VG debatt - inlägg sedan 17/7 kl 16.24


Bertil Lindh, Trollhättan - fredag 1 september 2017 kl 7.07
Som föregående skribent noterat spelade Sverige ungefär som IFE i vissa matcher. Otaliga ALIBIPASS som leder till NADA. Låter motståndare göra sk lätta mål. För H-E Sverige, visa mot Vitryssland att ni kan bättre.

Fredrik von Knorring, Mölndal - fredag 1 september 2017 kl 9.18
Det är ju tydligt att det blev som det blev för landslaget igår - alldeles för få spelare med rötter i Elfsborgs akademi.
Mer Hiljemark, mer Rohden, mer Hult, mer Holmén och mer Claesson så hade det blivit mycket bättre

Lars Alexandersson, Linköping - fredag 1 september 2017 kl 10.04
... och lite mindre Peter Wettergren?

(Ja, jag vet att det är en hädisk tanke, men var det inte han som drillade landslaget i försvarsspel före matchen?)


Hasse Ekdahl, Borås - fredag 1 september 2017 kl 20.18
Borde inte Viktor Claesson vara med från start mot Vitryssland :( :(

Bertil Lindh, Trollhättan - lördag 2 september 2017 kl 8.37
Såg Danmark i går kväll krossa Polen med 4-0. Tänk om vi hade en Frank Eriksen i vårt IFE ? Vilken kreatör.

Lennart Odhström, Umeå - måndag 4 september 2017 kl 21.34
Fem svåra matcher väntar efter uppehållet.

Baserat på höstformen hittills så lär vi inte få många poäng. Kalmar lär komma laddade till tusen efter storförlusten hemma. Häcken borta är aldrig lätt. Djurgården hemma är väl bästa chansen till seger.

MFF och AIK borta ser på förhand ut som extremt svåra.

Är jag för negativ?


Claes Lindquist, Malmö - tisdag 5 september 2017 kl 0.48
Lennart, kanske väl negativa tankar. Tänk så här i stället. Om det funkar att vila sig i form, då vinner Elfsborg kanske alla resterande matcher? Å andra sidan har nog alla motståndare tillämpat samma metod, och då är det ju som du befarar.

Åke Johanson, Rävlanda - tisdag 5 september 2017 kl 9.33
Är det någon som vet skadeläget? Kanske Eric Sjölin vet något? Mest saknar vi väl Frick!

Roger Olsson, Borås - tisdag 5 september 2017 kl 12.40
Per Frick gör idag sin första hela träning. Likadant med Lundevall. Dyer, Holmén och Lasse Nilsson är fortfarande skadade. Rasmus Rosenkvist är avstängd nästa match mot KFF.

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 5 september 2017 kl 13.31
I detta mörker så känns det bra att Frick tränar igen!

Roger Olsson, Borås - onsdag 6 september 2017 kl 8.57
Enligt Förbundets hemsida är Kevin avstängd mot KFF. Förmodligen utvisningen mot Landskrona som spökar.

Lars Alexandersson, Linköping - onsdag 6 september 2017 kl 9.17
Då bedömdes utvisningen som grov, med andra ord (korrekt bedömning, enligt mig). Huvudregeln är ju:
Utvisad spelare ska stå över i samma tävlings nästkommande match, i den match spelaren är behörig att spela.
(Tävlingsbestämmelserna 2017, kap 5, paragraf 2, se fogis.se; min kursivering. I paragraf 3 tas grov utvisning upp.)

Lars Alexandersson, Linköping - onsdag 6 september 2017 kl 9.20
Förtydligande: Kevin är alltså avstängd i nästa cupmatch (enligt huvudregeln), och dessutom i någon eller några (?) matcher i allsvenskan eftersom utvisningen var grov.

Lennart Odhström, Umeå - onsdag 6 september 2017 kl 9.56
Det ska bli kul att få se David i mål i Allsvenskan. Hur han är i mål går utmärkt att se redan ikväll på Ansiktsboken. IFE sänder U21s hemmatcher i A-slutspelet. IFE

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - onsdag 6 september 2017 kl 14.57
Kevin kommer antagligen stå i U21 ikväll. Borde vara så om David ska stå på söndag.

Roger Olsson, Borås - onsdag 6 september 2017 kl 16.46
Jag förstår hur du tänker Glenn. I vilken annan allsvensk klubb hade det varit rimligt att den som bär kaptensbindel ställer upp för laget vid en avstängning och stolt spelar för U21 laget i en viktig match. Till exempel spelade Daniel Sjölund för IFK Norrköpings U21 lag i går. Men nu är det Elfsborg och här spelar inga äldre spelare U21. Det blir Oskar Baggesen som står idag eftersom Tim Rönning fortfarande bär på sviterna av en hjärnskakning.

Bertil Lindh, Trollhättan - onsdag 6 september 2017 kl 18.22
Ingen vidare sändning. 0-0 efter 20 minuter. Jämnt spel- En gulförsvarare frilägesutvisad efter ca en kvart.

Bertil Lindh, Trollhättan - onsdag 6 september 2017 kl 19.49
Det blev 4-1 till IFE i U21 matchen. Iglicar 2, Jesper K 1 o Varenhed 1. Tänk att vårt U21 lag kan spela av en match. Där har A-laget något att lära. Jag är stolt över att vara gul ikväll.

Lennart Odhström, Umeå - onsdag 6 september 2017 kl 21.44
Än mer imponerande blir segern om man tar med att laget spelade med tio man i större delen av matchen. Kabashi utvisade redan i 7 matchminuten.

Lyckades bara se korta delar av matchen, så uppfattade inte vem stod i mål.


Bertil Lindh, Trollhättan - onsdag 6 september 2017 kl 22.36
Målvakt var Baggesen-Gyllunger och han kan vi inte klaga på.

Kurt Nilsson, Skyttorp - torsdag 7 september 2017 kl 11.08
Hm---Får vi se en ny målvakt på Söndag ?? Vad trevligt,har längtat länge ---Hoppas han är så pass duktigt som det ryktas ----Håller tummarna för David Olsson !!! Heja Elfsborg !

Roland Dellton, Lerum - torsdag 7 september 2017 kl 17.15
Enligt flera medier är Prodell på väg bort från Elfsborg. Kanske inte så konstigt att fjolårets skyttekung tröttnat på att sitta i "frysboxen".

Lennart Odhström, Umeå - torsdag 7 september 2017 kl 18.01
Med Haglund vid rodret behövs bara en trupp på 18 man, varav sexton används, är du inte bland de utvalda så kan du bara räkna med att få sitta på bänken vid skador och avstängningar.

Prodell har tydligen sagt något eftersom han numera är utanför grundstommen


Hasse Ekdahl, Borås - torsdag 7 september 2017 kl 20.09
Sätt hellre Haglund i frysboxen än Prodell :)

Christer von Zweigbergk, Viskafors - fredag 8 september 2017 kl 10.48
Det pågår många mer eller mindre underliga saker i Elfsborg men den värsta är att man envist vägrar att uppge hur många åskådare som finns på plats vid hemmamatcherna. Det är sorgligt att man som enda klubb i allsvenskan inte ärligt kan redogöra för SANNINGEN. Alla fattar ju ändå att siffran inte stämmer. Kan inte Guliganerna veckla ut banderoller med uppmaning om att redovisa rätt publiksiffra?

Om Elfsborg av någon anledning skulle tvingas att spela inför tomma läktare så skulle man förmodligen ändå redovisa en publiksiffra på 2.500...


Lennart Odhström, Umeå - fredag 8 september 2017 kl 12.17
Den moderna fotbollen blir allt sjukare. På fullt allvar diskuterar La Liga i Spanien att tillåta topplag som Barcelona och Madrid att spela sina matcher utomlands. Finns pengar att hämta i USA och Kina.

Nu lär väl detta inte vara aktuellt för Elfsborgs del i nuläget, men vem vet i en framtid. SVD/BÖRS


Henrik Eliasson, Örebro - lördag 9 september 2017 kl 9.53
Det vore smidigt för mig om Elfsborg spelade hemmamatcherna i Örebro men å andra sidan skulle vi ju falla som en sten genom seriesystemet...

Lennart Odhström, Umeå - söndag 10 september 2017 kl 16.58
Det är inte roligt att se IFE längre. Var är spelet? Var är glädjen?

Långa stunder i andra halvlek var det som att se färg torka, uruselt.

Publiksiffran 5 466, var var dessa?


Jan-Ove Sjöberg, Varberg - söndag 10 september 2017 kl 17.07
Det gör fan ont att se Elfsborg nu! Sparka hela laget.

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - söndag 10 september 2017 kl 17.22
Hade Elfsborg varit ett politiskt parti hade jag efterlyst både ny partiledare och ny politik.

Mikael Jörgner, Falkenberg - söndag 10 september 2017 kl 17.33
Milda makter vilket torftigt spel. Var är kampvilja och engagemanget? Grabbarna verkar ha det tråkigt på plan. 2-1 'och bara minuter kvar och backlinjen bjuder in till dans givetvis. 1 poäng var vi ju inte värda idag och det enda positiva med matchen är att tränaravgången kommit lite närmare....

Christer von Zweigbergk, Viskafors - söndag 10 september 2017 kl 17.35
5.466! HAHAHAHAHAHA.

Kent Carlsson, Sandhult - söndag 10 september 2017 kl 18.28
Suck!! Hur kan detta få pågå match efter match utan att det händer något?

Blir det ingen ändring så styr vi nästa år med full fart mot superettan.


Christer von Zweigbergk, Viskafors - söndag 10 september 2017 kl 18.30
Det verkliga publiksiffran var 989 personer och en hund.

Jörgen Willborg, Borås - söndag 10 september 2017 kl 18.43
Sôrjlit!

Göran Holtstrand, Borås - söndag 10 september 2017 kl 19.06
Nä detta var den sämsta match jag sett på länge, hur länge ska Haglund kunna vara kvar? Väntade i 85 minuter på Jesper Karlsson till exempel.David Olsson i målet var bra tycker jag.

Roger Olsson, Borås - söndag 10 september 2017 kl 19.15
Vi spelade inte bra idag. Det märktes att de många skadorna och avstängningarna tog ut sin rätt. Trots detta är vi bara ett bolltapp i 90:e minuten ifrån att slå ett av de formstarkaste lagen i allsvenskan. Detta var den femte raka matchen utan förlust. Med lite flyt och en nykter domare så hade det blivit vinst idag. Straffen var väl minst sagt tveksam. Trots detta så är kritiken massiv på sociala medier. Efter matchen i Jönköping, där vi också blev berövade tre poäng p.g.a. en svag domarinsats så , skanderade klacken "avgå Haglund". Efter vinsten mot Halmstad skanderar klacken "avgå Haglund". Efter oavgjort mot Kalmar FF skanderar klacken "avgå Haglund". Och tonen på de sociala medierna är likadan. Jag tar inte ställning om Haglund ska avgå eller inte. Man kan bara konstatera att det upplevda missnöjet hos supportrar inte helt hänger ihop med resultaten.

Magnus Andersson, Borås - söndag 10 september 2017 kl 19.51
CvZ - jag var där också så det var 990 och en hund.

Lennart Odhström, Umeå - söndag 10 september 2017 kl 20.42
Roger O>>> Alltid kul med folk som har avvikande åsikter. Fast du räknar förlustfria matcher som Elfsborg räknar publik, rejält tilltaget. Det är fyra utan förlust om vi räknar in cupmatchen.

Det är väl inte underligt att supportrarna klagar högljutt, dagens insats var bland det sämsta jag sett IFE göra på länge och då har det ändå varit många usla matcher i år.


Erik Nilsson, Linköping - söndag 10 september 2017 kl 20.59
Det är väl bara det att "bolltapp i minut x" återkommer gång på gång...

Roger Olsson, Borås - söndag 10 september 2017 kl 21.29
Lennart: Till skillnad på Elfsborgs biljettredovisning så kan jag ändra mig när jag har fel. Precis som du skriver så ska det vara 4 raka. Mitt misstag. Min poäng är att vi har kommit in i en situation där resultaten inte spelar så stor roll. Supportrarna är numera missnöjda med allt: biljettredovisning, Haglund, Andreasson, spelarna, vädret och fan och hans mormor. Jag tror inte att det skulle hjälpa om vi så vann resterande matcher i allsvenskan för då skulle det finnas annat att klaga på. Jag tycker inte heller att spelet är bra eller att gruppen och ledning verkar fungera. Jag undrar bara om det är så enkelt som att byta tränare för att ändra på stämningen. Inte ens idag då en guligan gjorde debut i A-laget så fanns det något större intresse för boråsarna att söka sig till arenan. Kanske behöver vi en ny tränare men jag tror också att supportrarna måste börja fundera på om det viktigaste just nu är att kasta skit på sin förening.

Lennart Odhström, Umeå - söndag 10 september 2017 kl 21.52
Roger O>> Vi är rörande överens om en sak och det är att många supportrar är förbannade på allt numera och att detta bara tilltar i styrka.

Folk i gemen har röstat med fötterna, kvar är de trognaste på läktarna, men även där börjar det bli för mycket.

Visst skrivs/tycks/sägs/skriks saker som man kanske inte är helt finkänsliga, men engagemanget visar att de bryr sig om sitt IFE annars hade de ju bara stannat hemma och struntat i hur det går med IFE.

Klubbledningen borde ju ha såpass fingertopppskänsla att de inser att man inte kan stoppa huvudet i sanden och tro att allt löser sig av sig självt.

Jag är numera osäker på att ens räcker med att byta tränare för att vända förtroendet.


Kent Carlsson, Sandhult - söndag 10 september 2017 kl 22.55
Lennart O>> Fotboll verkar i ett sammansatt kontext där många olika ting skapar en helhet.

Jag delar absolut din uppfattning att den också verkar i förtroendebranschen. Man måste som elitförening ha supportrarnas, sponsorernas, åskådarnas och det omgivande samhällets förtroende.

Jag upplever också att IFE håller på att förlora förtroendematchen och att det inte räcker med ett tränarbyte för att vända den förlusten.


Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - söndag 10 september 2017 kl 23.47
Jag vill vända på diskussionen - Elfsborg har en (!) enda allsvensk seger på sju omgångar. Och tre förluster. När presterade vi så svagt senast? Ska man inte ta detta på största allvar? Jag är genuint orolig. Inte arg, inte ute efter att kasta skit, bara besviken och orolig. Negativa trender har en tendens att bli självförstärkande. Precis som positiva dito.

Kurt Nilsson, Skyttorp - måndag 11 september 2017 kl 7.50
En bedrövligt dålig match av Elfsborg ,ingen inspiration alls ,något är totalt fel,spanade in David Olsson igår och han gör ett lugnt intryck ,skulle vilja se lite vad han går för i luftrummet i straff området,säker på fötterna och bra utsparkar faktiskt,han skulle kunna ersätta våran ordinarie keeper direkt faktiskt---hoppas han får fler chanser ----Snart är vi förbi Sirius i tabellen,vilken merit va ?????

Lennart Odhström, Umeå - måndag 11 september 2017 kl 10.12
Råkade läsa en intervju med Haglund på Svenska Fans, en inför KFF. Där säger han att de tagit tillvara matchuppehållet: "en fantastisk träningsvecka där de verkligen fått chansen att träna."

Normalt hinner de aldrig träna ihop laget när det är tätt mellan matcherna, men nu: "Under veckan har de därför jobbat igenom försvarsspel och anfallsspel i syfte att få så många bitar på plats som möjligt. De har jobbat likvärdigt med både försvars- och anfallsspel."

Om resultatet av en fantastisk träningsvecka är det som visades upp igår då jävlar anamma är vi illa ute, riktigt illa. Vilket anfallsspel tränade de på, långa bollar på Bengt?

Jag har ju tvivlat på Haglund länge, men nu är det riktigt illa.

Det värsta är att klubbledningens tystnad gör att det mesta nu talar för att vi får behålla Haglund även 2018. Det rimliga hade ju vart att låta Linderoth eller Bengtsson ta över nu på slutet för att visa om de duger, lite som när Lennartsson fick gå och Clabbe tog över.


Gert Rehn, Göteborg - måndag 11 september 2017 kl 10.12
Visst är det märkligt. Elfsborg har gjort näst flest mål i årets serie, endast suveräna Malmö har gjort 1 mer. Ändå tycker jag, och uppenbarligen många andra som ser laget, att spelet är andefattigt och dåligt. För orörligt, för dåligt passningsspel, för många bakåtpassningar och för mycket spel i backlinjen. En märklig känsla.

Sedan klagar vi på Haglund att han inte släpper fram nya spelare, trots att ytterligare en utmärkt ung central mittfältare har tillåtits etablera sig i Allsvenskan i år, Simon Olsson, och ytterligare en på väg, Rasmus Rosenqvist. Också märkligt. Däremot tycker jag inte det är så konstigt att inte Prodell får spela mer, enligt min mening är han en begränsad allsvensk spelare, men med emellanåt en bra förmåga att göra mål vilket i sig är värdefullt. Men jag är mycket glad att Frick är tillbaka, i mina ögon är han en betydligt bättre spelare och en av de mest värdefulla för laget.


Fredrik von Knorring, Mölndal - måndag 11 september 2017 kl 11.45
Jag tillhör dom som hoppas att Haglund försvinner till nästa säsong.
Jag tillhör också dom som tycker han skall vara kvar säsongen ut.
Att Magnus har varit med och byggt upp Elfsborgs organisation på ett utmärkt sätt är det nog få som tycker annat. Nu har dessvärre tiden kommit ifatt honom.
Hade jag suttit i förarsätet så skulle Magnus få lämna efter säsongen med pompa och ståt istället för i slutet av säsongen med svansen mellan benen. Det tycker jag han är värd efter alla år. Vi hamnar nog inte i nedflyttningsstriden och förmodligen inte i striden om medaljerna heller.
Tystnad från ledningen innebär ju samtidigt att man inte backar upp Magnus aktivt. Jag hoppas man snickrar på en lösning i stil med att "Magnus valt att avgå efter säsongen och vi jobbar på en ny organisation" och att den kommuniceras hyfsat snart.

Gert Rehn, Göteborg - måndag 11 september 2017 kl 12.50
Utmärkt inlägg, Fredrik.

Lennart Odhström, Umeå - måndag 11 september 2017 kl 16.41
Fredrik>> Ditt scenario om Haglunds avsked under säsong eller jubeltack efter säsong avgörs troligen de kommande fyra matcherna mot lag 1-4 i Allsvenskan, tre av dessa på bortaplan.

En seger och nån oavgjord kanske räddar Haglund säsongen ut, fyra förluster och han får gå.


Hans Josefsson, Storvreta - måndag 11 september 2017 kl 21.56
Vad är det med er? Vi ligger före Blåvitt i tabellen. Allt är som det ska!

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - måndag 11 september 2017 kl 22.04
Ja, just nu är det väl den västsvenska kampen mellan storlagen gulsvart o blåvitt som är det enda spännande som finns kvar under säsongen. Medan Häcken defilerar i mål som överlägset bästa västsvenska lag. Hur kunde det bli så? 🤔

Lars Alexandersson, Linköping - tisdag 12 september 2017 kl 9.35
Häcken har bara förlorat en enda bortamatch hittills i år - och ni vet mot vilka!

Apropå halmstrå inför fredagens match ...


Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 12 september 2017 kl 11.24
Skrev av mig ordentligt på twitter förut, för är så oerhört frustrerad. Men tar tankarna här med.

Det är så frustrerande att vara Elfsborgare. Laget är uselt och allt rullar på i samma hjulspår samtidigt som vi ljuger om publiksiffror.

Spelare som Dyer och Nilsson spelar inte utan att det följs upp. Det känns bara mystiskt varför två så bra spelare går under radarn.

Vart man än går så pratar alla i negativa banor kring Elfsborg och spiralen fortsätter bara nedåt. Bland kompisar och på arbetsplatser.

Kommande matcher möter vi Häcken, DIF, Malmö och AIK. Bara DIF på hemmaplan. Vårt luftslott lär sprängas ordentligt då.

Media bryr sig knappt om Elfsborglfsborg och citat eller uttalanden hittar man inte någonstans. Det går knappt att få koll på läget.


Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 12 september 2017 kl 11.28
Förlåt för felstavning av Elfsborg i sista meningen. Är så frustrerad att jag missbrukar det svenska språket och det finaste namnet i hela världen.

Kent Carlsson, Sandhult - tisdag 12 september 2017 kl 11.58
Glenn>> Jag delar din känsla. Jag har följt IFE sedan slutet av 50 talet.
Det har genom åren varit upp och ner och i vissa perioder har man sällat sig till gänget av lidande supportrar.
Men tidigare har man arbetat med nedgångsspiralen, tagit sitt ansvar och när det varit motiverat bytt tränare och gjort förändringar på andra ledande poster.
Nu bara det rullar på i samma hjulspår. Hur skall detta sluta? Vi som varken tror på luftslott eller tomten börjar undra!

Krister Björling, Sandared - tisdag 12 september 2017 kl 14.40
Bosse Bank ställer ej upp för omval på årsmötet i mars, slutar som ordförande enligt nät-BT.

Göran Holtstrand, Borås - tisdag 12 september 2017 kl 15.14
Har kollat på di gule sedan mitten av 60-talet och undrar hur det står till med laget och tränarna för närvarande? Det fanns ingen minsta ansats i söndags att kämpa om varje bollduell och Kalmar fick dominera hela planen hela matchen. Jag är en av dom som inte ville ha Haglund tillbaka, men det måste vara något fel när inte spelarna kämpar ute på plan under matcherna. Jag förstår att vi tappar publik hela tiden,och det måste bli många förändringar och nytänkande i organisationen omgående anser jag. Hoppas att se en förändring nu direkt bland spelarnas inställning under matcherna, annars kan hösten bli en enda lidandets pina för oss gula supportrar. Tack för mig en av många besvikna supportrar för närvarande.

Alf Gunnarsson, Eksjö - tisdag 12 september 2017 kl 17.14
Bosse Johansson skriver "...en stark och välskött förening med höga ambitioner och stark framtidstro."

Lennart Odhström, Umeå - tisdag 12 september 2017 kl 20.05
Bosse Bank har gjort mycket gott för föreningen och ska ha ett stort tack för detta.

Jag tolkar dock hans besked ett drygt halvår innan årsmötet som att han gett upp. Normalt brukar man ju inte ge ett besked att man ska sluta under pågående säsong, eller har jag fel?

Utgår från att hans besked innebär att Haglund också lämnar.

Frågan är vad vi har i bakfickan, på tränarfronten har jag inget emot att lyfta fram någon/några U-lagstränare.

Att hitta en driven ordförande är inte någon man gör i en handvändning.


Roger Olsson, Borås - tisdag 12 september 2017 kl 20.08
Bosse Johansson har betytt mycket för Elfsborg. Både föreningen och staden har anledning att känna stor tacksamhet för det engagemang han har lagt ner. Samtidigt är det uppenbart att föreningen varit på väg åt fel håll det senaste året. Jag skrev så sent som efter månadsmatchen att det är tveksamt om ett tränarbyte hjälper för att vända den dåliga stämning som råder just nu. Bosse Johansson visar än en gång att han är en klok person med stort hjärta för klubben när han väljer att kliva av och ge plats för nya krafter. Nu är frågan vem som kan ta över. Som ordförande i en styrelse bör man ha lett erfarenhet av att ha varit i ledningen för ett företag eller organisation, ha kännedom om verksamheten samt ha goda kontakter med politiker och näringsliv. När jag tittar på detta så dyker namnet Matthias Svensson upp i mina tankar. Han ha rätt profil för uppdraget. Om han är intresserad vet jag inte.

Karl-Henrik Lindblom, Björlanda - tisdag 12 september 2017 kl 21.10
Ok, första stora viktiga förändringen mot något nytt har aviserats och ordföranden Bosses insats har varit enastående positiv i denna framgångsera i klubbens historia. Men nu behövs nya krafter som sätter nya djärva men ekonomiskt realistiska mål för framtiden. M. Svenssons kampanda och Elfsborgshjärta kan inte ifrågasättas men en blivande ordförandes visionära och samlande förmåga mot nya mål kräver ledaregenskaper på hög företagsnivå med. Bosse Johanssons ord i BT-intervjun är att kompetensen redan finns i styrelsen och han har säkert insyn och tankar vad som behövs i detta läge. Tränare Haglunds vara eller inte vara nästa säsong är ju avgörande för hur laget uppträder på plan och de närmaste matcherna är ju svårast tänkbara så varje poäng blir en positiv överraskning. Signalen att nya målsättningar och mål behöver sättas upp av människor som brinner för det har skickats. Det är positivt . Men en ny ordförande och dess styrelse behöver ha en bättre kontakt med spelarna än Blåvitts styrelse där ordföranden kände sig tvingad att avgå. Och ekonomin är troligen stabil till skillnad från storebror i väst med. Och trots det håglösa och tekniskt bristande spelet ligger vi fortfarande före IFK i tabellen,.... några dagar till i alla fall. Det finns klubbar med betydligt större anor och supporterskaror som har större problem än Elfsborg alltså, så vilka beslut som tas när säsongen summeras beror säkert på hur trenden ser ut då. Men jag tror man har en ganska god medvetenhet om att krafttag behövs mot nya mål. Och jag hoppas att den fina devisen "Vi tillsammans" kommer att genomsyra de beslut som tas inför nästa säsong. Ungdomslagen har ju haft enastående resultat i år. Klart bättre än både MFF, Häcken och......IFK, som ligger långt efter. Jag hoppas på att Linderoth lyfts upp.

Kent Carlsson, Sandhult - tisdag 12 september 2017 kl 21.23
Man skall sluta när man är på topp! En sanning som håller i alla väder.

Hade Bosse J slutat för några år sedan så hade han slutat på toppen och fått stormande applåder för sin insats. För om vi struntar i alla artigheter så blir omdömet idag blandat.

Återanställningen av Haglund var ett felbeslut, att sätta hårt mot hårt när spelartruppen i våras uttalade sitt missnöje med Haglund var ett grovt misstag.

Följden blev dåliga sportsliga resultat, publiktapp, sponsorer som började att fundera över IFE värde, supportrar som misströstade och rent allmänt ett dalande förtroende för IFE.

Till slut återstod bara ett rimligt beslut. Att tack för sig.

Jag utgår ifrån att detta innebär att även Haglund får tacka för sig.

För skutan Elfsborg är idag inte på rätt väg. Det behövs nya röster både i omklädningsrummet och i styrelserummet för att vända fartyget och få ny vind i segeln.


Christer von Zweigbergk, Viskafors - tisdag 12 september 2017 kl 22.00
En annan förödande konsekvens av säsongens erbarmliga djupdykning som många inte tänker på är att Elfsborgs varumärke bleknar. Det kommer därför bli MYCKET svårare att locka hit både de bästa talangerna och de bästa etablerade spelarna. Attraktionskraften är numera i stort sett noll.

Mikael Jörgner, Falkenberg - tisdag 12 september 2017 kl 23.52
Jag sätter liten peng på att vår nästa ordförande heter Sune. Vill oxå klargöra att Elfsborg är ett STARKT varumärke som vinglar betänkligt just nu men som lätt fixas till med rätt verktyg....

Åke Johanson, Rävlanda - torsdag 14 september 2017 kl 11.38
Det har skrivits mycket negativt om Elfsborg nu. Det är dags att dra fram lite positiva saker -som att IFE har landets bästa ungdomsfotboll. Nu tycker några: Vad hjälper det när de unga inte får chansen i A-laget. Men nu är det så att unga grabbar utvecklas i olika takt. Några exempel: Marcus Rohdén lånades ut till Skövde AIK det år han fyllde 20, medan Oscar Hiljemark debuterade i allsvenskan det år han fyllde 18. Sådant tror jag Haglund och andra allsvenska tränare ser bättre än vi vanliga "experter". Jag ser ljust på Elfsborgs framtid.

Lennart Odhström, Umeå - torsdag 14 september 2017 kl 21.06
Imorgon väntar en tuff uppgift. IF Elfsborgs eminente statistiker, Mikael Häggström, har som vanligt en inför. IFE

I Allsvenskan har vi vunnit sex gånger borta, Häcken 4 och 4 oavgjorda.

Ser ju bra ut, men på deras nya arena har vi aldrig vunnit, två raka förluster, 1-2 ifjol och 2015 2-5!

Kan vi hoppas på åtminstone en poäng imorgon?


Lennart Odhström, Umeå - torsdag 14 september 2017 kl 23.05
Jag brukar sällan kolla andra lag spela än Elfsborg och Sheffield Wednesday. Gjorde ett undantag idag och såg Östersund vinna borta med 2-0.

Snacka om att skillnaden mellan Östersund och Elfsborg är enorm.

Att se en tränare under matchens gång ändra spelsystem, från trebackslinje till fyrbackslinje är ju en fröjd att skåda. Fick Ukrainarna helt ur balans.

Bra försvarsspel och vilka mål de gör.

Laget utstrålar glädje. Som Elfsborg under storhetstiden. Tänk om IFE kunde spela som Östersund imorgon mot Häcken.


Hasse Ekdahl, Borås - torsdag 14 september 2017 kl 23.15
Vilket lag - Östersund :) och Anders S kommenterar bra !!!

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - fredag 15 september 2017 kl 1.12
Kanske läge att försöka värva Graham Potter som ny tränare i gulsvart?

Johan Nilsson, Göteborg - fredag 15 september 2017 kl 9.14
Vårmatchen mot Häcken är enda gången i år som jag har sett Elfsborg spela som Elfsborg. Löpningar, passningsspel, överlappningar, energi. Stabil seger. I det läget trodde jag att fortsättningen på säsongen skulle bli skapligt ljus. Jag såg inte Hammarbymatchen, kanske var den också rätt bra? Men sedan har det ju gått utför igen.

Förhoppningsvis ger minnet av vårmatchen råg i ryggen i kväll. För min del blir det premiär på Bravida arena, trots att jag bor nästgårds. Matcherna har krockat med annat både 2015 och 2016.


Johan Nilsson, Göteborg - fredag 15 september 2017 kl 9.24
Bosse Johansson framstår som en klok person. Som bankdirektör träffar han förstås hela tiden folk runtom i bögda. Han har kunnat använda "Elfsborg" som ett slags visitkort i många år nu. Tack vare framgångarna har han blivit hyllad av gulingar och respekterad av andra lags supportrar. Det måste ha varit omskakande för honom att plötsligt bli bemött med bitterhet och ilska, att bli anklagad och utskälld i stället för hyllad.

Genom att avgå visar han att han inte är beredd att klamra sig fast vid en prestigeposition till varje pris. Utmärkt.

Den dörr som Bosse nu försvinner ut genom kommer även att användas av Magnus Haglund efter säsongen. Det är jag hundra procent övertygad om. Bosse har genom sitt odramatiska sätt att inte ställa upp till omval skapat en öppning för hela klubben som gör att en epok kan avslutas och en ny börja.


Lennart Odhström, Umeå - fredag 15 september 2017 kl 19.15
Vad är det med Häcken och regn? Dags att döpa om Hisingen till regnets huvudstad?

Jan-Ove Sjöberg, Varberg - fredag 15 september 2017 kl 20.37
För första gången vi åker hem från Bravida Arena utan att ha förlorat...

Ett trendbrott som lovar gott inför framtiden!


Christer von Zweigbergk, Viskafors - lördag 16 september 2017 kl 10.15
Tommy Thelin ny tränare i Elfsborg? Han har ju lyckats bra i Jönköping...

Johan Nilsson, Göteborg - lördag 16 september 2017 kl 10.52
Strålande solsken i Gbg idag ... Det är nog värt att ta sig ut till Hisingen, det lär knappast bli inställt igen.

Erik Nilsson, Linköping - lördag 16 september 2017 kl 12.02
Kanske inte just Tommy - men visst är det svårt att hålla isär dem :)

Johan Nilsson, Göteborg - lördag 16 september 2017 kl 13.48
Jag kanske får ta tillbaka min tvärsäkerhet. Stora skyfall i Göteborg den senaste timmen. Det behöver nog sluta snart om det inte ska gå som igår.

Lennart Odhström, Umeå - lördag 16 september 2017 kl 14.15
Tro inte ett ord av vad BT skrev i papperstidningen om händelsen igår kväll utanför Borås Arena.

BT skrev att det var ett slagsmål uppgjort mellan supportrar. Uppgifter de sedan har ändrat.

Det som hände var att omkring 50-60 våldsverkare, troligen medlemmar av huliganfirman Wisemen, attackerade supportrarna i den andra bussen som kom tillbaka från Göteborg. Flera av våra supportrar blev grovt misshandlade, en vårdas svårt skadad på sjukhus i Göteborg, flera vårdades på Borås lasarett. De överfölls med tillhyggen, slag och sparkar, tjejerna som var ombord blev inte misshandlade, de blev "bara" kallade horor.

De som kommit med första bussen såg vad som hände från Gula villan och larmade polisen som inte reagerade särskilt snabbt, något som säkert bidrog till att fler skadades.

Många chockades av det som inträffade och har avstått från att resa ner til Hisingen idag, bara en halvfylld buss åkte iväg.

Dessa fega kräk borde jagas med blåslampa och aldrig mer få visa sig på en fotbollsarena.


Lennart Odhström, Umeå - lördag 16 september 2017 kl 15.11
Jag skrev troligen Wisemen, vilket visade sig vara fel, nu vet jag att det var andra huligangrupperingar som låg bakom. Merparten av de fega asen var maskerade.

Alf Gunnarsson, Eksjö - lördag 16 september 2017 kl 16.29
Vad tjänar det till att ställa Lundqvist vid bortre stolpen vid hörnan, när han fegt viker undan vid 1-0 målet??

Christer von Zweigbergk, Viskafors - lördag 16 september 2017 kl 16.31
Att bevittna denna fullständiga förnedring som Häcken just nu utsätter oss för kräver att man måste vara hårdhudad för att stå ut utan att byta kanal.

Om mittlinjen skulle vara Häckens mållinje så skulle vi nog bara leda med uddamålet...


Kenneth Nygren, Sjuntorp - lördag 16 september 2017 kl 16.45
Byt ut Rosenqvist genast! Han gör ju mer nytta för Häcken!

Göran Holtstrand, Borås - lördag 16 september 2017 kl 16.46
Ja var ska detta sluta? Häcken toppen Elfsborg botten.

Jan-Ove Sjöberg, Varberg - lördag 16 september 2017 kl 16.49
Äh, Haglund ser nog till i paus att vi hämtar upp detta...

Lennart Odhström, Umeå - lördag 16 september 2017 kl 16.53
Det är tungt att vara gul. Frågan är om Haglund är kvar säsongen ut.

Göran Holtstrand, Borås - lördag 16 september 2017 kl 16.53
Ja vi kan byta in någon i 85 min.

Johan Nilsson, Göteborg - lördag 16 september 2017 kl 16.57
Nu gassar faktiskt solen här på Bravida. Så länge man inte tittar ner på planen har man det riktigt bra här.

På den gröna plasten pågår en total utspelning. Jag tror aldrig jag sett ett allsvenskt lag vara så håglöst som Elfsborg är idag. Det skulle i så fall vara ett lag som redan har varit klart för nedflyttning i slutomgångarna. Häcken gör precis som de vill.

"Visa hjärta!" ropade guliganerna när lagen gick ut till pausvila. Visst sker mirakel i fotbollen ibland, men om Elfsborg vänder det här ska jag äta upp den regnjacka som jag helt i onödan släpade med mig.


Kenneth Nygren, Sjuntorp - lördag 16 september 2017 kl 17.06
Byt ut herr Sjöberg också. Han är ju ännu sämre!

Jan-Ove Sjöberg, Varberg - lördag 16 september 2017 kl 17.12
Det är riktigt Nygren, bra är jag inte men sämre? Njae, knappast...

Anders Kamf, Lund - lördag 16 september 2017 kl 17.14
Utvisningen kom lägligt för herr Haglund, nu har han något att skylla på...

Kenneth Nygren, Sjuntorp - lördag 16 september 2017 kl 17.21
Vad gör Rosenqvist på plan???

Peter Olsson, Borås - lördag 16 september 2017 kl 17.21
Jag orkar inte ens bry mig längre. Det är inte ens kul att kolla på Elfsborg längre. Jag är ingen medgångssupporter, jag har varit här lång innan allsvenskans finrum. Men nu... det är ju för fan tråkigt att följa Elfsborg.. inte en chans att jag pungar ut 7200kr nästa år om inte drastiska förändringar görs. Då följer jag dem på tv istället och tar med mig grabbarna och kollar en match i Tyskland eller liknande för seriebiljettspengen... så in i jelvete jävla laserbesviken på hur urusel inställning spelarna har... vilket proffs duckar för bollen, på riktigt?

Christer von Zweigbergk, Viskafors - lördag 16 september 2017 kl 17.34
Sparka Haglund inom 20 minuter och låt honom ta en taxi hem för vad ska han ha i spelarbussen att göra? Bussen borde gå hem tom och spelarna borde promenera hela vägen hem.

Hasse Ekdahl, Borås - lördag 16 september 2017 kl 17.46
IFE har blivit helt utspelade...nu fortsätter dom mot Djurgårn, MFF och AIK :(

Lennart Odhström, Umeå - lördag 16 september 2017 kl 18.01
Om inte Elfsborgs ledning fattar att Haglund är körd så vet jag inte när.

Det var väl mot Valencia borta senast vi var så utspelade. Pinsamt!


Lennart Odhström, Umeå - lördag 16 september 2017 kl 18.02
Instämmer för övrigt med CvZ om att spelarna får gå hem till Borås och att Haglund tar en taxi åt ett annat håll.

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - lördag 16 september 2017 kl 18.08
Börjar bli allvarligt orolig nu. Bara 11p ner till kvalplats. Och 21p kvar att spela om. Och nu väntar tre raka förluster kommande omgångar...

Hans Josefsson, Storvreta - lördag 16 september 2017 kl 18.16
Allt är väl! Vi ligger före Blåvitt i tabellen.

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - lördag 16 september 2017 kl 18.39
Det som stör mig är att laget underpresterat så enormt. De fina segrarna mot Norrköping och Hammarby visade hur enormt fint laget kan prestera. Men efter det har det inte synts mycket av detta. Och då kommer ju frågan om varför... 2017 har helt enkelt varit katastrofalt uselt. Det går inte att prata bort.

Jonas Claesson, Bottnaryd - lördag 16 september 2017 kl 19.21
Den som skriker efter Thelin kan sluta nu. Södra har till och med ÄNNU sämre försvar än vad vi har.

Alf Gunnarsson, Eksjö - lördag 16 september 2017 kl 19.45
En spelare i KFF sade att Nanne Bergstrand kom in och ställde tydliga krav på spelarna.
Vem ställer krav på spelarna i Elfsborg?
Eller ställs det krav men spelarna struntar i dem?

Christer von Zweigbergk, Viskafors - lördag 16 september 2017 kl 20.21
Om JAG hade hatt hann um ett så hade jag OMEDELBART sparkat Haglund för att sedan under resten av säsongen satt in antingen Janne Mian, Tobias Linderoth eller Jesper Bengtsson. Möjligen två av dem med lite olika roller. Det måste ruskas om ordentligt i leden och spelarna behöver en omedelbar förändring för att kunna ta nya tag och avsluta säsongen på ett värdigt sätt.

Sedan skulle jag ha sett till att göra en ordentlig scouting för att hitta en tränare med goda vitsord och meriter. Jag skulle också se till att inte skriva långa kontrakt med den nye tränaren. Lennartsson och Haglund har kostat och kommer att kosta miljoner i löner till dessa personer som kan frossa i sina kontrakterade pengar och ligga på någon söderhavsstrand och läppja på paraplydrinkar i åratal.

Ser framför mig hur de ligger där i den underbara värmen och räcker lång näsa åt amatörerna som skrev sådana idiotkontrakt...


Lennart Odhström, Umeå - lördag 16 september 2017 kl 21.59
Haglund är ett geni, på frågan från CMore om hur Elfsborg ska vända på trenden blev svaret: "– Vi får kriga oss igenom och få en seger, det är då självförtroendet fylls på och gör det lättare att göra det igen. Det är då det blir positiva spiraler."

Vill man vara snäll så hade ju Elfsborg två raka segrar och en oavgjord innan dagens möte med Häcken så då borde ju självförtroendet varit på topp och lätt att vinna igen, eller?


Claes Lindquist, Malmö - lördag 16 september 2017 kl 22.17
Hur svårt kan det vara? Anställ en ny tränare med viss erfarenhet, eller mer, men med riktigt stora ambitioner och som är villig att jobba hårt. Till exempel tråna laget mer än 5-7 timmar per vecka. Varför inte träna laget 12- 15 timmar per vecka? Ta nu in en tränare som kan lyfta laget, inte en vanlig allsvensk tränare som tror att bara vi kämpar och vinner en match, så ordnar det sig. Skärpning!

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - lördag 16 september 2017 kl 22.23
Sex poäng på åtta allsvenska matcher. En enda seger...

Lennart Odhström, Umeå - lördag 16 september 2017 kl 22.37
Det är en attans tur att IFE hade en nästan osannolik svit före de senaste åtta. Fem segrar och två oavgjorda gav 17 poäng av 21 möjliga.

Jan Artursson, Borås - lördag 16 september 2017 kl 22.53
0,75 poäng per match i snitt alltså på de senaste matcherna. Det ger 22-23 poäng på en säsong. Alltså direkt nedflyttning. Finns sjukdomsinsikten? Eller stoppas huvudet än längre ner i sanden?

Erik Svensson, Göteborg - lördag 16 september 2017 kl 22.58
I första tom före Häckens mål kändes det som spelarna gav 80%. Ngt är fel.

Krister Sandberg, Skoghall - lördag 16 september 2017 kl 23.56
Kan inte låta bli att tycka lite synd om Alex Dyer. Han som var lagkapten i Östersund men nu var redo att ta nästa steg i karriären och skrev på för en storklubb. Måste kännas lite bittert när han nu ser Östersund göra succe ute i Europa.

Roger Olsson, Borås - söndag 17 september 2017 kl 16.28
Det som irriterar mig mest är att halva häckens lag från igår var med och spelade U21 mot IFE i Augusti. Den matchen slutade 0-0. Hur är det möjligt att Paulinho, Nasiri Mohammed och CO har så lätt att besegra vårt A lag när de inte klarar av vårt U21?

Gert Björnalm, Borås - söndag 17 september 2017 kl 17.37
Varför är spelarna så mycket sämre nu än i våras?

Nån föreslår att dom är för dåligt tränade, nån annan att det är tränarens fel och ytterligare någon att dom bästa inte får spela (=U21-laget). Ja, jag vet att jag raljerar lite nu, och hoppas att ni som känner er träffade inte tar illa upp, men jag tycker att den intressantaste frågan är varför (ungefär) samma spelare är så mycket sämre nu än i våras. För då funkade det, i alla fall bättre än nu, med samma tränare, samma träningsmängd, och ungefär samma spelare. Varför är det så? Tänkte lansera några andra teorier:

1/ Skador. Men å andra sidan fanns inte Holmén med i våras heller, och Dyer fick mycket kritik. Frick? Jo, visst, men har har väl inte direkt gjort succé heller sedan han kom tillbaka. Skulle vara Lasse då, Elfsborgs effektivaste spelare i år sett till mål och speltid. Och mest underskattade. Men trots allt väldigt liten speltid.

2/ Psykologi. Kanske den mest troliga teorin, en negativ trend kan vara nog så svår att bryta, men förr eller senare borde det väl ändå vända i så fall.

3/ "Medgångsspelare", när man inte har häng på toppen så slutar man bry sig, tar inte löpningarna, jobbet, rycker på axlarna, offrar sig inte. För min del har jag upplevt i höst att det känns så, som att man inte bryr sig.

4/ "Strejk". Eller hur man nu ska uttrycka det. Spelarna markerar mot klubb och tränare, är frustrerade. Jag hoppas innerligt att inte så är fallet, men ibland kan man nästan undra när man ser så bra spelare underprestera så match efter match.

Jag har också, till slut, kommit fram till att det nog är bra att Elfsborg och Haglund skiljs åt. Efter säsongen. Men det är ändå spelarna som ska prestera på plan! Om inte dom är motiverade ska Haglund ha sin del av kritiken, men det ska sannerligen spelarna också ha!!!


Lennart Odhström, Umeå - söndag 17 september 2017 kl 18.16
Gert>> Tror mest på "strejkteorin"

Åtta första matcherna gav 2-2-4 och massiv kritik.

Men Elfsborgs ledning gick ut och sa att det var ingen kris.

Därpå följde 7 matcher, 18/5 till 17/7, utan förlust, 5-2-0, de flesta kritikerna tystnade och många trodde att krisen var över, tyvärr var det inte så.

De åtta följande matcherna är till och med värre än starten, 1-3-4.

Numera lutar de allra flesta åt att Haglund måste bytas, men många menar att vi inte kan sparka under pågående säsong.

Jag hävdar att så måste göras på studs och därefter ska det hållas räfst och rättarting bland spelarna. En utrensning är nödvändig, vilka som ska bort vet jag inte, det blir en fråga för tränaren/tränarna som tar över att gå igenom vilka som har hjärta och stolthet.


Roger Olsson, Borås - söndag 17 september 2017 kl 18.31
Jag tror inte att spelarna i u21 är generellt mer individuellt skickliga än startspelarna i A-laget. Däremot har de unga en bättre moral samt en ledning som har lyckats skapa lagkänsla. Det finns inte i A-laget. Att Haglund bär ett stort ansvar är ju självklart. Hans position är ohållbar. Men de spelare som har lett protesterna, arrangerat omröstningen och sedan läckt till media måste också ta konsekvenserna av sitt agerande. Det finns ett spelarråd bestående av Kevin, Jon och Lasse. Om det inte är de som har del i den dåliga stämningen så vet jag inte vad.

Johan Nilsson, Göteborg - söndag 17 september 2017 kl 20.09
Glöm det där med att spelarna förlorar medvetet i nån sorts strejk. Det här är proffs, de vill vinna varje match till varje pris.

Herregud, ser ni inte hur ångesten lyser ur ögonen på spelarna och hur hela deras kroppsspråk skriker på hjälp? De vet mycket väl att de spelar i ett lag som förväntas ligga i toppen. De har också höga krav på sig själva. De vet att de just nu sviker både supportrarna och sig själva.

Elfsborg höll spelet uppe i kanske 10-15 minuter igår. De fick några hörnor, skapade någon halvchans. Man såg tydligt hur bara den minimala framgången fick spelarna att räta på ryggen. "Kanske kan vi klara det, kanske är vi inte så usla som alla säger." Men när Häcken gjorde 1-0 var det redan avgjort, spelarna föll direkt ner i panik och total uppgivenhet.

Det här är spelare som bara de senaste åren har sett Hedlund, Rohdén och Claesson bli proffs, och klara sig fint ute i Europa. Alla i Elfsborg, förutom några veteraner som redan varit ute, vill följa i deras spår. Men varje gul spelare vet att de har försämrat sina chanser att bli köpta enormt i år. De kanske hatar Haglund, de kanske struntar i supportrarna och i IF Elfsborg, men tro mig - de struntar inte i sin egen framtid. Och de vet mycket väl att för att komma ut i Europa måste de spela bra och vinna. Så om så bara av rent egoistiska skäl skulle de ge vad som helst för att komma ur den här mardrömsspiralen och börja vinna igen.


Lennart Odhström, Umeå - söndag 17 september 2017 kl 21.00
Johan>> Om nu alla spelare är proffs som vill vinna varför visar de inte det?

En seger, som satt långt inne mot Halmstad, på åtta matcher och bortsett från mot Blåvitt utan spel och tanke. Varför ser det så illa ut om nu alla vill bli proffs? Bortsett från Haglunds spelsätt.


Johan Nilsson, Göteborg - söndag 17 september 2017 kl 21.25
Lennart, jag förklarade ju just att de tydligt visar att de vill vinna, att ångesten över att förlora syns tydligt hos dem. Läs inlägget igen.

Varför allt knyter sig kan vi alla spekulera över. Elfsborg är inte det första lag som hamnar i en sån här dödsspiral. Kanske är det bara tränarens fel, kanske finns det fler skäl. Sammanhållningen i laget är usel, det märks tydligt. Men spelarna skulle hellre vinna matcher, fajtas om medaljer och vara omsvärmade av sköna proffsrykten, det kan du vara säker på.


Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - söndag 17 september 2017 kl 21.30
Jag tror mer på att både goda och dåliga trender förstärks av att självförtroendet påverkas. Och tränarens viktigaste uppgift är just att hantera detta och lyfta truppen när det är motigt. Detta fungerar inte idag, och då behövs ny tränare. Samtidigt ska man vara realist. Truppen ÄR inte lika stark som den varit de senaste tio åren. Vi kan inte förvänta oss underverk. Men just nu underpresterar man kraftigt.

Lars Alexandersson, Linköping - måndag 18 september 2017 kl 9.33
Jag var på plats på Hisingen i fredags, men var upptagen med annat på lördagen. Efter att ha läst här var det kanske lika bra det ...

Kurt Nilsson, Skyttorp - måndag 18 september 2017 kl 9.40
AJ ,AJ ,AJ---Det blir kval matcher i år ,det kommer att bli stor-stryk dom närmsta matcherna,Elfsborg går verkligen på tomgång just nu,sämre o sämre för varje match--Vi kommer inte att ligga före Blåvitt när slut-tabellen summeras--Det blir nagelbitande kvalmatcher---Usch--Får inte Haglund sparken snart så får han det aldrig,blir säkert livstids tränare i Elfsborg tills vi ramlat ner i division 3-----Heja Elfsborg .

Roland Dellton, Lerum - måndag 18 september 2017 kl 11.19
Om Elfsborg inte får några poäng i de tre närmaste matcherna och lagen efter i tabellen spelar "normalt" kan det se ut så här, när det återstår 4 omgångar: Eskilstuna 12, Halmstad 13, Jönköping 27, Sundsvall 28, Elfsborg 31. Orolig??

Roger Olsson, Borås - måndag 18 september 2017 kl 14.26
Man kan ha olika synpunkter om hur stark truppen är. Det intressanta är att Bosse Johansson har sagt att vi har en trupp för Europaspel men att de inte har presterat. Därför måste kostnaderna ses över till nästa år. Tydligare kan det väl inte sägas att vi har spelare som inte presterar på den nivå som de kostar. Vi behöver göra oss av med de överbetalda spelarna som inte presterar bättre än u21. Låt Kevin och Horn lämna och ersätt dem i truppen med Tim Rönning och Gustav Henriksson från ungdomsleden så har klubben sparat 2 miljoner på ett år.

Lennart Odhström, Umeå - måndag 18 september 2017 kl 16.37
Vidhåller att det behöver hållas räfst och rättarting i spelartruppen, men först ett snabbt byte på tränarposten.

Samtidigt som Elfsborg har en av landets bästa ungdomssektioner så är A-laget i totalt kaos.

Alltså finns det kunskap inom de egna leden, utnyttja det.

Johan>> Jag har läst ditt inlägg och förstår vad du vill ha sagt, men tyvärr ser jag inte det du ser, jag ser bara kaos.


Gert Björnalm, Borås - måndag 18 september 2017 kl 17.49
Jag har inte heller lyckats se ångesten i spelarnas ögon. Jag tycker att den borde finnas där, jag hoppas att den finns där, jag vill att den ska finnas där, men det enda som jag lyckas se är håglöshet, bristande engagemang och ointresse. Och det gör att jag tappar lusten också. Varför ska jag bry mig när spelarna inte tycks göra det?

Och om det stämmer så tycker jag att spelarna har ett minst lika stort ansvar som tränarna. Om inte större..

Men jag hoppas att jag har fel...


Erik Nilsson, Linköping - måndag 18 september 2017 kl 19.02
Som det brukar vara så är det många anledningar till att laget underpresterar. Gerts punkter 1-3 är såklart alla bidragande orsaker.

Däremot tror jag inte på nr 4. Såpass illojal hoppas jag ingen vuxen människa är, allra minst spelare i Elfsborg.


Karl-Henrik Lindblom, Björlanda - måndag 18 september 2017 kl 22.50
Jag tycker Gerts 2:a och 3:a stämmer med psykologi och inte känna engegemang när det tar emot. Var på Bravida arena i klacken både fredag och lördag. Bäst: Hela laget tackar klacken som väntade i en timma förgäves på fredagen. Sämst: Bara halva laget tackade klacken efter förlusten, resten lommade ut direkt. Laget började riktigt bra mot Häcken,....men alla tar inte jobbet utan boll, jobbar inte hårt med att visa löpningar för att få ett pass efter inledningen och när Häcken gör det första målet står halva laget och sover vid en hörna med en duckande Lundkvist som sista chans att förhindra baklängesmål. Första halvlek var sedan utspelning med alla spelare mestadels på de gules planhalva utan att Elfsborg hinner in i markering- eller väljer att täcka på flera meters avstånd. Här räcker inte ungdomarna Olsson/ Rosenqvist till alls tyvärr. Sedan när en en helt otimad Frick, både mentalt och fysiskt tar två onödiga varningar... då blir jag rädd för det stora raset, men 0-3 är ju inte så illa med en man utvisad jfr. med Sirius,Hammarby, HBK och ÖSK i samma omgång. Problemet är ju att man blev mer utspelad med 11 man än med bara 10 på plan. Spelarna är oinspirerade att vara mittenlag, orkar inte tacka klacken och flera är bollkära medgångsspelare som inte tar det viktiga jobbet utan boll. Heja Norrby, där alla vet att jobbar inte alla 110 % vinner man inte. Eller ÖFK som jobbade stenhårt mot löpstarka Ukrainare. Och minns ni....hur de reagerade på arenan vid 0-2 mot de gule tidigare i år?.....0-2 som blev till 4-2! DÅ blev några med gult hjärta förbannade och gamle Nilssons vinnarskalle räddade 4-4 till slut.

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 19 september 2017 kl 10.24
Sedan i somras har Lasse Nilsson haft skador i vad, nacke och huvud om man ska tro Borås Tidning. Elfsborg.se har rapporterat om bristning i vad.

Igår så gick Elfsborg.se ut med att Lasse fortsatt är vadskadad. Idag gick BT ut med att Lasse har problem med nacken. Efter det har Elfsborg.se plockat bort sin info.

Senare idag gick Lasse själv ut på Twitter att han är skadefri.

Skadorna på Lasse och Dyer känns mystiska.


Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 19 september 2017 kl 10.27
Dyer dock tillbaka i truppen idag.

Lennart Odhström, Umeå - tisdag 19 september 2017 kl 10.44
Är Lasse Nilsson alltså utfryst av Haglund?

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 19 september 2017 kl 11.08
Det har tidigare funnits rykten om att Lasse har spelstrejkat. Men det är som sagt rykten. Något det har funnits massor av under året.

Karl-Henrik Lindblom, Björlanda - tisdag 19 september 2017 kl 12.29
Ska gå på matchen ikväll och undrar speciellt hur mittfältet agerar och Bajrami utan boll och tror tyvärr inte att de räcker till. Alltså tror jag att backlinjen får ett för stort tryck på sig med rörliga Engvall och Mrabti. Hoppas jag har fel, men tycker inte Bajrami håller allsvensk klass faktikt och fuskar ned hemjobbet, vädjar om frispark t.ex. Och tillsammans med några andra viker ner sig i närkamperna. Men om alla, inte 80% av laget, är riktigt revanschsugna och psykiskt starka att inte ge upp efter ev. 0-1 underläge, eller försöka... spela på resultat vid uddamålsledning så kan det bli poäng. Blir det vinst ska Haglund ha sin del av beröm, även om jag tycker att en ny tränare behövs nästa år. Och spelare som strejkar av skäl det vara månde, är det sista en spelartrupp behöver nästa år om laget är större än jaget- vilket alla framgångar kräver. Vi tillsammans är en jättebra målsättning, men svårast att hålla i motvind!

Peter Olsson, Borås - tisdag 19 september 2017 kl 12.39
För att se lite rolig fotboll (ibland iaf) har jag börjat följa lokalkonkurrenten Norrby. Fasen vad bra de spelade mot BP.. Skall dock sägas att de andra matcher har fått Elfsborgs backlinje att framstå som utomjordiskt bra.. Kanske har Norrby och Elfsborg samma tränare vad det gäller defensiva uppställningar..

Gert Björnalm, Borås - tisdag 19 september 2017 kl 15.42
Som jag ser det är Lasse är en kvalitetsspelare som borde fått mycket speltid under och efter sommaren om han varit hel, särskilt under perioden där Frick var skadad. Rykten om att han spelstrejkar, alternativt är utfryst, är väldigt intressant. Minns jag fel i att det är han, Jon och Kevin som är spelarråd? Kevin har, trots sin roll som lagkapten, i år ofta svarat "ingen kommentar" på journalisters frågor, och han jag undrat kring det där. Jon har inte direkt heller varit inne i värmen, så kanske är alla tre på kant med Haglund eller andra i klubben.

Karl-Henrik Lindblom, Björlanda - tisdag 19 september 2017 kl 15.57
På tal om elittränare i Allsvenskan. Fem tränare har sparkats under säsongen och tidigare år har Stahre, Alm och Kuhn sparkats efter säsongen efter 3:e, 2:a och SM- guld, läser jag i GP. Jag vill inte hetsa på debatten om tränare, men största ansvaret i en enskild match har varje spelare, och snabba tränarbyten kan få en viss effekt, om man är på väg att åka ur och miljoner håller på att försvinna, vilket leder till viss desperation i en klubb. Det är många klubbar som letar tränare nästa säsong - vilken är rätt man att leda Elfsborgs trupp? Kanske en tränartyp som inte passar i MFF eller BLåvitt? Sparkade Stahre har fått ordning på Häckens defensiv, ett problem som tidigare alltid hindrat dem från topplaceringar. Det viktiga är tänk rätt, ta tid och utvärdera först. Vem kan få alla att dra åt samma håll- vad behöver Elfsborgs trupp för att lyfta? Guldet 2006 skördades av Lennartsson det Haglund hade sått i flera år, men spelet imponerade inte, på hösten i alla fall. Och året därpå sparkades följaktligen Lennartsson, när spelarmissnöjet blev för stort. Det är alltså andra gången truppen haft missnöje på några år. Jag förstår att man inte följer andra allsvenska klubbars snabba vändningar och beslut mitt under säsong. Efter tidigare års tapp till Europa av spelare får Elfsborg nästa år behålla hela truppen av de som är under kontrakt, det bör vara positivt om alla har bra karaktär, vilket jag bara hoppas att de har. Undrar om jag får se denna karaktär ikväll, oavsett byten, domarinsats eller ev baklängesmål?

Bertil Lindh, Trollhättan - tisdag 19 september 2017 kl 16.01
I dag blir det tufft. Vi har inte pressen idag att vinna o då kanske det släpper. Horn o Jon som mittbackar känns dock inte jättetryggt men vi ger dem en chans. Vi kommer som vanligt till matchen men har inga större förhoppningar. Jag har tom tippat förlust i dagens match. Vi må hoppas att jag har fucking FEL. Kom igen gott folk. Vi gör vårt på läktaren och spelarna spelar för sitt klubbmärke o visar MORAL.

Johan Andersson, Borås - tisdag 19 september 2017 kl 18.15
Haglund kör ett prövat koncept! Varför ändra ett förlorande lag!

Johan Nilsson, Göteborg - tisdag 19 september 2017 kl 18.18
Det lag som vi ställer på benen idag är verkligen inte starkt. Många känslor har jag haft när jag går på match - oftast förväntan, glädje och spänning. Nu känner jag närmast skräck. Om Djurgården jobbar hårt finns det ingen gräns för hur många mål de kan göra på oss i kväll. Hu.

Henrik Eliasson, Örebro - tisdag 19 september 2017 kl 19.16
Sitter på en sunkig pub mitt i djurgårdsland, dricker utspätt öl o ser förnedringen under pöbelns jubel. Jag vet att det finns större lidande på jorden men det känns inte så...

Christer von Zweigbergk, Viskafors - tisdag 19 september 2017 kl 19.55
Dryga 7.400 åskådare på läktarna! Gör som Pinocchio: Elfsborgs motto är: LJUG, LJUG, LJUG! Varför fortsätter dessa skojare sin sorgliga fars som ingen längre ens orkar skratta åt?

Mitt Elfsborgshjärta hackar betänkligt i takt med motgångarna och man skulle kanske överväga ett hjärtbyte...


Lennart Odhström, Umeå - tisdag 19 september 2017 kl 19.59
Bortsett från första tio så är IFE bättre. Lägg till det solklar hands vid Djurgårdens mål och sedan samma hand i eget straffområde, solklar straff.

Sedan ska sägas att Djurgården hade öppet mål,men inte helt rättvist med 0-1.


Henrik Eliasson, Örebro - tisdag 19 september 2017 kl 20.33
Vad sysslar Horn med?

Lennart Odhström, Umeå - tisdag 19 september 2017 kl 20.54
Jag tycker Elfsborg gör en utmärkt insats, bortsett från första tio.

Vill ändå byta tränare.


Henrik Eliasson, Örebro - tisdag 19 september 2017 kl 21.21
Kändes ändå hoppfullt idag. Kul att höra djurgårdarna tystna... Kan man t o m hoppas på ett under mot MFF?

Peter Olsson, Borås - tisdag 19 september 2017 kl 22.03
Tycker det är Elfsborgs bästa match på länge, men individuella misstag fäller laget för sjuttiofjartande gången den här säsongen.. Kan någon som är mer insatt i fotboll än mig förklara hur Horn tänkte där?

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - tisdag 19 september 2017 kl 22.40
Oväntat bra med en pinne ikväll. Och att vända underläge mot ett topplag två gånger är bra gjort. Kul att bli positivt överraskad som omväxling!

Roland Dellton, Lerum - tisdag 19 september 2017 kl 22.42
Från cmore: Alexander Axén om Prodell: ”Man undrar varför han inte får starta”. Vi är kanske några fler som undrar varför fjolårets målkung bara får inhopp. 5 mål på alla inhoppen är bättre än flera som fått spela fulltid.

Karl-Henrik Lindblom, Björlanda - tisdag 19 september 2017 kl 23.00
Horn såg inga givna passningsalternativ framåt och kunde börja att gå framåt själv, men allteftersom sekunderna rann iväg och han inte hade tid att titta upp för det blev så trångt att innan han fattade blev vägen stängd och han blev av med bollen. Det händer Lundevall och Bajrami varje match, men oftast på offensiv planhalva där någon annan kan reparera, men Horn är absolut inte van vid att göra bort två spelare som pressar- och han tar absolut på sig målet det syntes. Men han gjorde en bra match, stark i luften viktig karaktär ihop med Jönsson för den delen. Heder åt hela laget, applåderade Bajrami när han vann bollen i defensivt jobb i första halvlek t.ex. Rolig match att se och hoppas att de kan visa samma anda mot sämre motstånd i höst med. F.ö. 1-4 för Häcken oj då, så var det med det försvaret idag. Spelar di gule , förresten jättetjusigt tifo av guliganerna apropå det, som ikväll är de värda mer publik och inte bara kritik på dessa sidor om brister hos tränare, publikrapportering eller spelarstrejkspekulationer. Jag tycker alla vi gulingar blivit lite väl bortskämda i 10 år nu och ibland får vi rannsaka oss själva vilka krav vi ställer och berömma när vi ser framsteg.

Erik Nilsson, Linköping - onsdag 20 september 2017 kl 0.41
Johan: Han ändrade väl en viktig detalj, Randrup in istället för Rosenqvist

Var Rosenqvist avstängd/skadad, någon som vet?


Roland Dellton, Lerum - onsdag 20 september 2017 kl 7.51
Rosenqvist satt på bänken!

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - onsdag 20 september 2017 kl 11.33
Rosenqvists insats mot Häcken var dålig, så jag förstår petningen. Titta tydligt på Häckens sista mål, där Rosenqvist inte tar jobbet. Den inställningen går det inte att ha när man får chansen. Synd.

Jörgen Horn bedrövlig igår igen. Sett till lön bör det vara en av Allsvenskans mest underpresterande spelare. Visst, jag hakar upp mig på misstag. Men jag tycker inte heller han bidrar med något annat som väger upp hans frekventa misstag som gör att vi tappar poäng.

Konstig stämning vid slutsignal igår. Många kändes nöjda med ett kryss på hemmaplan mot ett DIF som inte gjorde sin bästa match i år. Det säger väldigt mycket om hur det står till i år. Vi ska inte vara nöjda med kryss på hemmaplan. Visst, spelare visade lite glöd igår. Men det ska de alltid göra, så det tycker jag inte är något som ska göra mig glad. Det är något jag räknar med.

Offensivt haltar vi betänkligt. Tidigare under året har vi kunnat förlita oss på individuella prestationer ifrån framförallt Simon Lundevall. Efter hans skada har vi inte sett samma briljans och vi har haft svårare att komma till läge.

Bajrami i anfallet återigen. Katastrof. Att Prodell inte får spela när Frick är tillgänglig är en sak, men att Bajrami nu skulle gå före. Jag kan inte förstå vilka taktiska skäl som gör det möjligt.

En taktisk detalj som stört mig hela året och som ofta gör mig uppgiven återupprepades igår. Vid uppstart av anfall när boll är i eget försvar, så har vi under året breddat mittbackar och flyttat ned Simon Olsson för att hämta boll och sätta igång anfall. Vårt mittfält blir ihåligt och det är enkelt att attackera på oss centralt. Den spelare som har bäst passningsfot offensivt hinner/orkar aldrig med upp i anfall, vilket gör att vi tappar styrka där. Simon får ett oerhört tungt ansvar och han är rätt spelare för den rollen. Men vi känns mer och mer lättlästa. Vid flera gånger igår så kunde 2-3 spelare lätt fokusera på Simon. Han lyckas ofta behålla boll eller lösa situationer. Men igår var det tydligt att spelare som Kadewere och Engvall hade kunnat komma fria med Kevin vid misstag.

Ifjol buade Borås Arena ut Elfsborg när bollen spelades runt på egen planhalva. Då buade både sitt- och ståplats åt att vi tog lång tid på oss på egen planhalva. Efter en match så vägrade Kevin tacka publiken pga buandet i dessa situationer. Enligt honom var det något man tränade på varje vecka, för att locka upp motståndarna för att slå till i motståndarnas luckor. Sett till förra året och i år, så tycker jag det är rätt tydligt att det mest skapat luckor i vårt försvar, som skapar baklängesmål mer eller mindre varje match.


Lennart Odhström, Umeå - onsdag 20 september 2017 kl 12.22
Håller med det Glenn skriver, i synnerhet biten om bakåt/sidledsspelet.

Hur tänker Haglund när han startar med Bajrami i anfallet och inte Prodell?

Prodell är en måltjuv vilket han visade igår. Bajrami är mittfältare och kommer aldrig att bli en anfallare.


Johan Nilsson, Göteborg - onsdag 20 september 2017 kl 12.54
Nej, det var inte konstigt att Rosenqvist blev petad efter Häckenmatchen. De sprang ju rakt igenom vårt centrala mittfält gång på gång.

En av många förklaringar till årets kassa spel är just att det har mixtrats mycket med uppställningen på centrala mittfältet. Delvis pga skador förstås, men det är ändå inte bra. Det är trots allt från denna lagdel som spelet styrs. Man vill gärna ha stabilitet där.

I mina drömmar bildar Dyer, Holmén och Olsson ett omutligt centralt block 2018. Men, ja, det kanske bara är drömmar.


Bertil Lindh, Trollhättan - onsdag 20 september 2017 kl 12.55
äNTLIGEN hjärta o moral hos IFE. Jag var stolt i går kväll efter IFE:s insats. Viktigast på plan men kanske inte bäst var igår Anders Randrup. Randrup agerade som en kapten på plan o pushade på lagkamrater o manade på mest hela matchtiden.

Petter Alburg, Växjö - onsdag 20 september 2017 kl 13.43
Inför matchen kändes Randrup som det stora frågetecknet...men sen blev det precis som du beskriver det Bertil.

Eric Sjölin, Borås - onsdag 20 september 2017 kl 16.00
Ni som själva är eller känner ledare ute i föreningarna. Vid matchen IF Elfsborg - GIF Sundsvall 15 okt arrangeras traditionsenligt Ungdomens Dag. Inbjudan har gått ut till alla föreningar i regionen. Ungdomens Dag är ett perfekt tillfälle att bjuda med alla barn på en prisvärd och rolig eftermiddag. Förutom matchen har vi ett aktivitetsområde bakom läktaren med aktiviteter för alla åldrar. Vi räknar med stor uppslutning på våra sektioner på kortisdan. En aktivitet för att fånga upp framtidens Elfsborgssupportrar.

Läs mer och anmäl via denna länk.

Gert Rehn, Göteborg - onsdag 20 september 2017 kl 18.22
Glenn. Du ser uppenbarligen samma fotbollsmatcher som jag. Din analys är klockren, enligt min mening. Varför ser inte tränarstaben detta?

Erik Nilsson, Linköping - onsdag 20 september 2017 kl 19.02
Det går för all del inte att försvara Horn helt efter bolltappet.

Men man kan ju få lyfta fram några små ljusglimtar ändå. Han slog två otroliga långbollar ganska tidigt i matchen som båda var ganska nära att resultera. En var en genomskärare och den andra var en lång kross som DG sånär hinner fram till (han får en tå på den).


Glenn Holvik Gustavsson, Borås - torsdag 21 september 2017 kl 9.11
Det är lustigt det där med uppspelen. För det var något som var i fokus inför fjolårets och årets säsong. Förra året var det mycket fokus på att Anders Svensson försvann och att Sveriges bästa uppspelsfot var ett minne blott. Inför årets säsong valde Magnus Haglund att hylla en spelare, vilket var Ibroo Dresevic. För att citera Magnus Haglund: "Aldrig sett en mittback med den uppspelsfoten"

När man kollar statistiken på Soccerway så kan man se att Allsvenskans bästa uppspelsfot har fått visa upp detta i totalt 29 minuter under året.

Jag tittar en del på fotboll och det är inget unikt att mittfältare kommer ned för att fördela boll. Men det sker oftast i lag som spelar med fler spelare på mitten. Det känns inget som är vanligt i ett 4-4-2-liknande spel. Där tror jag Allsvenskans bästa uppspelsfot hade gjort sig bättre.


Roger Olsson, Borås - fredag 22 september 2017 kl 12.14
Fick se matchen mot DIF i efterhand. Slås av hur spelet förändrades när Prodell kom in och Bajrami flyttades ner till mittfältet. Det är obegripligt hur Bajrami kan rankas som en bättre anfallare än Prodell av Haglund. Det känns som att laget räddas av tillfälligheter som exempelvis DG:s skada. Förstärker intrycket av att tränaren inte riktigt vet vad han sysslar med. Men spelarna ska ha en eloge för sin viljeinsats. Man får numera vara glad åt att vi inte förlorar hemma. Återigen gör de högst avlönade spelarna svaga insatser. KSE är tveksam på det första målet där han står bakom mållinjen för att inte tala om den släpphänta returen som friställer Engvall. Horns misstag måste bero på att han trodde att han var Ibro Dresevic. Men det är han inte. För övrigt håller jag med allt som Glenn skriver.

Gert Björnalm, Borås - lördag 23 september 2017 kl 14.37
Det har inte varit kul att se Elfsborg på ett tag. Känslan av ointresse, bristande engagemang, har funnits där hela tiden, och fått mig att undra varför jag ska bry mig när inte spelarna tycks göra det. I tisdags tvekade jag i det längsta att ens gå på matchen, vilket inte är likt mig. Men i tisdags så såg jag för första gången i höst att ångesten verkligen lyste i spelarnas ögon, då i början av matchen när man tappade boll i uppspelsfasen gång efter gång och ingen knappt ville ha bollen. Men sen var det som om dom bestämde sig tillsammans för att börja kriga, och spelet förändrades.

Man kan förstås vända och vrida på varför det gick som det gick. Men för mig så gav denna matchen mig hopp igen, gav mig känslan av att laget ville, och kunde, ta fram vinnarskallarna igen efter en lång tids djup svacka. Så även om det fanns mycket brister, och även om man inte borde vara nöjd efter oavgjort på hemmaplan, mot ett motstånd som inte var lika bra som tabellplaceringen visar, så är jag ändå nöjd. Så jag väljer att se att man trots en usel form och uselt självförtroende, och underläge två gånger, ändå visar moral och lyckas komma tillbaka och ta en poäng. För min del är hoppet, glädjen, samhörigheten med laget, tillbaka!


Johan Andersson, Borås - söndag 24 september 2017 kl 16.20
Ett rykte säger att Elfsborg under en träning skulle ha kört en 3-5-2 modell. Det låter helt otroligt, Haglund har inte börjat en match med en trebackslinje någon gång under de snart 11 åren han varit tränare, vad jag kan komma ihåg! Jag kan dock inte tro på detta förrän jag får se det live. Dock vore det nog bra med tre centrala mittfältare då den positionen har varit vår svaghet och akilleshäl hela säsongen så inte mig emot att testa men lite sent i så fall. Kanske har vår stora tränare analyserat matcherna eller så stämmer helt enkelt inte ryktet för detta är en riktig kioskvältare.

Krister Sandberg, Skoghall - söndag 24 september 2017 kl 20.46
Ja i morgon vid denna tiden har vi halkat ner till elfte plats...

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - söndag 24 september 2017 kl 22.20
Malmö borta är en hopplös uppgift. Och Elfsborg är helt ur slag. Inte en chans för gulsvart. Alla spelulerar i storförlust. Och just därför tror jag Elfsborg vinner i morgon. Kom ihåg var ni läste det först.

Roland Dellton, Lerum - måndag 25 september 2017 kl 8.29
Om BT-elvan stämmer börjar Alex Dyer, Viktor Prodell och Daniel Gustavsson på bänken....

Kent Carlsson, Sandhult - måndag 25 september 2017 kl 13.55
Jag har varit i Italien ett tag och därmed missat DIF matchen.
Tack Glenn för din matchanalys och din analys av uppspelsfasen.
Ikväll blir det svårt att få med sig några poäng från Malmö.
Återstår 5 omgångar och 15 poäng att spela om efter matchen mot MFF. Sundsvall och Jönköping plockar poäng och man börjar bli lite nervös att Haglund skall lyckas med "bravaden" att göra oss till ett kvallag.

Lars Alexandersson, Linköping - måndag 25 september 2017 kl 15.26
I går var första gången på många år som jag hade anledning att glädja mig över att ett lag på kvalplats tappade poäng i omgång 25. (Det känns mycket bättre att ha 8 poäng ner till J-Södra än bara 6.)

Claes Lindquist, Malmö - måndag 25 september 2017 kl 19.36
Efter 35 minuters spel har vi nästan kommit in i motståndarens straffområde en gång. Undrar om de bävar i MFF?

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - måndag 25 september 2017 kl 19.41
Självmål är ingen bra början när man möter Malmö borta...

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - måndag 25 september 2017 kl 19.46
Två självmål är ännu sämre...

Henrik Eliasson, Örebro - måndag 25 september 2017 kl 19.46
Undrar om det var de här målen Ericsson i Ubbhult drömde om?

Jörgen Willborg, Borås - måndag 25 september 2017 kl 19.47
Bra start av Elfsborg sa kommentatorn. Häpp!

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - måndag 25 september 2017 kl 19.50
Henrik - jag hade ju hoppats att målen skulle hamna i andra målet. 😞

Claes Lindquist, Malmö - måndag 25 september 2017 kl 19.50
Länge sedan vi var så här chanslösa och uddlösa. Hua..

Claes Lindquist, Malmö - måndag 25 september 2017 kl 19.51
Elfsborg var helt uppgivna redan från början. En light version av när vi mötte Valencia borta för länge sedan.

Stefan Carlsson, Vårgårda - måndag 25 september 2017 kl 19.52
Problemet är väl att vi står och sover vid två inkast.

Claes Lindquist, Malmö - måndag 25 september 2017 kl 19.52
noll avslut, noll hörnor, noll spel och noll vilja och ambition. Facit efter första halvlek

Hans Josefsson, Storvreta - måndag 25 september 2017 kl 19.59
Men vi har åtminstone målfarliga backar.

Peter Olsson, Borås - måndag 25 september 2017 kl 20.15
När Haglund skeppas iväg, skicka horn åt samma håll.

Peter Olsson, Borås - måndag 25 september 2017 kl 20.20
Gash! Jag har försvarat Haglund. Sagt att det finns ett gemensamt ansvar.. men nu.. nu måste någon ta ansvar... avgå alla!!

Peter Wiberg, Borås - måndag 25 september 2017 kl 20.22
In med Svennis, med Bella som assisterande och eventuellt spelande tränare.

Claes Lindquist, Malmö - måndag 25 september 2017 kl 20.22
Vi fick ett inkast i 65 minuten! I alla fall något

Claes Lindquist, Malmö - måndag 25 september 2017 kl 20.31
Fortfarande någon som vill behålla Haglund? Kom fram nu!

Herman Thorell, Dalsjöfors - måndag 25 september 2017 kl 20.32
Finns det möjlighet att damma av L-G Carlstrand, Kjettil Pedersen och Kejsar August till avslutningen av allsvenskan?

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - måndag 25 september 2017 kl 20.34
Finns bara ett ord. Skam.

Anders Kamf, Lund - måndag 25 september 2017 kl 20.37
Förvisso var vinsten redan körd vid utvisningen, men fy för sjutton Horn att ställa till det så för sitt lag. Skamligt.

Christer von Zweigbergk, Viskafors - måndag 25 september 2017 kl 20.38
Det ser ut som att spelarna medvetet hånar Haglund genom att underprestera med flit. Jag kräver att Haglund och en annan herre lämnar vårt kära Elfsborg NU!

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - måndag 25 september 2017 kl 20.42
Kan man ställa över hela laget resten av säsongen och skicka U21 i stället? Kan ju knappast bli sämre? 😡

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - måndag 25 september 2017 kl 20.53
Och Blåvitt torskar mot Eskilstuna. Västsveriges två storlag tillsammans mot botten....

Fredrik von Knorring, Mölndal - måndag 25 september 2017 kl 20.55
Jag tyckte Haglund förtjänade ett hedersamt farväl.
Mina vänner, jag har ändrat mig.
Hur kunde det gå så här? Har man ingen skam i kroppen?

Henrik Eliasson, Örebro - måndag 25 september 2017 kl 20.55
Laget borde göra som efter den ökända matchen mot Djurgården för några år sedan: de borde betala utgifterna för den tappra skara supportrar som åkte till Malmö.

Christer von Zweigbergk, Viskafors - måndag 25 september 2017 kl 20.57
Inget lag i Allsvenskan, inte ens AFC, Halmstad eller Jönköping har släppt in fler mål än Elfsborg, AFC har släppt lika många och alla andra har släppt färre. EN seger på de senaste 10 matcherna. Just nu är vi sämst i landet. Andreasson och Bosse Bank tog hit Haglund. Bosse lämnar i vår och de två övriga ska lämna NU!!!

Johan Nilsson, Göteborg - måndag 25 september 2017 kl 21.00
Den här säsongen är som en omvänd Bustersaga. Benny Guldfot har tappat bort Kanon-Keenes skor för gott, har i stället råkat få tag i ett par andra magiska dojor som gör honom sämre och sämre för varje match.

Johan Nilsson, Göteborg - måndag 25 september 2017 kl 21.01
Men vi ligger fortfarande bekvämt före Blåvitt. Gäller att ha koll på vad som är viktigast

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - måndag 25 september 2017 kl 21.07
Om inte Haglund avgår frivilligt i morgon är jag orolig för bottenstriden. Det behövs nytändnng nu, annars kan detta sluta illa.

Magnus Andersson, Borås - måndag 25 september 2017 kl 21.11
Finns ingen anledning och sura. Vi ligger ju före Ica.

Erik Svensson, Göteborg - måndag 25 september 2017 kl 21.11
Redan mot Häcken gick flertalet på 80 %, lite lamt idag med.

Erik Nilsson, Linköping - måndag 25 september 2017 kl 21.12
Om inte Haglund funkar som manager kanske han kan spela mittback? Det måste ju bli bättre Horn i alla fall. (positiv tanke: Horn är avstängd nästa match)

Johan Andersson, Borås - måndag 25 september 2017 kl 21.13
Jag fick i alla fall rätt, Elfsborg ställde upp med en trebackslinje. Det gick väl sådär. I övrigt kan vi konstatera att det var inte Elfsborg som var dåliga utan Tinnerholm som var så fruktansvärt bra och att Horn kommer få Guldbollen. Vet inte om jag har sett något sämre någonsin och jag har gått på Elfsborg sedan 1974 #/7 Har Haglund någon stolthet avgår han åtminstone självmant!!!

Lars Karlsson, Torestorp - måndag 25 september 2017 kl 21.15
Ett IFE i fritt fall.. Taktiken idag var förödande, man gav ju upp matchen före avspark. Spelar man en offensiv fotboll i 23 omgångar,vilka signaler ger man sina spelare med dagens taktik? Haglunds dagar bör vara räknade........

Jan Artursson, Borås - måndag 25 september 2017 kl 21.20
CvZ, Sämst i landet vet jag inte, nog borde vi spöa något från div tre och neråt.

Göran Holtstrand, Borås - måndag 25 september 2017 kl 21.23
Ja vad ska man säga efter denna utskåpning igen. Hoppas spelarna med sina höga löner betalar de supportrar som åkt till Malmö för att se spelarna kämpa i 90 minuter. Är mycket besviken på hur taktiken var ikväll. Hoppas verkligen Haglund har insett att han inte kan jobba kvar en dag till.

Jan Artursson, Borås - måndag 25 september 2017 kl 21.30
Vi hänger väl med all säkerhet kvar i alla fall. Men nog är det skönt att Jönköping tappade segern i slutminuten igår. Annars hade det allt börjat kännas lite nervöst. Men visst, vi är väl överlägset sämst i serien för tillfället och som sagt något måste hända till nästa säsong!

Niclas Fridén, Mullsjö - måndag 25 september 2017 kl 21.38
Jag gillar inte att sparka tränare men nu har bägaren runnit över här också. Haglunds dagar måste vara räknade...

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - måndag 25 september 2017 kl 21.45
Glenn Holvik frågar ikväll på Twitter om SvFF kommer att utreda IFE för matchfixning med tanke på alla märkliga resultat. Tyckte först det var en oerhört provocerande fråga. Har själv inte alls tänkt i de banorna förut. Fasansfull tanke såklart, jag vägrar tro det, men...kanske inte konstigt om det börjar ställas sådana frågor när ett lag underpresterar så extremt mycket som Elfsborg gjort i år? Och så tänker man ju på skriverierna kring Norrby. I samma stad...

Nej, jag vägrar som sagt tro det! Det kan inte vara så. Det får inte vara så!

Johan Blom, Falköping - måndag 25 september 2017 kl 22.17
Skriver inget mer än bara. Vad var det som hände???????????????

Jan Artursson, Borås - måndag 25 september 2017 kl 22.30
KSE sågar Haglund så mycket det bara går utan att säga det rent ut i Sportbladet.

Mikael Häggström, Borås - måndag 25 september 2017 kl 22.58
Är det inte dags att lugna ned kommentarerna lite.
Vilka förväntningar hade vi rätt att ha på matchen mot allsvenskans bästa lag? Nu försökte vi med en taktik som var annorlunda, den misslyckades. Men om laget INTE försökt med något annorlunda så är sannolikheten stor att MFF vunnit ändå.

Tycker inte att all skuld ska läggas på Magnus Haglund som tränare. Känner stor sympati för människan Magnus Haglund idag när alla klagar. Kom ihåg att det inte Magnus Haglund som bett att få vara tränare i IF Elfsborg. Det är Elfsborg som rekryterat honom.

Visst att förlora med 6-0 känns kymigt. Jag har under alla år som jag följt fotboll inte fokuserat på stora förlustsiffror. 0-1 eller 0-6 ger i båda fallen 0 poäng som alla vet.

Brukar jämföra med IFK Göteborg på den här sidan. Vilka har det värst i kväll? Elfsborg som förlorat i Malmö eller IFK som förlorat i Eskilstuna. # Vi kan också se vad tränarbyten för det mesta ger. Titta i Göteborg, när Jörgen Lennartsson flyttades bort vanns ett par matcher, men det är samma spelare kvar och så mycket bättre blir inte de för att man byter tränare. Tror att det gäller likadant med Elfsborg. Elfsborg har helt enkelt inte råd att ha de bästa spelarna längre och då blir det en placering i mittskiktet. Ingen tränare i världen skulle ha så mycket bättre resultat med Elfsborgs spelare idag.Min uppfattning är att orealistiska förväntningar fanns på laget inför säsongen.


Jonas Claesson, Bottnaryd - måndag 25 september 2017 kl 23.11
0-6 mot Malmö är helt ok. Sättet vi förlorar på är det inte. Ingen ryggrad, ingen heder., inget hjärta. Det finns INGEN skam att förlora, om man gör det med hedern i behåll. 1-8 mot Dif borta bar inte heller ok. (-05). BoIS borta (-03?) var inte ok. Sämsta ifk vi någonsin sett i Borås vinner med 2-1. Inte ok! Vi vinner tillsammans och vi förlorar tillsammans, men vi lägger oss inte och dör på detta viset! Det är fan inte ok!!!

Mikael Häggström, Borås - måndag 25 september 2017 kl 23.11
Förresten bör också alla sluta att ställa frågan till de anställda i Elfsborg om de ska avgå. De enda personer som avgår, och då menar jag bryter ett kontrakt utan att ha ett nytt klart, är de som är ekonomiskt oberoende. I de flesta andra fall så stannar en anställd till dennes avtal går ut.

Kent Carlsson, Sandhult - måndag 25 september 2017 kl 23.35
Wettergren tycker att vi har en spelartrupp som håller för en topp fyra placering.

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - måndag 25 september 2017 kl 23.46
Jag brukar inte ropa på avgångar. Men när jag läser detta citat från Haglund i BT blir jag upprörd:

"Vi spelade med fem backar i första halvlek och defensivt är det helt okej. Vi släpper in två självmål, annars är det ganska god kontroll. Sedan räcker vi inte till i den andra"

Men alltså - att släppa in två (!) självmål innebär INTE att spelet defensivt är "helt okej". Det är tvärtom en katastrof!

Men - det är aldrig bara tränarens fel. En förlust av denna dignitet med så total sågning av alla spelare som den i dagens BT är inte hedersam. Den är skamlig. Finns inget försvar för att man inte ens försöker. Inte visar vilja, inte visar hjärta. Att man är sura på tränaren är inte ett försvarbart skäl att inte ens försöka göra sitt välbetalda jobb! Jag står kvar vid det jag skrev förut - kan vi inte låta U21-laget spela A-lagsmatcherna resten av säsongen? Dom kanske vill något?

Hans Röllgårdh, Uppsala - tisdag 26 september 2017 kl 0.09
Blev bjuden på matchen i Malmö ikväll. Första matchen live för säsongen. Bra platser, laddad, tänkte att kanske kanske kan vi skrälla ikväll. Det tog åtta minuter sedan var den känslan borta. Ville bara kräkas, så fruktansvärt dåligt var det. Usel taktik och spelare som varken kunde eller ville spela fotboll. Som sagt, ingen skam att förlora borta mot Malmö, men att göra det på det här sättet är inte alls ok. Skämmes!

Magnus Andersson, Borås - tisdag 26 september 2017 kl 6.26
Mikael H, du har helt rätt. Det är styrelsen och klubbchef som utser tränare och nu har det blivit "fel" två gånger. Läge att ödmjukt fundera på rekryteringsprocessen. Det här inte bara Haglunds fel.

Sen håller jag även med Jonas C, det är helt ok att förlora med hedern i behåll, men så här dåligt får det inte vara...


Mikael Jörgner, Falkenberg - tisdag 26 september 2017 kl 7.11
Vad har hänt med vårt älskade Elfsborg? Spiralen neråt snurrar allt snabbare och de styrande agerar inte alls. Skärpa signaler bör omgående sändas ut till fans, sponsorer och spelare att detta är inte ok! Det blir ingen lätt resa för Strinäs och Co att sälja in nästa års sponsorsstöd med negativa publiksiffror, viljelöst spel, ingen glädje, defensiv kollaps och Haglunds taktiska härdsmälta. Nej kunskapen försvann med Wettergren,men nu gäller det agera medans vi fortfarande är ett allsvenskt lag. Bosse avgår ju som bekant och det ska nog fler göra och ta in Anders som är pigg på att hjälpa till med förlovning och taktik och hitta en tränare med pondus. Men för sjutton agera nu...

Peter Olsson, Borås - tisdag 26 september 2017 kl 8.18
Med en dags distans sällar jag mig till de som kritiserar spelarna lika högljutt som Haglund. Jag var i affekt igår. Det innebär dock inte att jag ändrat mig och vill ha kvar Haglund, jag tror helt enkelt inte han är rätt person längre. Men igår var det tamigfan total kollaps på samtliga inblandade. Inte bara tränaren.

Som andra nämnt, att förlora är ok - om än jäkligt tråkigt för oss supporters. Men att bara lägga sig ner och dö och samtidigt skita i att man gör det, det är INTE ok. Det är supportrar och sponsorer som betalar lönen. Hade jag så fullständigt skitit i att utföra mitt jobb, så hade jag fått sparken.

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 26 september 2017 kl 9.03
Jag har försökt kolla på taktik och det spelmässiga de senaste matcherna, men det orkar man inte när det är som igår. Anton Tinnerholm ser ut som Messi, vilket är den största varningsklocka man bör kunna få.

Kevins uttalande känns på sätt och vis befriande, men samtidigt så är det ju så himla fel. Kevin använder ord som "rövknullade" och han sågar Haglund rakt ut i intervjuer, utan att sedan helt ta ansvar för sina uttalanden. Att spelare är besvikna på sportslig ledning är väldigt tydligt och för varje dag sedan Sirius-matchen i våras så har tumören växt.

Kvalplatsen är åtta poäng bort så vi bör klara oss undan. Men det vi behöver nu är en trepoängare så den oron kan dämpas. Jag tror och hoppas den kommer hemma mot Sundsvall. 15 oktober blir en viktig match, på fel sätt.

Igår gick förresten Elfsborg över på minusmålskillnad, vilket vi inte har avslutat en tabell med sedan 2005 (om jag inte sett fel). Vi lyckades också med konststycket att ha noll skott på mål igår. Mot Häcken var vi nästan bra, för då hade vi åtminstone ett skott på mål.


Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 26 september 2017 kl 9.12
Kom på mig själv gällande skottstatistiken. Vi hade ju två skott i mål, signerat Jönsson och Horn.

Gert Rehn, Göteborg - tisdag 26 september 2017 kl 9.15
Att bara skylla på Haglund för årets kräftgång är att göra det för enkelt för sig. Det finns många fler inblandade, naturligtvis inklusive spelarna. Men man får också se vad det finns för spelare att tillgå. Det är mycket som gör mig orolig med dagens lag. Varför lyckades man värva spelare som Augustsson och Ishizaki tidigare under 2000-talet och nu har vi fått in Horn och Dyer som prestigevärvningar istället? Är det bara en lönefråga, har det generellt blivit svårare att hitta guldkornen eller har man tappat känslan vad det är för spelare som behövs och som har det som krävs för att prestera?

Till skillnad från många andra här inne tycker jag nog att dagens tränarteam kanske trots allt skall vara kvar säsongen ut. Nödlösningar brukar inte bli bättre. Jag förutsätter att vi inte hamnar i negativt kval, för i så fall åker vi ut allsvenskan. Däremot krävs det en total nyordning direkt efter säsongen är över. Och då menar jag total nyordning inom fotbollsdelen, annars blir det superettan 2019. För faktum kvarstår, jag tycker att i princip alla andra allsvenska lag spelar bättre fotboll än Elfsborg i år. Det vi klarat oss på är till stor del individuella prestationer under vissa matcher plus ett par matcher där spelet faktiskt varit bra.


Jonas Claesson, Bottnaryd - tisdag 26 september 2017 kl 9.32
Byta tränare, ja! (Om lösningen är Tobbe.) Se på ica och hur bra det går för dem, TROTS att deras omhuldade Torbjörn är involverad. Problemet är försvarsspelet, som för övrigt varit värdelöst sedan Lucic la av. Att vi sedan får höra att "vi har tränat försvarsspel hela vintern" understryker ju att taktik/tränare misslyckats kapitalt...

Mattias Palm, Borås - tisdag 26 september 2017 kl 10.30
Precis Jonas! Kloka ord där, håller helt med om din sista mening, det är ett underbetyg till den egna träningen (brist på träning Claes?)/taktiken.

Sedan undrar också jag över värvningen av Dyer? Det känns så oerhört märkligt, hur kan han ha misslyckats så kapitalt i Elfsborg efter den strålande säsongen i Östersund förra året? Är det ett underbetyg också åt scoutingsarbetet i Elfsborg?


Kurt Nilsson, Skyttorp - tisdag 26 september 2017 kl 11.08
Håller med Hans Röllgårdh helt o hållet ,jag skämdes efter Sirius matchen i våras ,nu skäms jag igen ---Elfsborg totalt håglöst ,så jävla bra var inte Malmö utan det var Elfsborg som var dåliga----Titta på Sirius nu ,verkligheten har kommit ifatt dom---Usch,det kan bli kval för Elfsborg !!!!

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 26 september 2017 kl 12.08
Hur är det med alla Elfsborgare därute? För att citera vår lagkapten, är det någon som sitter därute på jobbet och blir rövknullad?

Mikael Häggström, Borås - tisdag 26 september 2017 kl 13.00
I motgång gäller det att en grupp håller samman.
Tycker därför att det bedrövligt att höra en lagkapten såga sin tränare med att inte kommentera om han har förtroendet kvar. Man har förtroende för alla företrädare i en organisation officiellt så länge de är kvar.

Lagkaptensbindeln bör bäras av någon annan på söndag mot AIK. Så gör man bara inte Kevin Stuhr Ellegaard.


Jonas Claesson, Bottnaryd - tisdag 26 september 2017 kl 13.01
Försiktigt nu, Glenn... "Rövknullad" faller i samma kategori som "kuken", och det får man inte skriva här! Det är nämligen värre än ett icke-existerande försvarsspel, har jag lärt mig...

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - tisdag 26 september 2017 kl 13.22
När alla skäller på alla vet man att det är kris....

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 26 september 2017 kl 13.44
Här är de fem lag som ser ut att göra upp om att inte hamna på negativt kval som jag ser det. AFC och HBK kan självklart knapra ikapp bakifrån, men det ska inte påverka oss. Det bör snarare vara positivt då det lär innebära att lagen bakom oss också tappar poäng. AFC ligger 14 poäng bakom oss, med 15 poäng att spela om. Vi är dåliga, men inte så dåliga.

Jag har skrivit ut lagen med form och kommande matcher.

10: IF Elfsborg - 32 poäng - 5 poäng av 15 möjliga senaste 5 matcherna
AIK(b), Sundsvall(h), AFC(b), ÖFK(b), Peking(h)

11: Blåvitt - 31 poäng - 2 av 15 poäng senaste 5 matcherna
Sirius (h), HBK(b), ÖFK(h), AIK(b), Sundsvall(h)

12: Kalmar - 29 poäng - 9 av 15 poäng senaste 5 matcherna
ÖSK(b), Bajen(h), J-Södra(b), Häcken(b), DIF(h)

13: GIF Sundsvall - 27 poäng - 11 av 15 poäng senaste 5 matcherna
DIF(h), IFE(b), Peking(h), Bajen(h), Blåvitt(b)

14: J-Södra - 24 poäng - 5 av 15 poäng senaste 5 matcherna
AFC(b), AIK(b), KFF(h), DIF(b), ÖFK(h)

När jag såg detta blev jag mer lugn än tidigare. Att framförallt Kalmar, Sundsvall och J-Södra plockar så mycket poäng allihopa ser jag som osannolikt. Men en seger tar bort all min oro.


Anders Kamf, Lund - tisdag 26 september 2017 kl 13.46
Du sätter fingret på en mycket viktig sak, Gert Rehn. Har IFE tappat förmågan att hitta de värvningar som bygger ett vinnande lag? Som går in och blir en tongivande kugge och gör skillnad? Som växer som spelare och blir bättre?

Eller var det bara en rad lyckokast när det begav sig? Och är vi nu då tillbaka i det mediokra mittenträsket där man är glad för att klara nästa års kontrakt och nöjd med att skrälla och få oavgjort mot storlagen på hemmaplan emellanåt?
(Usch vad vad jag tycker illa om att förhålla sig till att "Det är inte den här typen av matcher vi skall vinna...")

Alf Gunnarsson, Eksjö - tisdag 26 september 2017 kl 14.28
Man kan ju diskutera om KSE ska svara diplomatiskt eller svara på att sätt som speglar hans verkliga åsikt. "Ärlighet varar längst" gäller tydligen inte organisationer!?
Om det stämmer att nästan samtliga i A-truppen inte hade förtroende för MH i våras, är det väl troligt att frustrationen i truppen har ökat ytterligare under säsongen. Kanske resulterade det i KSE:s mindre lämpliga ordval.

Samtidigt finns det inget försvar för lagets uppträdande igår. Spelarna verkar numera endast vara proffs när det gäller lönen.

Läs nya (från 26/9 kl 14.51) / dagens / äldre inlägg - Skriv inlägg!