämre.

Tomas Kolles, Dalsjöfors - tisdag 22 augusti 2017 kl 6.55
"Dubbla guldhjälten Stefan Ishizaki kan göra comeback i Elfsborg" enligt uppgifter till BT. Nån som är pluskund som kan utveckla dessa rykten?

Roger Olsson, Borås - tisdag 22 augusti 2017 kl 8.03
BT skriver att de har källor som säger att Ishi kan vara aktuell för 2018 och att han förhandlar med IFE. Dels som spelare men framförallt att han ska få en långsiktig tjänst i klubben. Både Haglund och Andreasson vägrar att kommentera.

Gert Rehn, Göteborg - tisdag 22 augusti 2017 kl 8.24
Jag tror att det kontrollerande sidleds- och bakåtspelandet som Elfsborg utvecklat under Haglunds senare år, inneburit att man förlorat det för fotbollen så avgörande löpandet. Det blir för avmätt och stillastående. Man ser att potentialen finns, ibland får man till lysande anfallsspel, men det sker alldeles för sällan. Rörelsen i laget och bolltempot blir för dåligt. Tycker hemskt nog att merparten av lagen i allsvenskan spelar en rörligare och även bättre fotboll än Elfsborg just nu.

Däremot förstår jag inte alls varför man skall sluta gå på matcherna. Varför är så många sådana ynkliga medgångssupportrar? Skäms på er! Att man är kritisk till tränaren och spelet betyder inte att man slutar gå på matcherna om man har möjlighet! Ni som slutar gå på matcherna är inte ett dugg bättre än Haglund som ni är så snabba att kritisera!


Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 22 augusti 2017 kl 9.00
Ishi som spelare är ju två år för sent. Varför löste man inte detta 2015?

Johan Nilsson, Göteborg - tisdag 22 augusti 2017 kl 9.37
Gert: håller med dig både angående Elfsborgs spel och angående publikens beteende. Har vi en större andel medgångssupportrar än andra klubbar?

Som det så vackert heter: Älska mig mest när jag förtjänar det minst, för då behöver jag det mest.

(Japp, där fick ni ett inspirerande visdomsord att starta dagen med!)


Peter Olsson, Borås - tisdag 22 augusti 2017 kl 9.39
Hurra! Värva fler mittfältare, för det är ju en jäkla bristvara i Elfsborgs trupp.. eller? Holmén, Olsson, Rosenqvist, Dyer, Karlsson, Lundevall, Bajrami, DG, Jebali..

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 22 augusti 2017 kl 9.54
När det gäller publiken i denna stad så har ju vår förening varit med och byggt den kulturen. Arbetet med sponsorer har ju genererat massvis av gratisbiljetter till företagarna. Många har ju gått gratis i flera år och när det sen går dåligt kommer ingen.

Som flera har märkt så diffar ju publiksiffra gentemot antal sålda biljetter märkbart. Det är ju inte direkt konstigt sett till den biljettstrategi som föreningen har.

Om man vill, så kan man säkert gå på över hälften av hemmamatcherna gratis. Jag har både familj och vänner som vittnar om att deras jobb inte klarar av att dela ut biljetterna man har hos företagen. Det är så oerhört tungt att höra som engagerad supporter.


Kent Carlsson, Sandhult - tisdag 22 augusti 2017 kl 10.01
Jag håller med Glenn Ishi känns två år för sent.
De trogna supporterna tror jag fortsätter att gå på matcherna. Åtminstone verkar det så på den läktarsektionen där jag sitter.
Det är väl marginalåskådarna som stannar hemma när spelet hackar.

Johan Nilsson, Göteborg - tisdag 22 augusti 2017 kl 10.19
Ja, jag hör samma sak som Glenn från ett par håll. Sponsrande företag har biljetter liggande som de anställda inte efterfrågar. Det ger dubbelt dålig effekt: betalda platser står tomma, och de personer som vill gå kan alltid eller nästan alltid se matcherna gratis.

Lennart Odhström, Umeå - tisdag 22 augusti 2017 kl 10.23
Glenn>>> Det är exakt samma som skedde i Umeå, givetvis i mindre skala, men likafullt. Företag sponsrade och fick gratisbiljetter som delades ut.

När det sedan började gå sämre var det allt färre som ville ha biljetterna och än färre som ville betala.

200-275 kostar en sittplatsbiljett på Borås Arena och att få folk som varit vana vid gratisbiljetter att börja betala för dessa är inte lätt, för att inte säga snudd på omöjligt när det börjar gå trögt för IFE.

Elfsborg har väl runt 4 000 trogna som går oavsett motgång eller väder.

De som betalt för sin biljett tror jag har en helt annan inställning än de som fått den gratis.

För att fortsätta med visdomsord: (Tack Johan N) Det finns inga gratisluncher. Allt kommer med ett pris.

Jag hoppas att alla rykten om Ishi är just rykten.


Jan Artursson, Borås - tisdag 22 augusti 2017 kl 18.30
Sen att alla matcher går att se gratis på internet gör ju det inte lättare att få folk att betala närmare 300 fören biljett.

Lennart Odhström, Umeå - tisdag 22 augusti 2017 kl 19.50
Det är inte bara Elfsborg som drabbas av internet. Alla matcher som visas på tv finns att kolla gratis på nätet. Ändå har snittet i Allsvenskan så här långt ökat med 246 personer. Elfsborg har tappat däremot tappat 360 från ifjol till 7072 och inte mycket talar för att snittet ska öka, snarare tvärtom. Tyvärr.

Roland Dellton, Lerum - tisdag 22 augusti 2017 kl 21.02
Hur bär man sig åt att se alla matcher på nätet GRATIS? Jag har Cmore abonnemang, men det är inte gratis. Tacksam för gratis-tipset!

Lennart Odhström, Umeå - tisdag 22 augusti 2017 kl 21.35
Roland>> Det är väl inte helt lagligt, men det finns en uppsjö av sidor som har länkar till matcherna.

Kvalitén varierar dock mycket, men med en hyfsad internetuppkoppling så brukar det fungera bra att se en match.


Gert Björnalm, Borås - tisdag 22 augusti 2017 kl 22.14
Jag hoppas på Ishi! Han är fortfarande bra nog, verkar given i AIK:s startelva och dom har definitivt inte sämre bredd på mitten än vad vi har. Dessutom är han en riktigt skön person och en vinnarskalle (även om en del här inne tror att vinnarskallen går över med åren). Tror även att en lösning med en anställning i klubben efter karriären är en win-win.

Kan inte låta bli att citera mig själv från 14 april i år..
Undrar om inte Ishi gärna hade valt Elfsborg också, om han fått chansen. Tyckte att det sved att se honom i fel tröja i måndags, och hoppas fortfarande få se honom igen i Elfsborg. Han är bra nog fortfarande. Men i väntan på Ishi hoppas jag på Sampa!!


Lennart Odhström, Umeå - tisdag 22 augusti 2017 kl 22.53
Värva ännu en mittfältare?

Skiter i vem det är, men Elfsborg behöver inte fler mittfältare!


Lars Alexandersson, Linköping - onsdag 23 augusti 2017 kl 16.32
Är det möjligt att kombinera en bra prestation och att ha bra kontroll med att förlora mot ett lag som spelar i divison 1?

Ja, jag erkänner att jag är orolig inför kvällens match ...


Daniel Strömqvist, Malmö - onsdag 23 augusti 2017 kl 19.13
Bolltittande nötter!!

Bosse Johansson, Göteborg - onsdag 23 augusti 2017 kl 19.24
Pinsamt är ordet.

Hasse Ekdahl, Borås - onsdag 23 augusti 2017 kl 19.33
Usch..vilken första halvlek..,snart nere på kvalplats i allsvenskan :(

Peter Olsson, Borås - onsdag 23 augusti 2017 kl 19.49
Skall bara skriva om Norrby här i fortsättningen.... Elfsborg är föga intressant detta år..

Anders Kamf, Lund - onsdag 23 augusti 2017 kl 19.52
Det är tränarens uppgift att se till att motivation INTE slår klass. Går sådär...

Peter Olsson, Borås - onsdag 23 augusti 2017 kl 19.54
2000 burpees till jebali, Horn, Randrup imorgon.

Göran Holtstrand, Borås - onsdag 23 augusti 2017 kl 19.57
Vad händer i Landskrona? 3-1 nu, vi ska väl inte förlora mot ett div.1 lag. Skandal i så fall.

Claes Lindquist, Malmö - onsdag 23 augusti 2017 kl 19.57
Så obegripligt dåligt Elfsborg spelar idag.

Peter Olsson, Borås - onsdag 23 augusti 2017 kl 20.09
Sälj lundevall!! Han är för bra för Elfsborg!

Christer von Zweigbergk, Viskafors - onsdag 23 augusti 2017 kl 20.44
Varför är inte Holmen med?

Peter Olsson, Borås - onsdag 23 augusti 2017 kl 20.46
Försiktighetsåtgärd, överansträngt knä/vad eller något.

Jörgen Willborg, Borås - onsdag 23 augusti 2017 kl 20.53
Skönt att vi inte möter ett elitlag för då hade vi fått storstryk.

Erik Nilsson, Linköping - onsdag 23 augusti 2017 kl 21.09
Pust. Fick kramp bara av att titta på matchen.

Henrik Eliasson, Örebro - onsdag 23 augusti 2017 kl 21.10
En bra prestation där vi hade kontroll Prodell bäste elfsborgare. Som målvakt.

Fredrik Sjöholm, Borås - onsdag 23 augusti 2017 kl 21.17
Enkel seger

Påminner bara om att Bois slog ut Malmö förra året. Svår bortamatch så här tidigt i cupen.


Johan Nilsson, Göteborg - onsdag 23 augusti 2017 kl 21.19
Herregud vilken konstig match. Prodell matchhjälte efter att ha hållit nollan i en halvtimme. Inte mycket att skryta med att slå ett div 1-lag, men ändå viktigt med gruppspel i cupen 2018.

Lennart Odhström, Umeå - onsdag 23 augusti 2017 kl 21.23
Vilken tur att vår nye tränare får tre träningsmatcher som gäller något nästa år.

Herman Thorell, Dalsjöfors - onsdag 23 augusti 2017 kl 21.24
Finns det inte något jävligt oroande över att vi släpper in tre mål mot ett division 1-lag i ett läge där vi är ur form och laget får ganska mycket kritik? Det här borde ju vart ett gyllene läge för en solid laginsats. Istället blir det tvärtom. Visst, det blir seger till slut, men vägen dit är ju fasansfull!

Johan Blom, Falköping - onsdag 23 augusti 2017 kl 21.27
Jag säger bara! Hahahahah!Vilken skit match! Nu måste vi verkligen steppa upp på söndag om vi ska vinna! Mot ett lag som verkligen måste ha poäng!

Johan Blom, Falköping - onsdag 23 augusti 2017 kl 21.39
Ok! Svår borta match tidigt i cupen Fredrik Sjöholm. Ironi eller? Vi är ju i slutet av säsongen av allsvenskan så vi ska vell vara som bäst nu! Eller?

Roland Dellton, Lerum - onsdag 23 augusti 2017 kl 21.49
OK, bra att Elfsborg tog sig samman och vann matchen, som kan betyda så mycket. Det som många skribenter påtalat hände ikväll, det att en spelare "lullade" i eget straffområde och tappade bollen som siste man med mål som följd. Kanske skall vi vara glada för att det hände nu och inte när det allsvenska kontraktet skall fixas. Påminner om att vi har svåra bortamatcher i allsvenskan, ett antal spelare med två gula kort och är inte alls säker på full poäng mot Halmstad, Kalmar och Sundsvall. En helt annan sak. Vad betyder Ellegards röda kort? Avstängd i Allsvenskan??

Lennart Odhström, Umeå - onsdag 23 augusti 2017 kl 22.13
Jag hoppas att vi får se David Olsson från start på söndag. Eller ska vi behålla Prodell?

Förutom Prodell och Lundevall är det väl bara Bajrami som får godkänt, han visade i alla fall hjärta när han kom in och gjorde två mål. Jag tycker även att Manns visade att han borde spela på kanten. I övrigt ger jag inga omdömen.

När vi inte ens kan hålla tätt mot ett division 3-lag så inser ju var och en att vårt försvarsspelet är obefintligt. Landskrona var ju ytterst nära att göra fler mål.

Spelar vi så här mot Halmstad blir det inte lätt att vinna.


Lennart Selrot, Bohus-Malmön - onsdag 23 augusti 2017 kl 22.23
Inkompetenta ministrar avsätts, AKB verkar röna samma öde. Vad skall man då dra för slutsatser om Haglund efter kvällens match?

Magnus Andersson, Borås - onsdag 23 augusti 2017 kl 22.28
Landskrona var bättre och borde vunnit då de hade jättechanser vid 3-1. Tyvärr är vårt försvarsspel en total katastrof över hela planen.

Läs nya (från 23/8 kl 23.15) / dagens / äldre inlägg - Skriv inlägg!